1:e socialsekreterare Försörjningsstöd

Socialtjänsten, Avesta kommun / Administratörsjobb / Avesta
2015-11-12
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "1:e socialsekreterare Försörjningsstöd" (publicerad 2015-12-21) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Socialtjänsten, Avesta kommun i Avesta

Avesta 2020 - Något fantastiskt kommer att hända.
Avesta kommun är mitt inne i ett utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. År 2020 är vi 25 000 invånare, har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd, och vi vet att vi gjorde det tillsammans!

Socialtjänsten i Avesta arbetar på olika sätt för att utveckla utrednings- och uppföljningsarbetet. Vi söker nya metoder och utvecklar internt och externt samverkan för att på bästa sätt göra bra bedömningar och hitta verksamma lösningar på de behov vi möter.

Som 1:e socialsekreterare hos oss ingår du i en väl fungerande organisation med kompetenta medarbetare och en väl utvecklad samverkan internt och externt. På vår enhet finns leendet och skrattet trots allvarets närhet. Vi arbetar i en flexibel organisation där möjlighet kan ges till utveckling inom nya fokusområden. Vår enhet präglas även av engagemang, arbetsglädje och intresse för människors inneboende förmågor att förända sin situation. Tillsammans med dig vill vi ta detta arbete vidare till nästa nivå.

Publiceringsdatum
2015-11-12

Arbetsuppgifter
Som 1:e socialsekreterare har du en handläggande roll. Du möter de klienter som för första gången kommer till vår mottagning för att ansöka om försörjningsstöd. Här är du "spindeln i nätet" och har kunskap och kan navigera de sökande mellan olika aktörer där så krävs. Du kommer ingå i ett team om två personer som går in och stöttar upp varandra vid behov vad gäller handläggning av nya ärenden. I övrigt finns socialsekreterare som arbetar med löpande handläggning samt fler aktörer på enheten. Utöver det fungerar du som arbetsledare och ska självständigt kunna leda gruppträffar så som ärendedragningar och fördelningar. Du har samma delegation som enhetschef i verksamhetsfrågor vad gäller beslut om ekonomiskt bistånd. Övrigt ansvar så som arbetsmiljö och personal åvilar enhetschef.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är ett krav att du har gedigen erfarenhet av att handläggning och utredning inom socialtjänsten (SoL) främst med inriktning mot ekonomiskt bistånd. För arbetet krävs kunskap gällande lagar, förordningar och författningar som de riktlinjer och rutiner som finns inom området. Utbildning och kunskap inom socialrätt är ett krav. Du behöver ha dokumentationsvana och god förmåga att utrycka dig tydligt på svenska i tal och skrift samt att du är skicklig på att utreda och se behov hos den enskilde.
För oss är det av största vikt att du har ett genuint engagemang för de människor vi arbetar med. Du behöver ha förmåga att anpassa din kommunikation och ditt sätt att förklara utifrån klientens behov. I den här rollen är det viktigt att du är tydlig, lugn och trygg i dig själv och ha förmåga att fokusera på rätt saker i stressade situationer. I mötet med såväl klienter som medarbetare har du ett gott bemötande och värdesätter olikheter samt förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra.
Arbetet som 1:e socialsekreterare är utmanande och varierande. Du behöver vara själgående, strukturerad och kunna prioritera vad som behöver göras på kort och lång sikt. Då del av uppdraget innebär att du leder personal så är din förmåga att med engagemang och delaktighet kunna motivera och samordna grupper av stor vikt. God samarbetsförmåga är en annan personlig kompetens som vi värderar högt.
Vi arbetar i verksamhetssystemet Procapita och ser det som värdefullt om du har erfarenhet av systemet sedan tidigare. Arbetet kräver att du har goda datakunskaper samt att du kan göra dig förstådd även på engelska. Om du kan andra språk så är det meriterande.
För tjänsten krävs B-körkort.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.
FÖRMÅNER
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme/ friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-11-29
Ange följande referens när du ansöker: A517149
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Maria Kindblom, Enhetschef 0226-64 51 71 maria.kindblom@avesta.se

Facklig kontakt
Kontaktuppgifter till din fackliga representant

Företag
Socialtjänsten, Avesta kommun

Adress
Socialtjänsten, Avesta kommun
Markusgatan 25
77421 Avesta

Kontorsadress
Markusgatan 25 77421 Avesta

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2524016

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Socialtjänsten, Avesta kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Socialtjänsten, Avesta kommun: