Administrativ Chef
Konstnärsnämnden / Ekonomichefsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla ekonomichefsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Konstnärsnämnden i Stockholm Administrativ chef vid Konstnärsnämnden
Vi söker en administrativ chef vid Konstnärsnämnden
Konstnärsnämnden är en myndighet under Kulturdepartementet med uppgift att främja konstnärers möjligheter att utveckla sitt konstnärskap och nyskapande kulturell verksamhet genom att bl.a. fördela statliga stipendier, bidrag och genom internationella samt interkulturella utbyten och samarbeten. Myndigheten bevakar och analyserar förutsättningarna för det konstnärliga skapandet inklusive de ekonomiska och sociala villkoren. Arbetet vid Konstnärsnämnden präglas i hög grad av de uppdrag som Kulturdepartementet ger myndigheten som t.ex. uppdraget med regionaliseringsprocessen inom den statliga kulturpolitiken.
Knappt 90 personer är idag engagerade i Konstnärsnämndens arbete varav 27 personer är anställda och resterande är ledamöter i styrelse, beslutandegrupper och referensgrupp. Myndigheten har under det senaste året expanderat med nya uppdrag och ett utökat antalet tjänster och är i fortsatt förändring.
I Konstnärsnämndens verksamhetsstöd samlas en rad uppgifter som är förutsättningen för att myndigheten ska kunna utföra sina olika uppdrag, som ekonomi, registratur med ärendehantering, beslutsprocesser, arkiv, IT, upphandling och samordning. Viktiga mål är att säkerställa att myndighetens beslut är samordnade, rättssäkra, transparenta och följer gällande förordningar och andra styrdokument. Verksamhetsstödet har en viktig roll såväl i Konstnärsnämndens fortlöpande förändrings- och utvecklingsarbete, som i dess interna styrning och kontroll. I uppgifterna ingår att utforma en stor del av underlagen till beslut i ledning och styrelse.
Publiceringsdatum2016-04-11Dina arbetsuppgifterTjänsten som administrativ chef är nyinrättad med ett övergripande ansvar och samordning för myndighetens verksamhetsstöd, samordning av upphandlingar, avtal, processer och strukturer samt för myndighetens IT-miljö och interna stöd. Huvudsakliga arbetsuppgifter är att övergripande ansvara för utveckling, planering och uppföljning av budget, uppdrag och redovisning samt för intern styrning och kontroll. I uppdraget ingår att övergripande ansvara för att upprätthålla en rättsäker och transparent verksamhet vad avser ärendehantering och arbetsprocesser. Tjänsten som administrativ chef har personalansvar för registratur, ekonomi och myndighetens assistenter och rapporterar direkt till direktören samt ingår i ledningsgruppen. I uppdraget ingår att biträda myndighetens direktör med att samordna myndighetens verksamhet och medverka i arbetet med aktuella regeringsuppdrag samt att vara sekreterare för Konstnärsnämndens styrelse och Per Ganneviks stiftelse. I utåtriktade sammanhang vid behov företräda myndigheten och sprida kunskap om verksamheten och dess uppdrag samt driva förändringsarbete. Även andra myndighetsövergripande arbetsuppgifter kan förekomma och arbetet sker i nära samarbete med övriga medarbetare inom enheten och med myndighetens direktör.
Arbetslivserfarenhet
Vi söker dig med akademisk bakgrund (minst 180 hp) gärna med humanistisk-, kulturvetenskaplig-, ekonomisk-samhällsvetenskaplig-, juridisk inriktning eller motsvarande kompetens som vi bedömer som likvärdig. Du ska ha mycket god kunskap om statsförvaltningen och dess beslutsprocesser samt om myndighetsstyrning och den statliga budgetprocessen. Tjänsten kräver flerårig kvalificerad erfarenhet från att driva arbete med strategisk verksamhetsplanering, budget och årsredovisning. Du måste ha dokumenterad ledarerfarenhet i statlig eller offentlig verksamhet samt god förmåga att leda, utveckla och motivera medarbetare. Vi ser gärna att du har ett genuint intresse av kultur- och konstnärspolitiska frågor och av förhållanden och utvecklingstendenser inom kulturområdet. Dokumenterad förmåga att formulera sig i tal och skrift samt mycket goda kunskaper i Officepaketet krävs för tjänsten. Du har erfarenhet av att driva och leda förändringsarbete och verksamhetsutveckling samt har en organisatorisk och analytisk förmåga. För tjänsten krävs att du kommunikativ och har förmåga att skapa goda kontakter. Du behöver kontinuerligt samverka med andra och samordna olika intressen samt arbetar proaktivt och strukturerat ochatt du tidvis kan arbeta och leverera i ett högt tempo.
Upplysningar och ansökan
Konstnärsnämnden vill ta till vara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
Din ansökan inklusive meritförteckning med löneanspråk ska vara oss tillhanda senast den 24 april 2016.
Skicka din ansökan till e-post adress:
info@konstnarsnamnden.se .
För information om tjänsten kontakta direktör Ann Larsson på tel. 08-506 550 80 eller mejl till
ann.larsson@konstnarsnamnden.se alternativt kontakta personalhandläggare Cia Hagbergh på 08-506 550 78 eller via mejl
cia.hagbergh@konstnarsnamnden.seFackliga representanter: Stefan Ahlenius/SACO på 08-506 550 56 eller
stefan.ahlenius@konstnarsnamnden.se och Stina Lindberg/ST på 08-506 550 85 eller
stina.lindberg@konstnarsnamnden.seVi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Välkommen med din ansökan!
Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare
Heltid
6 månaders provanställning Tillträde
Efter överenskommelse
ErsättningFast månads- vecko- eller timlön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-04-24
Ansökan kan skickas till e-postadress:
info@konstnarsnamnden.seFöretagKonstnärsnämnden
AdressKonstnärsnämnden
11853 STOCKHOLM
KontorsadressMaria Skolgata 83
Övriga kontaktuppgifterTelefonnummer: 08-50655000
Faxnummer: 08-50655075
E-postadress:
info@konstnarsnamnden.se Jobbnummer 2775946
Observera att sista ansökningsdag har passerat.