1:e socialsekreterare

Ljusdals kommun / Administratörsjobb / Ljusdal
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Ljusdal, Nordanstig, Hudiksvall, Bollnäs, Söderhamn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ljusdals kommun i Ljusdal, Hudiksvall, Bollnäs, Ånge, Ockelbo eller i hela Sverige

Individ- och familjeomsorgen ensamkommande

Ljusdals kommun är beläget i den nordvästra delen av det vackra Hälsingland. De största orterna i kommunen är Ljusdal, Järvsö och Färila. I vår kommun är det nära till allt som hör till livets goda, ett rikt kulturliv och en mångfald av aktiviteter och sevärdheter! För dig som är naturintresserad finns oändliga möjligheter till upplevelser utöver det vanliga.

Tillsammans arbetar vi i kommunen med allt som är viktigt i våra
kommuninvånares vardag. I Ljusdals kommun har 1700 medarbetare Sveriges viktigaste jobb när vi servar våra 19 000 invånare. Är du den som vill berika oss med dina kunskaper, ditt engagemang och din personlighet?

Från den 1 januari 2016 tillsätts en förste socialsekreterare för ensamkommande barn vid IFO i Ljusdal för att stärka det nära arbetsledarskapet för de socialsekreterare som utreder och beviljar insatser för dessa barn. Arbetsgruppen ensamkommande består idag av fyra socialsekreterare men ska bli sex. Förste socialsekreterare ska leda och fördela arbetet för socialsekreterarna. Tjänsten är en tillsvidareanställning. Nu har enhetschef personal- och budgetansvar. Under 2016 kan förste socialsekreterare konverteras till enhetschef utifrån en organisationsöversyn som pågår.
Du kommer att vara en av flera förste socialsekreterare inom IFO. Huvudsakliga arbetsuppgifter är att:
Arbets- och metodhandleda socialsekreterarna såväl i grupp som individuellt
Stödja socialsekreterarna i det dagliga arbetet av utredningsarbete, bedömningar och val av insatser inkl att vara medhandläggare i svåra ärenden.
Strukturera och leda möten för arbetsgruppen.
Trygga och upprätthålla rättssäkerheten inom arbetsgruppen
Introducera nyanställda.
Vara en av flera BBIC-utbildare
Verka för att valda biståndsinsatser är kvalitetssäkrade och kostnadseffektiva
Ansvara för metodutveckling och kontinuerlig översyn av rutiner och riktlinjer och för att det dagliga arbetet utförs med god kvalitet och inom givna ramar.
Hålla dig uppdaterad avseende lagstiftning, föreskrifter och allmänna råd från Socialstyrelsen, aktuell forskning och politiska beslut.
Du är beslutsfattare för beslut om att ej inleda utredning gällande inkommande ansökningar och anmälningar i samverkan med ansvariga utredande socialsekreterare.
Vid akuta ärenden ingår att bedöma barns skyddsbehov i nära samarbete med socialsekreterarna
Det operativa arbetet kräver hög tillgänglighet och samverkan internt och externt.
Vi arbetar enligt BBIC och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. 
Arbete efter kontorstid kan förekomma.

Som förste socialsekreterare för ensakommande ska du:
• Vara verksamhetskunnig och yrkesskicklig socionom
• Ha flerårig erfarenhet av utredningar inom socialtjänst av barn och ungdomar enligt SoL och LVU
• Ha erfarenhet av insatser till barn och familjer och helst av ensamkommande barn.
• Helst ha erfarenhet av arbetsledning, samordning, projektledning eller liknande.
• En förutsättning är  att du har betydande kunskaper gällande aktuell lagstiftning.
Du är målmedveten och modig, men också lyssnande och prestigelös. Som person är du trygg och stabil i stressituationer, engagerad och kan anpassa dig till ändrade omständigheter. Det är viktigt att du har en språklig analytisk förmåga och kan kommunicera på ett tydligt sätt samt har mycket god samarbetsförmåga. Du ska klara av att leda arbetsgruppen att nå gemensamma mål, ansvara för samordning, samt skapa engagemang och delaktighet. Du bör vara skicklig på att planera och prioritera och kunna fungera som sakkunnig inom arbetsområdet.
Du ska ha erfarenhet av individdatasystem som Treserva eller Procapita. Du måste ha kunskap om och erfarenhet av BBIC. Det är viktigt att du kan förhålla dig till såväl detaljer som helhet.
Vi kommer att fästa stor betydelse vid personlig lämplighet.
För denna tjänst är uppvisande av giltigt utdrag ur polisens brottsregister en förutsättning för anställning. Körkort är ett krav.

Du erbjuds ett meningsfullt arbete vid en arbetsplats som präglas av värme och kollegial omtanke. Du får introduktion, kompetensutveckling samt processhandledning med övriga förste socialsekreterare. Vi erbjuder friskvårdspeng, möjlighet att arbeta hemma och att växla in semesterdagstillägg mot extra semestervecka. En särskild lönesatsning pågår för socialsekreterare som arbetar med barnavårdsutredningar och deras arbetsledare. Administrativt stöd finns.  Provtjänstgöring kan komma att tillämpas.

Tillsvidareanställning med tillträde 2016-01-01 eller efter överenskommelse. Heltid.
Enhetschef Chatarina Plomér, 0651-180 94, 070-257 38 62
Fackliga kontaktpersoner nås via växeln 0651-180 00
2015-12-21

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:

Ljusdals kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen.

Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta
oss med sådana erbjudanden.

Publiceringsdatum
2015-11-23

Körkortskrav
B
Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-12-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Chatarina Plomér

Företag
Ljusdals kommun

Adress
Ljusdals kommun
Norra Järnvägsgatan 21
82780 Ljusdal

Kontorsadress
Norra Järnvägsgatan 21

Jobbnummer
2541701

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ljusdals kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ljusdals kommun: