1:e socialsekreterare

Tranemo Kommun , Myndighetsutövning / Socialsekreterarjobb / Tranemo
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Tranemo, Svenljunga, Gislaved, Gnosjö, Ulricehamn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Tranemo Kommun , Myndighetsutövning i Tranemo

Vid omsorgssektionens myndighetsutövning söker vi nu nya medarbetare då vi ska utöka vår bemanning. Vi kommer med aktuell tjänst att förstärka verksamheten och får med detta en rättssäkrare handläggning och ett utökat stöd i mer komplexa ärenden.

I Tranemo kommun känner du dig välkommen. Här verkar vi för en stark känsla av samhörighet och uppmuntrar dig som anställd att ha inflytande och delaktighet i utvecklingsarbetet av våra verksamheter. Vi utgår från ett tydligt hållbarhetsperspektiv där vi som arbetsgivare satsar på bra arbetsvillkor, ett gott ledarskap och utgår från en tydlig värdegrund;
"Vår verksamhet ska vara tillgänglig för alla, alla ska bli bemötta på ett positivt och professionellt sätt, vi levererar tjänster med god service och hög kvalitet och alla vi möter ska känna att de blir lyssnade på"

Vi lever i en föränderlig tid och söker därför efter kompetenta och engagerade medarbetare som vill vara med och bygga framtidens Tranemo.

Tjänsten kommer att till stor del att vara ett stöd i det dagliga arbetet för enheterna Mottag, Barn och Unga, Vuxen missbruk och VINR (Våld i Nära Relation) men kommer även att till viss del kunna stötta upp övrig handläggning inom verksamheten.

Har du erfarenhet av att arbeta med flera olika målgrupper, är intresserad av att metodhandleda andra och gillar att utveckla socialt arbete så är du kanske den vi söker? Vi kan erbjuda dig en omväxlande tjänst med goda möjligheter till personlig utveckling.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vi Kommer att ha löpande rekrytering så vänta inte med din ansökan om du är intresserad.


Publiceringsdatum
2021-12-23

Arbetsuppgifter
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Handleda i ärendeprocesser / ge metodhandledning
• Utveckla arbetet med analys och bedömning i förekommande utredningar, och ge feedback på utredning och övrig dokumentation
• Läsa utredningar, underlag till utskott mm
• Vara ett stöd och bollplank i akuta och mer komplexa ärenden
• Vara en hjälp i att utveckla och förbättra handläggningen och dokumentationen
• Fördela nya ärenden

Förekommande arbetsuppgifter:
• Täcka upp i mottag i akuta situationer och vid sjukdomsbortfall
• Täcka upp och vid behov ansvara för handläggares ärenden vid sjukdomsbortfall
• Uppdatera myndighet i ny lagstiftning, föreskrifter och riktlinjer mm
• Hjälpa till att skriva olika typer av yttranden i ärenden
• Vara till hjälp för handläggare vid yttranden och avslag, genom att t ex ta fram tidigare domar
• Vara drivande till metodutveckling i de olika enheterna
• Representera myndighet i olika typer av samverkansmöten
• Företräda i förvaltningsrätt och kammarrätt
• Ansvara för vissa delar i introduktionen till nya medarbetare


Kvalifikationer
• Socionomexamen
• Minst B-Körkort
• Ha god erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövning
• Ha god erfarenhet av att handlägga Barn och Unga-ärenden utifrån BBiC (Barns Behov i Centrum)
• Ha viss kunskap/erfarenhet om ärenden som rör missbruk och VINR (Våld i Nära Relation)

Meriterande är att ha viss erfarenhet/kännedom om ekonomiskt bistånd, familjerätt, familjehemsvård, funktionsnedsättning och bistånd riktat mot äldre.

Vi vill även att du
• har ett engagemang att handleda andra
• har god förmåga att ge feedback, både skriftligt och muntligt
• har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift
• verkar för att utveckla det administrativa arbetet
• är drivande i metodutveckling
• tycker det är viktigt med en hög rättssäkerhet

ÖVRIGT
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt GDPR.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-01-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Tranemo Kommun , Myndighetsutövning

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "168/2021".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Tranemo kommun (org.nr 212000-1462)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Tranemo Kommun , Myndighetsutövning

Kontakt
Enhetschef IFO
Fredrika Petersson
fredrika.petersson@tranemo.se
0325-57 62 03

Jobbnummer
6206283

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Tranemo Kommun , Myndighetsutövning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tranemo Kommun , Myndighetsutövning: