1:e Socialsekreterare

Västerviks kommun / Administratörsjobb / Västervik
2013-12-03
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "1:e Socialsekreterare" (publicerad 2023-05-24) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Västervik, Vimmerby, Valdemarsvik, Oskarshamn, Hultsfred eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Västerviks kommun i Västervik

Socialförvaltningen

Västerviks kommun har attraktiva boendemiljöer och mycket livskvalitet. Här är det lika nära till skärgården som till det typiskt småländska inlandet. Kommunen har ett gott företagsklimat där besöksnäring är ett stort inslag. Kommunen har cirka 36 000 invånare varav drygt 21 000 bor i centralorten Västervik.

På myndighetsenheten arbetar 23 personer med utredningar enligt SoL, LVU och LVM samt med uppföljningar av beslut. Enheten är organiserad i två grupper, utredningsgruppen och barn- och ungdomsgruppen. Utredningsgruppen arbetar i huvudsak med utredningsarbetet gällande barn och vuxna. Barn- och ungdomsgruppen arbetar i huvudsak med uppföljningar av placeringsbeslut och biståndsbeslut gällande öppna insatser för barn och unga. I barn- och ungdomsgruppen ingår också arbetet med att utreda, handleda och utbilda familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer.

Västerviks kommun har en väl utvecklad öppenvård vilken enheten har nära samarbete med. Kommunen har också ett eget HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn med 10 platser, för vilken myndighetsenheten ansvara för biståndsbeslut till. Socialförvaltningen har sedan länge en god samverkan med polis, BUP och skola. Spännande arbete pågår inom myndighetsenheten med målsättningen att utveckla nya arbetssätt och rutiner, samt stimulera och attrahera både nya och äldre medarbetare att utvecklas. Du kommer till en arbetsplats med trevliga och engagerade kollegor som ger utrymme för "högt i tak". Vi finns i ljusa lokaler i Västerviks centrum, bara ett stenkast från havet. Västerviks kommun erbjuder kontinuerlig handledning samt friskvård.

Publiceringsdatum
2013-12-03

Dina arbetsuppgifter
Myndighetsenheten behöver nu en 1:e socialsekreterare till utredningsgruppen. Du ska ge stöd och vägledning till handläggare i gruppen och leda det dagliga arbetet med ärendehantering i verksamheten. Du ska verka för att upprätthålla rättsäkerheten samt kvalitetssäkring av enhetens arbete. Du arbetar med kontinuerlig översyn av rutiner och riktlinjer tillsammans med enhetschef. Du föredrar vid behov ärenden för socialnämnd och domstol. Barn- och ungdomsgruppen och utredningsgruppen har nära samarbete och sitter i samma lokaler. Då enheten har två 1:e socialsekreterare arbetar du nära din kollega och ska vid behov täcka upp för varandra samt för enhetschef. Tillsammans ska ni verka för hela enhetens intresse och utveckling.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren finner lämplig.

Du har fleråring arbetslivserfarenhet inom socialtjänstens myndighetsutövande område. Du är trygg i din yrkesroll och intresserad av lagstiftning och dess tillämpning. Du har lätt för att samarbeta men kan även arbeta självständigt. Du är väl förtrogen med BBiC. Du känner engagemang gällande socialtjänstens arbetsområde och vill vara med och utveckla Västerviks myndighetsenhet.

B-körkort är nödvändigt.

Arbetstider och omfattning
Tillsvidare. 100 %. Tillträde enligt överenskommelse..

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-12-31
Ange följande referens när du ansöker: SOC 02-13
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Marie Fältsjö, Vision 0490-25 50 91 marie.faltsjo@vastervik.se
Pia Berg, Akademikerförbundet SSR 0490-25 52 88
Tove Ferngren, Enhetschef Myndighet 0490-25 52 59 tove.ferngren@vastervik.se

Företag
Västerviks kommun

Adress
Västerviks kommun
59380 Västervik

Jobbnummer
1718265

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Västerviks kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Västerviks kommun: