1:e Biståndshandläggare sökes!
Krokoms Kommun / Administratörsjobb / Krokom
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Krokom,
Östersund,
Åre,
Strömsund,
Ragunda eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Krokoms Kommun i Krokom Socialförvaltningen söker:
1:e Biståndshandläggare.
• Ett jobb med plats för engagemang
Då vår nuvarande förstehandläggare väljer att gå vidare till en annan tjänst inom kommunen söker vi en 1:e biståndshandläggare till vårt kompetenta team på bistånd!
Är du socionom med kompetens inom biståndshandläggning och LSS handläggning? Tycker du det är kul att arbeta med förbättringar, rutiner och stötta andra medarbetare? Är du en trygg medarbetare som vill bidra till arbetsglädje och engagemang? Då kanske du är den vi söker!
Krokom, kommunen mitt i Jämtland
Krokom är en kommun med dryga 15 000 invånare, mitt i Jämtlands län. Kommunen växer befolkningsmässigt för varje år, både vad gäller invånare och nyföretagande eftersom människor inte bara flyttar hit utan även stannar kvar. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Krokoms kommun ingår i samiskt förvaltningsområde, vilket innebär att arbeta för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.
En dag på bistånd
Biståndsenheten tillhör verksamhetsområdet Bistånd, Hälsa- och sjukvård. På enheten arbetar enhetschef, 1:e biståndshandläggare, biståndshandläggare, LSS-/SoL-handläggare, avgiftshandläggare samt anhörigkonsulent. Vi är en liten arbetsgrupp där du har nära samarbete med kollegor och enhetschef. Vi tycker att det är viktigt att trivas på jobbet! Vi är mån om varandra och jobbar för en jämn arbetsfördelning och ett nära samarbete kollegialt.
På biståndsenheten utreder vi rätten till stöd och omsorg enligt SoL (socialtjänstlagen) och LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Enheten ansvarar även för avgiftshandläggningen för äldreomsorgen samt erbjuder olika typer av stöd till anhöriga. Enheten samarbetar med många olika aktörer både internt och externt.
Din roll som 1:e biståndshandläggare
Som 1:e biståndshandläggare är du anställd som biståndshandläggare men har en annan arbetsbeskrivning utifrån din specifika roll. I tjänsten ingår inte personalansvar, budgetansvar eller verksamhetsansvar, detta ligger på enhetschef bistånd.
Arbetsuppgifterna är i huvudsak:
• Leda och fördela arbete på enheten, både LSS och SoL. Stötta upp i ärenden där handläggare behöver stöd. Stötta handläggningen vid vakanta tjänster eller vid frånvaro på enheten. Vara med på ärendedragningar SoL och LSS.
• Arbeta med metodfrågor och utvecklingsarbete i samarbete med arbetsgruppen och chef. I det ingår omvärldsbevakning och att hålla dig uppdaterad kring juridiken.
• Delta i arbetsmiljöarbetet på enheten tillsammans med enhetschef och medarbetare.
• Läsa och ge feedback på dokumentation så som utredningar och beslut, introducera nya medarbetare.
• Planera och hålla i metodträffar med samtliga medarbetare på enheten.
• Arbeta med samarbetsfrågor gällande interna och externa samverkanspartners.
Vi använder oss av utredningsmetoden IBIC (Individens behov i centrum).
Den dagliga dokumentationen sker i verksamhetssystemet Viva och vi genomför vårdplaneringar och SIP i dokumentationssystemet Cosmic Link tillsammans med regionen.
Din kompetens
• Socionomexamen är önskvärt. Annan högskoleutbildning kan vara aktuell om den bedöms likvärdig och relevant för tjänsten.
• Du har erfarenhet av dokumentation och handläggning, helst inom både SoL och LSS.
• Du är intresserad av juridik och har erfarenhet av att hålla dig uppdaterad kring praxis inom SoL och LSS.
• Du är skicklig i ditt sätt att skriva och formulera dig och har gärna erfarenhet av att skriva yttranden i ärenden till domstol.
• Du har erfarenhet av att introducera nya medarbetare och hålla i möten och/eller utbildningar.
• Körkort är ett krav för tjänsten.
Meriterande är även
• Erfarenhet från arbete inom andra myndigheter
• Erfarenhet av ledarskap
• Erfarenhet av kvalitetsarbete och utvecklingsarbete
Du har god förmåga att prioritera och att skapa överblick och struktur i ditt arbete, även i brådskande situationer. Du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete. Du har ett gott bemötande till kollegor, samarbetsparter och medborgare. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Övrig information
En tillsvidaretjänst med tillträde enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdag 2023-12-06.
Vi har årsarbetstid med möjlighet till flex, här får du friskvård på arbetstid och det finns möjlighet till distansarbete i viss mån, om arbetet tillåter.
Intervjuer kan komma att hållas innan sista ansökningsdag så vänta inte med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.
Fackliga representanter nås genom kommunens kundcenter, 0640-161 00
Välkommen med din ansökan!
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-12-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Krokoms kommun (org.nr 212000-2478),
https://krokom.se Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Krokoms Kommun
Kontakt Tf. Enhetschef bistånd
Therese Olsson
0640 165 37 Jobbnummer 8247107
Observera att sista ansökningsdag har passerat.