Administrativ assistent till Byggkontoret

Linköpings kommun / Administratörsjobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Linköpings kommun i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Norrköping, Sundbyberg eller i hela Sverige

Om Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar för att skapa en levande och trygg kommun för alla. Tillsammans utvecklar vi den attraktiva, spännande och hållbara staden!

Samhällsbyggnad handlar om hur städer, byggnader och infrastruktur kan utformas för att ge en bra livsmiljö för våra invånare. Linköping är en av Sveriges snabbast växande städer. Det gör jobbet på Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen spännande och ansvarsfullt. Som medarbetare på denna förvaltning får vi ofta vara med från att till exempel ett nytt område planeras, till att det står klart. Det gör att vi får en helhetsbild av de olika stegen i samhällsbyggnadsprocessen. Vi har en bred kompetens kring samhällsbyggnad inom förvaltningen. Det gör jobbet inspirerande, kul och mycket utvecklande. Vi ser till att staden planeras optimalt och att många värden tas till vara: kultur och näringsliv, trafik och miljö. Nu och i framtiden.

Om arbetsplatsen
Bygglovskontoret har ca. 35 medarbetare och tillhör Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen. Kontoret består av två avdelningar; Bygglov och Bygginspektion, där även bostadsanpassning ingår. Utöver detta har kontoret en administrativ grupp bestående av 4 administrativa assistenter som är direkt underställda kontorschefen.

Kontorets basuppdrag kommer från Bygg- och miljönämnden, som är den politiska nämnd som ansvarar för kommunens verksamhet inom byggområdet. Detta innebär handläggning av bygglov, startbesked, slutbesked och tillsyn enligt Plan- och bygglagen (PBL) samt strandskyddsdispenser enligt Miljöbalken (MB). Kontoret bedriver också allmän rådgivning inom byggområdet till såväl medborgare som företag.

Publiceringsdatum
2019-05-21

Dina arbetsuppgifter
Bygglovskontoret söker en administrativ assistent med arbetsuppgifter inom myndighetsutövning kopplade till bygglovsprocessen. Registrering av ett ansökningsärende innebär startskottet för en process som är lagstyrd enligt Plan- och bygglagen (PBL). Kunden förväntar sig ett gott bemötande och ett snabbt beslut, grundat på effektiv och rättssäker handläggning.

Bygglovsverksamheten befinner sig i ett spännande utvecklingsskede där digitalisering är en betydande faktor för ökad effektivitet och förbättrad service till medborgare och företag.

Inkommande ärenden kräver en snabb och korrekt registrering för att fortsatt handläggning ska underlättas. Ärendeflödet består fortfarande till stor del av analoga ansökningar, men vi erbjuder idag e-tjänster som succesivt kommer dominera kommunikationen mellan oss som myndighet och kunderna.

Tjänsten innebär administrativt stöd till handläggarna som därmed avlastas från många administrativa arbetsmoment inom bygglovsprocessen. Stor vikt läggs på att kvalitetssäkra diarieföringen så att felaktiga uppgifter minimeras.

Arbetsuppgifterna är i huvudsak:

• registrera och diarieföra analoga ansökningar och anmälningar i ärendhanteringssystemet ByggR.

• Kontrollera inkomna ärenden via e-tjänster i ByggR.

• Posthantering

• Förberedande av daglig ärendefördelning

• Avlasta och backa upp övriga administrativa assistenter vid behov.

Kvalifikationer
Vi söker dig med gymnasieutbildning och gärna med vidareutbildning inom administration. Du har gärna tidigare erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter inom byggbranschen. Det är meriterande om du har erfarenhet från myndighetsutövning och handläggning på byggkontor eller motsvarande. Du har god datorvana, god erfarenhet av Officepaketet och vi ser gärna att du har erfarenhet av diarieföringssystem. Erfarenhet av ärendehanteringssytemet ByggR är meriterande.

Som person är du trygg i dig själv och relaterar till andra människor på ett lyhört och smidigt sätt. Vi vill att du är självgående och tar ansvar för din uppgift, strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och är nogrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Att gilla att ge service, ha intresse och förmåga att hjälpa andra och anstränga sig för att leverera lösningar är viktigt för tjänsten. Vi ser gärna att du har lätt för att samarbeta, ta till dig ny kunskap och nya arbetssätt och att du förstår din roll och ser till hela verksamhetens bästa. I agerande och beslut är du lugn, stabil och lösningsorienterad även i stressade eller pressade situationer.

Information om tjänsten
Tillträde: Aug - 2019 eller enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 3324

Om Linköpings kommun
I Linköpings kommun är idéer och innovation centralt. Det är nämligen idérikedomen hos kommunens engagerade och inflytelserika medarbetare som ger Linköping möjligheten att utvecklas och vara en av Sveriges snabbast växande städer. Här är kreativitet, mångfald och jämställdhet minst lika viktigt som att ligga i framkant när det gäller världsledande högteknologi och nytänkande forskning. Tillsammans förbättrar vi våra invånares vardag och framtid. Linköping - Där idéer blir verklighet.

För mer information om hur det är att arbeta hos oss hittar du här:linkoping.se

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidareanställning. 100%

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-06-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Thorsten Hampusson, Chef Bygglovskontoret, Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltn. Thorsten.Hampusson@linkoping.se 013-206280
Jennifer Wiktander, HR-konsult, HR-service Jennifer.Wiktander@linkoping.se 013-208472
Per-Arne Friberg, Facklig företrädare, SACO Per-Arne.Friberg@linkoping.se 013-206563
Ann-Christin Karlsson, Facklig företrädare, Vision Ann-Christin.Karlsson@linkoping.se 013-20 60 85

Företag
Linköpings kommun

Adress
Linköpings kommun
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen
58181 Linköping

Kontorsadress
Drottninggatan 45, 581 81, Linköping

Jobbnummer
4800960

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Linköpings kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Linköpings kommun: