1:e socialsekreterare vuxenenheten

Bengtsfors kommun / Socialsekreterarjobb / Bengtsfors
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Bengtsfors, Dals-Ed, Åmål, Mellerud, Årjäng eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Bengtsfors kommun i Bengtsfors

Det här är vi
Om arbetsplatsen och organisationen
Mellerud och Bengtsfors vågar tänka nytt och slår in på nya banor för att lösa framtidens kompetensförsörjning och säkra socialtjänstens utvecklingsarbete! Från och med i höst har kommunerna en gemensam styrning och ledning av det sociala området. Sociala området för Mellerud och Bengtsfors leds av socialchef och delas in i fem verksamhetsområden; individ och familjeomsorg, vård och omsorg boende, vård och omsorg, stöd och service (LSS och socialpsykiatri) samt stab och administration. Genom samarbetet skapas möjligheter att dela både chefstjänster och specialistkompetenser på ett sätt som blir fördelaktigt för båda kommunerna. Det finns en stor nytta med samarbetet då många frågor kopplade till kvalitetsutveckling och kvalitetsledningssystem är likartade i kommunerna, särskilt på en övergripande nivå. Vi arbetar enligt devisen "Vi är i framkant och har en unik samverkan där individen alltid är i centrum". Varmt välkommen att bli en del av vårt lag!
Individ- och familjeomsorgen i Bengtsfors kommun består av flera enheter, Arbete och integration, Biståndsenheten, Vuxenenheten samt Enheten för barn och unga. Vi har även en Öppenvårdsenhet som utför bistånd till alla delar inom myndighetsutövningen. Vi har även ett gemensamt mottagningsteam samt en reception på vår enhet Arbete och integration.
Vuxenenhetens uppdrag inom verksamheten är att utreda och bedöma rätten till bistånd till vuxna inom områdena missbruk, våld i nära relation, socialpsykiatri och ekonomiskt bistånd.
Inom IFO i Bengtsfors kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?
Vi söker nu en 1:e socialsekreterare som vill vara med och fortsätta utveckla kvalitetsarbetet inom området ek. bistånd/försörjningsstöd, missbruk, socialpsykiatri och VINR inom myndighetsutövningen Individ- och familjeomsorgen.
Ditt jobb är viktigt
Som 1:e socialsekreterare har du det övergripande ansvaret för myndighetsutövningen, dvs handläggningen av ärenden enligt SoL och LVM. Du är operativ ledare för socialsekreterarna och leder och fördelar arbetet inom enheten. Som 1:e socialsekreterare är du föredragande vid socialnämndens individutskott och i förvaltningsdomstolarna.
I arbetet ingår att tillsammans med enhetschefen leda, följa upp och utveckla verksamheten i enlighet med aktuell lagstiftning, nationella riktlinjer och andra vägledande dokument. I utvecklingsarbetet ingår även samverkan med externa och interna aktörer.
Vi erbjuder dig processhandledning, närvarande arbetsledning, utbildning enligt kompetensutvecklingsplan utifrån Kompetensresan Fyrbodal.
Det här är du
Vi söker dig som är socionom eller som har en annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Tjänsten kräver att du har mycket goda kunskaper om lagstiftningen SoL och LVM samt har erfarenhet av samverkan med samarbetspartners såväl inom kommunen och regionen som med andra myndigheter och aktörer. Du har obehindrade kunskaper i svenska och mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbetsledning.
Du behöver ha god förmåga att skapa och upprätthålla förtroendefulla relationer, både i förhållande till dem vi möter och i förhållande till arbetsgruppen och andra samarbetspartners. För att kunna hantera de olika situationer som kan uppstå i arbetet behöver du också vara flexibel, lösningsfokuserad och tycka om att samarbeta över verksamhetsgränserna med klientens behov i fokus. Du är trygg som person och känner dig bekväm med att fatta självständiga beslut utifrån gällande lagstiftning, samtidigt som du behöver vara lyhörd för arbetsgruppens behov av stöd och utveckling. Vi kommer därför att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet.

Publiceringsdatum
2022-01-25

Kompetenser
Socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Högskoleutbildning som är relevant för jobbet.

Vi gillar olika!
Våra medarbetares varierande erfarenheter, kompetenser och perspektiv ger oss möjlighet att utvecklas. Vi eftersträvar jämn könsfördelning och personer med olika etnisk och kulturell bakgrund på våra arbetsplatser och välkomnar en mångfald av sökande.
Anställningsvillkor
Anställningsvillkor: Tillsvidare
Sysselsättningsgrad: 100 procent
Tillträde: Snarast
Lön: Individuell lönesättning tillämpas
Anställning kommer att ske under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
OBS! Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Om ansökan
Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post eller brev. Vi tillämpar löpande urval.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Offentlig handling
Observera att vi som kommun omfattas av offentlighetsprincipen. Det innebär att ansökningshandlingar är offentliga och lämnas ut vid begäran.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Adress
Bengtsfors kommun
Majbergsvägen
66621 Bengtsfors

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "Ref 07/22".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Bengtsfors kommun (org.nr 212000-1470)
Majbergsvägen (visa karta)
666 21  BENGTSFORS

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Bengtsfors Kommun

Kontakt
IFO-chef
Carina Holmqvist
carina.holmqvist@bengtsfors.se
0530-181 19

Jobbnummer
6277397

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Bengtsfors kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Bengtsfors kommun: