1:e socialsekreterare ekonomiskt bistånd

Lysekils kommun / Socialsekreterarjobb / Lysekil
2022-08-03
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "1:e socialsekreterare ekonomiskt bistånd" (publicerad 2022-09-13) ⬅️


Visa alla socialsekreterarjobb i Lysekil, Sotenäs, Munkedal, Orust, Uddevalla eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lysekils kommun i Lysekil, Munkedal, Strömstad eller i hela Sverige

I Lysekils kommun arbetar ca 1400 medarbetare som har Sveriges viktigaste jobb - vi gör skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Det är med andra ord ett arbete att känna stolthet över. Vårt jobb är att ge de 14 400 invånarna i Lysekils kommun service, stöd och hjälp. Tillsammans utvecklar vi verksamheterna.

Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära havet och naturen - här finns möjlighet till både eftertanke och äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. På livetilysekil.se http://www.livetilysekil.se/ får du veta mer om hur ett liv i vår kommun kan se ut.

Vår vision: Lysekils kommun är en hållbar och attraktiv kommun året runt som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Lysekil är en självklar mötesplats och ledande inom maritima näringar.




Publiceringsdatum
2022-08-03

Beskrivning
Som anställd i Arbetslivsförvaltningen i Lysekils kommun arbetar du med kollegor i god gemenskap och ett öppet arbetsklimat med mycket engagemang.

För oss är det viktigt att det finns en balans mellan privatliv och arbetsliv och vi arbetar aktivt för en god arbetsmiljö. Förvaltningen, som bland annat ansvarar för arbetsmarknadsinsatser, vuxenutbildning samt ekonomiskt bistånd, är inne i en spännande utvecklingsprocess. Vårt uppdrag är att ta emot, vägleda och möjliggöra för alla Lysekilsbor - som behöver stöttning för att komma i arbete, studier eller annan varaktig försörjning - att nå sina mål.

Enheten för vägledning och stöd leds av chef och består av ett team på 16 medarbetare, med olika roller, som strävar efter att utveckla ett mer samordnat och integrerat teamarbete för att bättre möta målgruppens ofta komplexa behov.

Vi söker nu en 1:e socialsekreterare med uppgift att leda, fördela och tillsammans med teamet följa upp och utveckla processerna inom ekonomiskt bistånd.

Arbetslivsförvaltningen planerar att inom en nära framtid ta nästa steg mot digitaliserade ansökningar av ekonomiskt bistånd för att ytterligare öka tillgängligheten för våra medborgare.

Dina arbetsuppgifter
Som 1:e socialsekreterare arbetsleder du gruppen av fem socialsekreterare i deras dagliga arbete. Du fungerar som kunskapsresurs och skapar förutsättningar för att arbetet bedrivs enligt aktuell kunskap och rättspraxis, beprövad erfarenhet och forskning.

Du kan även komma att ingå i olika arbetsgrupper och projekt som kommunen bedriver tillsammans med interna och externa samarbetspartners. I rollen får du vara delaktig i att utforma arbetssätt som syftar till att hjälpa våra sökande nå sina mål och att genom omvärldsbevakning bidra med idéer för att skapa förutsättningar för det goda sociala arbetet.

Utöver detta ansvarar du för att introducera nyanställda socialsekreterare, metod- och ärendehandleda, att arbetet bedrivs enligt gällande delegationsordning och lagstiftning samt att antagna rutiner och riktlinjer följs. Du företräder nämnden i förvaltningsrätt och kammarrätt i förekommande fall.

En annan del av uppdraget innefattar att arbeta aktivt med processer, förbättringar, metodimplementering, att verka för att arbetet är kvalitetssäkrat samt att vid behov ta fram och uppdatera rutindokument.

Du främjar delaktighet, ansvarstagande, utveckling, arbetsglädje och ett gott arbetsklimat.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller en annan högskoleexamen inom det beteendevetenskapliga området samt har minst två års arbetslivserfarenhet. Arbetet kräver att du har dokumenterad kunskap om och erfarenhet av myndighetsutövning, handläggning och dokumentation inom området ekonomiskt bistånd samt de lagrum som styr vår verksamhet. Viktigt att du har en god förmåga att prioritera, är flexibel och har förmåga att lyssna och se saker ur flera perspektiv.

Som person är du drivande och har lätt för att få arbetsgruppen med dig. Du är analytisk, kunnig, tar till dig ny kunskap samt delar med dig av den. Du är tydlig, kommunikativ och förtroendeingivande. Du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer med såväl interna som externa kontakter. Du har erfarenhet av att arbeta i en föränderlig organisation och driver gärna förbättringsarbete tillsammans med ledning, socialsekreterare och övriga kollegor i enheten.

Stor vikt fästs vid personlig lämplighet.

Anställningsvillkor
Intervjuer sker löpande och tillsättning kan komma att ske under ansökningstiden. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.

Välkommen med din ansökan!


Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön enligt avtal, individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-08-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Lysekils kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/151".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lysekils kommun (org.nr 212000-1389)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Arbetslivsförvaltningen

Kontakt
Ingrid Arnholm
0523-613401

Jobbnummer
6857134

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lysekils kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lysekils kommun: