1:e biståndshandläggare

Gagnefs Kommun / Socialsekreterarjobb / Gagnef
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Gagnef, Leksand, Borlänge, Falun, Rättvik eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Gagnefs Kommun i Gagnef

Gagnefs kommun är en arbetsgivare där möjligheterna är många och engagemanget stort! Här får du göra verklig skillnad för våra invånare och besökare.

I vårt dagliga arbete har vi alltid vår värdegrund med oss. Med den strävar vi efter att vara närvarande för alla invånare, kommunicera öppet och respektfullt samt att ständigt utvecklas både personligt och professionellt.

Välkommen att vara med och möta framtiden med oss på Gagnefs kommun!

Nu utökas gruppen för biståndshandläggning med en 1:e biståndshandläggare som kommer ha ett mer övergripande uppdrag i gruppen.

Du kommer du få jobba tillsammans med ett härligt gäng där tillit och omsorg om varandra är viktigt för att må bra på jobbet.

Gruppen består av tre biståndshandläggare som ansvarar för att handlägga ärenden enligt SoL (äldreomsorg) och två handläggare som ansvarar för att handlägga ärenden enligt LSS och SoL (socialpsykiatri). Efter en omorganisation kommer biståndsgruppen dela enhetschef med vuxengruppen och som 1:e biståndshandläggare kommer du ingå i arbetsplatsens ledningsgrupp ihop med enhetschef och 1:e för vuxengruppen samt 1:e och enhetschef för barn och familj. Vi har gruppmöten varje vecka och juridisk handledning gemensamt med andra kommuner i länet.

Vill du ha lite mer tid till fritidsaktiviteter så finns möjligheten, för dig som är anställd ett kalenderår eller längre, att växla semesterdagstillägg till fler semesterdagar. Vi har 39 timmars arbetsvecka och flextid. Det finns möjlighet till överenskommelse om delvis distansarbete där du kan få viss digital utrustning.

Publiceringsdatum
2024-05-02

Dina arbetsuppgifter
I din roll som 1:e biståndshandläggare är du en förebild som bidrar till en god arbetsmiljö och arbetsglädje på arbetsplatsen. En del av dina arbetsuppgifter är att arbetsleda och coacha handläggarna i det dagliga arbetet. En annan del är att handlägga ärenden. I rollen som 1:e biståndshandläggare kommer du ge feedback på utredningar, representera enheten i nämnd eller liknande. Arbetet innebär att ge stöd gällande prioriteringar, krav, motstridiga intressen och att göra etiska överväganden samt säkerställa att arbetet är av god kvalitet utifrån lagar och förordningar.

Som 1:e biståndshandläggare har du en viktig roll i samverkan med andra aktörer både internt och externt. Du ansvarar även för att planera introduktion av nyanställda och planera för att ta emot VFU-studenter.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har tidigare arbetat med och har kunskap om myndighetsutövning inom socialtjänsten. Du ska även ha tidigare erfarenhet från arbetsledande position eller av att handleda andra. Eftersom du som 1:e biståndshandläggare förväntas arbetsleda andra, handlägga ärenden samt ibland föredra ärenden för nämnd krävs goda kunskaper gällande lagar och förordningar inom området samt att du har förmågan att anpassa din kommunikation beroende på vem som är mottagare. Du ska ha erfarenhet av handläggning enligt IBIC och det är önskvärt om du har grundutbildning i IBIC.

Du har lätt att bygga relationer med människor samt har ett professionellt bemötande. Eftersom ditt arbete ofta innebär att möta människor i kris och utsatta situationer är det viktigt att ditt bemötande är inkännande och förtroendeingivande. Arbetet kan vara varierande och det kan göra att du ibland måste planera om din dag vilket innebär att du behöver gilla oförutsägbarhet, klara av att behålla lugnet i pressade situationer och kunna göra sunda ställningstaganden i stunden. Du har dessutom förmåga att planera och strukturera ditt arbete så att tidsramar, lagkrav, kvalitet och rutiner efterlevs samt att du uttrycker dig väl i både tal och skrift på svenska. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav.

Anställningsvillkor
Tjänsten är 100% och tillsvidare, provanställning kan förekomma vid särskilda omständigheter. Tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer kan komma att ske under ansökningstiden.

Övrig information
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljning av platsannonser. Vi har i förväg beslutade annonserings och sökvägar. Insända ansökningshandlingar återsändes ej.

Personer med skyddade personuppgifter rekommenderas att skicka ansökan med brevpost till adress; Gagnefs kommun, 785 80 Gagnef. I ansökan ska framgå vilken tjänst som söks och beslut från Skatteverket om skyddade personuppgifter, för att ansökan ska kunna skyddas på rätt sätt från början.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-05-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/85".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Gagnefs kommun (org.nr 212000-2155)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Socialförvaltningen

Kontakt
Anna Yttervall
0241-15511

Jobbnummer
8653712

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Gagnefs Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Gagnefs Kommun: