Administrativ chef Lerums kommun

Lerums kommun, Administrativa enheten / Ekonomichefsjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomichefsjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten i Lerum

Administrativa enheten ansvarar bland annat för ärendeberedning, dokument- och ärendehantering, arkiv, kommunjuridiskt stöd och överförmyndarverksamhet. Enheten tillhandahåller nämndadministrativt stöd åt kommunfullmäktige och kommunstyrelsen samt administrativt stöd åt kommunalråd och förvaltningsledning.

Under 2018 och 2019 arbetar enheten särskilt med att arrangera det allmänna valet och valet till Europaparlamentet. Ett annat fokusområden är digitalisering av kommunens dokument- och ärendehantering. Det möjliggörs av det pågående arbetet med att införa ett e-arkiv.

Enheten är placerad under verksamhetsområdet utveckling som i sin tur är organiserat direkt under kommundirektören. Den administrativa chefen rapporterar till utvecklings- och hållbarhetschefen som sitter i kommunens förvaltningsledning. Den administrativa chefen träffar också regelbundet överförmyndarnämnden.

Enheten består av 15 personer.

Vi kommer att kalla sökande för intervju löpande under ansökningstiden. Tillträde 2018-06-01 eller enligt överenskommelse.


Publiceringsdatum
2018-03-21

Arbetsuppgifter
Som administrativ chef är du enhetschef med ansvar för ekonomi, personal och verksamhet. Du ansvarar för frågor kopplade till enhetens ansvarsområde och är föredragande i kommunstyrelsen i dessa ärenden. Du leder och utvecklar enhetens processer och ansvarsområden så att de är moderna och rättssäkra men också så enkla och tydliga som möjligt ur ett kundperspektiv.

Som enhetschef stöttar och vägleder du din personal i positiv andra. Du har många kontakter med förvaltningsledning, övriga i förvaltningen och den politiska organisationen.

I ditt uppdrag ingår att samordna det gemensamma arbetet med kommunens övriga administrativa chefer.


Kvalifikationer
För att lyckas i rollen som administrativ chef behöver du ha god erfarenhet från, och kännedom om, kommunal verksamhet. Du behöver vara kunnig inom lagstiftningen som berör enhetens arbete. Speciellt behöver du ha kunskaper inom kommunalrätt.

Vi söker dig som har lämplig akademisk utbildning eller likvärdig erfarenhet och som vill arbeta med att vidareutveckla arbetet med e-tjänster och e-arkiv. Tidigare chefserfarenhet är ett krav.

Vi vill att du har:
• Erfarenhet av och mycket god förståelse för ärendeberedning och dokument- och ärendehantering
• Mycket god förståelse för en kommuns förutsättningar och funktionssätt
• Erfarenhet av att arbeta nära den politiska ledningen

ÖVRIGT
Lerums kommun med ca 41 500 invånare ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum med goda pendlingsmöjligheter.

Inom kommunens verksamhet är vi idag drygt 2 800 medarbetare som tillsammans arbetar för att skapa välfärd och samhällsutveckling. Kommunens vision är att bli Sveriges ledande miljökommun till år 2025 och vi ska kännetecknas av hållbarhet, kreativitet och inflytande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2018-06-01 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-04-11
Ange följande referens när du ansöker: A760731
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Kim Erefalk kim.erefalk@lerum.se 0302-522260
Marcus Starcke marcus.starcke@lerum.se 0302-52 15 97

Företag
Lerums kommun, Administrativa enheten

Adress
Lerums kommun, Administrativa enheten
Box 225
44380 Lerum

Kontorsadress
Brobacken 1 Lerum

Jobbnummer
4034761

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Administrativa enheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten: