Postdoktor i experimentell strömningsmekanik

Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap i Stockholm, Solna eller i hela Sverige

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.



Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik.

Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.

Publiceringsdatum
2018-06-26

Dina arbetsuppgifter
Forskningen inom postdoktoranställningen sker inom ramen för projektet PROMETHEUS (Plasma drag ReductiOn METHodology for effective Energy Usage) vilket syftar till minska luftmotståndet på tunga fordon genom att använda plasma-aktuatorer för att förhindra eller minska avlösning på främre hörnstolpen (A-stolpen) speciellt vid stark sidvind. Första delen av projektet kommer att vara en grundläggande studie av hur plasma-aktuatorns väggstråle (den elektriska vinden) påverkar gränsskiktet när aktuatorerna används som virvelgeneratorer. Flera olika parametrar (t.ex. aktuatorernas längd och avstånd mellan dem) skall undersökas för att kunna optimera hur de skall placeras, liksom att jämföra kontinuerlig och pulserande drivning, i det pulserande fallet undersöka vilken arbetscykel och frekvens som ger bäst resultat. I den andra delen av projektet skall metodiken användas på en generisk lastbilsgeometri och med vindtunnelförsök undersöka effekterna på luftmotståndet genom direkta motståndsmätningar. Postdoktoranställning under ett år, kan förlängas med ytterligare ett år.

Kvalifikationer

Vi söker en kandidat som under de senaste tre åren erhållit (eller snart kommer att erhålla) doktorsexamen inom experimentell aerodynamik/strömningsmekanik och som har dokumenterad erfarenhet av att använda plasma-aktuatorer för strömningskontroll. Erfarenhet av att använda PIV och stereoskopisk PIV är också viktigt för att ha de kvalifikationer som krävs för projektet. Kandidaten skall kunna kommunicera väl på engelska, både muntligen och skriftligen.



Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.

Så ansöker du
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).

Övrig information
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: 1/10, 2018 eller senare enligt överenskommelse Visstidsanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-08-27
Ange följande referens när du ansöker: S-2018-1008
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Henrik Alfredsson, professor e-mail: hal@mech.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap
Teknikringen 8, plan 5
10044 Stockholm

Kontorsadress
Teknikringen 8, plan 5

Jobbnummer
4221736

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap: