1:e socialsekreterare till Myndighetsenheten

Alingsås kommun, Myndighetsavdelningen / Socialsekreterarjobb / Alingsås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Alingsås, Ale, Vårgårda, Lerum, Bollebygd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Alingsås kommun, Myndighetsavdelningen i Alingsås

Välkommen till Alingsås! Här hittar du en välbevarad stadskärna och en levande landsbygd med vacker natur. Med goda pendlingsmöjligheter är det också nära till Göteborgs storstadspuls och resten av Västsverige.

Över 42 000 invånare och nära 4 000 medarbetare gör Alingsås till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du själva ska kunna vara med och påverka. Tillsammans skapar vi Alingsås!

På vård- och omsorgsförvaltningen är vi idag cirka 1400 medarbetare som med vår samlade kunskap och yrkesvana ger alingsåsarna omsorg och sjukvård i hemmet eller på våra boenden. Vi möter våra brukare, anhöriga och kollegor med öppenhet, engagemang och respekt och tillsammans arbetar vi för att skapa en god arbetsplats för alla.

På myndighetsenheten arbetar totalt 28 medarbetare, varav tre 1:e socialsekreterare som tillsammans planerar och stöttar socialsekreterarna i daglig metodhandledning samt fördelning av ärenden. På enheten handläggs ärenden inom både lagstiftning LSS samt SoL.

Vi söker nu dig som vill arbeta som 1:e socialsekreterare på myndighetsenheten, till området SoL- äldre.

Du kommer att ha ett nära samarbete med dina 1:e socialsekreterarkollegor samt ingå i nätverk med 1:e socialsekreterare i andra kommuner för ett utbyte av erfarenheter och ett bollplank vid frågor som uppstår.

När du börjar hos oss så erbjuder vi dig:
• Friskvårdsbidrag
• Kompetensutveckling
• Flexibel arbetstid
• Möjlighet att delvis kunna arbeta på distans
• Möjlighet att växla in din semesterersättning till extra lediga dagar
• En central arbetsplats med närhet till pendeltågstation och centrum.

Välkommen till oss!

Publiceringsdatum
2024-05-01

Arbetsuppgifter
I rollen som 1:e socialsekreterare har du en arbetsledande roll där du ansvarar för det dagliga arbetet på enheten. Du ansvarar bland annat för planering och genomförande av veckovisa metodmöten, ärendehandledning samt regelbundna ärendegenomgångar med socialsekreterarna. Du ska kunna stödja och handleda dina kollegor vid behov. Tillsammans med gruppen kommer du att utveckla arbetsmetoder och processer. Rollen kräver att du har goda kunskaper i gällande lagstiftning, och att du omvärldsbevakar förändringar i lagstiftningen.

Vi erbjuder dig ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet att påverka samtidigt som arbetet kräver ödmjukhet utifrån den makt vi har att göra skillnad för dem vi är till för.

Du är medhandläggare i svåra ärenden och säkerställer att socialsekreterarna arbetar i enlighet med det politiska uppdraget och de regelverk som finns. Som 1:e socialsekreterare har du även övergripande uppsyn över arbetet och stöttar handläggarna i kvalitén på utredningar och dokumentation. Du säkerställer att bemötandet av brukare är av högsta kvalitet, att dokumentation följer de regler som gäller samt att bistånd/insatser är kostnadseffektiva och rättssäkra. För att upprätthålla en god arbetsmiljö förväntas du ha övergripande koll på handläggarnas ärendemängd och säkerställer utifrån detta en jämn fördelning av ärenden inom gruppen. Som 1:e socialsekreterare håller du dig uppdaterad om aktuell rättspraxis och initierar behov av förändrade riktlinjer.

Vi arbetar aktivt med att alla som arbetar på enheten skall uppleva att de utvecklas och stärks i sin yrkesroll kontinuerligt över tid.

En del ditt arbete kommer också vara att ta hand om viss administration och mätetal som berör enheten. En viktig del är att anpassa ledarstilen och metodstödet till socialsekreterarnas behov och som nära arbetsledning ta tillvara på gruppens kunskaper och erfarenheter. Vidare verkar du för en professionell samverkan både internt och externt. Rollen innebär även att representera enheten i olika sammanhang i kommunen och att företräda nämnden i förvaltningsrätt och kammarrätt. I nära samarbete med dina kollegor och enhetschef kommer du ha en aktiv roll i enhetens förbättrings- och utvecklingsarbete.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har lång erfarenhet av myndighetsutövning med utredningar, bedömningar och verkställande av beslut inom SoL och LSS vilka du är väl förtrogen med. Det är meriterande om du har arbetserfarenhet av arbetsledande funktion för myndighetsutövning.

I dagsläget pågår ett förändringsarbete där främst kunskaper inom det SoL krävs, men du behöver ha viljan och engagemanget att lära nytt i din roll vilket kan komma att innebära att du metodhandleder även ärenden enligt LSS -lagstiftningen framöver.

Då tjänsten innefattar administrativt arbete samt utfärdande av exempelvis tjänsteutlåtande behöver du ha datorvana och en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i både tal och skrift. Du har kunskap av dokumentation enligt IBIC (Individens behov i centrum).

Till uppdraget som 1:e socialsekreterare söker vi dig som tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarens bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till
att arbetet blir utfört på rätt sätt.

Du är snabb, produktiv och motiverad samt har ett starkt engagemang och entusiasm för ditt arbete. Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra. Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du uttrycker kärnan i ett argument på ett tydligt och effektivt sätt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.

Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.

B-körkort är ett krav för tjänsten.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
https://www.alingsas.se/naringsliv-och-arbete/jobb/vart-erbjudande-2/ kan du läsa mer om vårt erbjudande till dig.

Provanställning kan komma att tillämpas.

Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.

För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.

Vi har gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-05-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C190766".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Alingsås kommun (org.nr 212000-1553), https://www.alingsas.se/

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Alingsås kommun, Myndighetsavdelningen

Kontakt
Enhetschef
Johanna Tomar
johanna.tomar@alingsas.se
0322-616376

Jobbnummer
8651335

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Alingsås kommun, Myndighetsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Alingsås kommun, Myndighetsavdelningen: