1:e socialsekreterare till Funktionshinderenheten
Göteborgs stad., SDF Centrum / Administratörsjobb / Göteborg
2016-09-09
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "1:e socialsekreterare till Funktionshinderenheten" (publicerad 2018-08-07) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Göteborgs stad., SDF Centrum i Göteborg CENTRUM är en av 10 stadsdelsförvaltningar i Göteborg. Vi är drygt 2 000 anställda och vårt uppdrag är att ge kommunal service av hög kvalitet. Vi erbjuder allt från förskola till äldreomsorg åt Centrums 58 000 invånare, men ger också service till alla de som besöker stadsdelen för att ta del av kulturutbud och aktiviteter. Förvaltningen styrs av en politisk nämnd. Vi beaktar mångfaldsperspektivet vid rekrytering, för att bättre spegla befolkningsstrukturen i Göteborg.
Publiceringsdatum2016-09-09ArbetsuppgifterFunktionshinderenheten i Centrum söker en 1:e socialsekreterare. Tjänsten är en tillsvidareanställning.
Enheten består av 13 socialsekreterare och arbetet leds närmast av två 1:e socialsekreterare och enhetschef.
Inriktningen på tjänsten kommer till största del att omfatta målgrupperna fysiska och intellektuella funktionsnedsättningar hos både barn och vuxna, men arbetet sker i nära samarbete med vår nuvarande 1:e socialsekreterare som en sammanhållen enhet.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att utifrån gällande lagstiftning, aktuell forskning, politiska beslut, mål och riktlinjer:
• Arbets- och metodhandleda enhetens medarbetare såväl i grupp som individuellt.
• Stödja och vägleda socialsekreterarna i deras dagliga utredningsarbete, bedömningar och beslut om insatser samt att dokumentationen håller god kvalité.
• Ta emot nya ärenden och ansvara för ärendefördelning.
• Trygga och upprätthålla rättssäkerheten inom enheten.
• Verka för att noggranna behovsanalyser görs och att valda insatser är kvalitetssäkrade och kostnadseffektiva.
För att trivas hos oss måste du se samverkan som en viktig del i arbetet och vår samverkan sker såväl internt som externt. Som 1:e socialsekreterare håller du dig uppdaterad vad gäller föreskrifter, allmänna råd från socialstyrelsen, förändringar inom lagstiftningen och dess tillämpning.
1:e socialsekreterare ansvarar för metodutveckling och kontinuerlig översyn av rutiner och riktlinjer.
Vi erbjuder en stimulerande och ansvarsfull roll med stor möjlighet att påverka och utforma arbetet tillsammans med dina kollegor och enhetschef. Vi har ett väl fungerande samarbete inom enheten och med andra enheter i huset och du kommer till en arbetsplats med en god stämning. Du ingår i det 1:e nätverk som finns över staden, liksom i den 1:e grupp som finns i huset med representanter från de olika enheterna. Tillsammans med kollegor har du processhandledning.
Stadens fyra förhållningssätt: "Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, Vi bryr oss, Vi arbetar tillsammans och Vi tänker nytt" är bärande förhållningssätt i vårt arbete.
KvalifikationerVi söker dig som är socionom, har social omsorgsutbildning eller har en utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du skall ha flerårig yrkeserfarenhet från arbete inom socialtjänst och myndighetsutövning. Ha dokumenterade kunskaper om myndighetsutövning, handläggning och dokumentation enligt socialtjänstlagen, lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), offentlighet- och sekretesslagen samt förvaltningslagen.
Du ska ha hög kompetens om målgrupperna, om olika funktionsnedsättningar och dess konsekvenser för den enskilde.
Du har god förmåga att uttrycka dig muntligt och skriftligt, är strukturerad och tydlig.
Du ser samverkan som en självklarhet och har god förmåga att etablera samarbetsrelationer. Du har förmåga att se på situationer ur flera perspektiv. Du ser lösningar, är engagerad, skapar engagemang och framåtanda. Du ska bidra till utveckling av arbetet och ha ett helhetsperspektiv på flera olika nivåer.
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av tidigare arbete inom annan verksamhet för målgrupperna, ex. utförarverksamhet eller med barn och ungdomar.
Erfarenhet av arbetsledning är meriterande, och vi vill att du känner dig bekväm i ledarrollen, är empatisk och lyssnande.
Vi ser det som en fördel om du tidigare har arbetat i datasystemet Treserva.
ÖVRIGT
Du har möjlighet att få friskvårdsbidrag. Stadsdelen har också en cykelförmån samt förmånlig avbetalning av västtrafikkort.
Vi kommer att kalla till intervjuer löpande under ansökningstiden så skicka gärna in din ansökan i god tid.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att alltid ange din e-post i ansökan och att skicka in din ansökan digitalt, inte via e-post eller brev.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2016-12-19 eller enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-09-23
Ange följande referens när du ansöker: A606308
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktKatarina Hedberg, Enhetschef 031-365 76 87
katarina.hedberg@centrum.goteborg.seFacklig kontaktMaja Ljutic Loberg, Akademikerförbundet SSR 031-368 57 53
Pia Lagnevall, Vision 0736-657554
FöretagGöteborgs stad., SDF Centrum
AdressGöteborgs stad., SDF Centrum
Box 5293
40225 Göteborg
KontorsadressEngelbrektsgatan 71
Jobbnummer 3039664
Observera att sista ansökningsdag har passerat.