Administrativ handläggare inom registratur
Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen / Administratörsjobb / Norrköping
2025-10-17
Visa alla administratörsjobb i Norrköping,
Söderköping,
Finspång,
Linköping,
Katrineholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen i Norrköping,
Linköping,
Sundbyberg,
Stockholm,
Göteborg eller i
hela Sverige På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor - migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb!
Vi söker en handläggare till informationsförvaltningsenheten i Norrköping.
Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld. Frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av mötet med människor och ett kontinuerligt lärande.
Migrationsverkets registratur utvecklas med införandet av ett nytt digitalt diarieföringssystem. Under tiden behöver vi förstärkning under en period och söker därför en handläggare.
Publiceringsdatum2025-10-17Dina arbetsuppgifterSom handläggare på informationsförvaltningsenheten kommer din huvudsakliga uppgift vara att en del av myndighetens registratur. I det arbete kommer du arbeta med att hantera inkomna handlingar samt arkivera handlingar i vårt närarkiv. Vidare kommer du hjälpa till med att registrera handlingar och kontrollera handlingar i färdiga ärenden mot diarium. Myndigheten arbetar med att införa ett nytt digitalt diarieföringssystem vilket påverkar registraturens arbete mycket. Du kommer, utifrån behov, arbeta med olika uppgifter kopplat till avvecklingen av det gamla diarieföringssystem och införandet av vårt nya diarieföringssystem.
KvalifikationerDu arbetar bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du är kommunikativ med ett tydligt och pedagogiskt uttryck. I arbetet krävs att du är strukturerad, självgående och har en vilja och förmåga att ta egna initiativ. Det är viktigt att du har förmågan att se på sakers långsiktiga betydelse och vidare konsekvenser och kan anpassa ditt handlande utifrån det.
Vidare har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan snabbt justera ditt synsätt och förhållningssätt - ser möjligheterna i förändringar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, vi tror att din positiva inställning och din noggrannhet kommer ta dig långt.
Du som söker har
- Gymnasieexamen eller annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet.
- Erfarenhet av databaserad ärendehantering samt god allmän data- och systemvana.
- God kommunikativ förmåga och goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har
- Erfarenhet från registraturarbete i offentlig verksamhet.
- Erfarenhet av att arbete med registrering i digitalt diarieföringssystem, främst Public 360.
- Erfarenhet av Migrationsverkets verksamhet.
AnställningsvillkorAnställningsform: Särskild visstidsanställning, längst till och med 31 maj 2026.
Arbetstider: kontorstider med flextid
Placering: Norrköping
Välkommen med din ansökan senast den 9:e november 2025!
_________________________________________________________________________________________________________
Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På
https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.
Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.
Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan "Lediga jobb och intresseanmälan" på migrationsverket.se:
https://www.migrationsverket.se/om-migrationsverket/jobba-hos-oss/lediga-jobb/fragor-och-svar-om-att-soka-jobb-hos-oss.html#svid12_5560a3b619996eafa4b2b0För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd.
Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta
rekrytering@migrationsverket.se innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.
https://www.migrationsverket.se/om-migrationsverket/det-har-gor-migrationsverket/personuppgifter.htmlMigrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-11-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "3.3.1-2025-14316".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Migrationsverket (org.nr 202100-2163)
Arbetsplats Migrationsverket, Huvudkontor, Digitaliserings- och utvecklingsavdelningen
Kontakt Gustav Andersson
010-4857295 Jobbnummer 9563025