ÖKS söker en kvalificerad jurist till en tjänst som enhetschef

Överklagandenämnden För Studiestöd / Juristjobb / Härnösand
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Härnösand, Mark, Kramfors, Timrå, Sundsvall eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Överklagandenämnden För Studiestöd i Härnösand

Överklagandenämnden för studiestöd söker en kvalificerad jurist till en tjänst som enhetschef
Arbetsplatsbeskrivning
Överklagandenämnden för studiestöd har till uppgift att pröva överklaganden av Centrala studiestödsnämndens beslut om tilldelning och återkrav av studiestöd. Nämnden handlägger drygt 6 000 ärenden per år. Inom myndigheten finns ett särskilt beslutsorgan, Överklagandenämnden, som företrädesvis avgör ärenden av principiell vikt. Flertalet ärenden avgörs dock av myndighetschefen och med stöd av myndighetens instruktion och arbetsordningen av den ställföreträdande myndighetschefen. Nämndens kansli - som ligger i Härnösand och som för närvarande har 18 medarbetare - svarar för beredning och föredragning av ärendena samt övrig administration. Direktören är myndighetschef. Se även myndighetens hemsida www.oks.se för mer information.
Myndigheten söker nu en kvalificerad jurist till en tjänst som enhetschef. Tjänsten är en tillsvidareanställning.

Publiceringsdatum
2022-01-26

Dina arbetsuppgifter
Du är enhetschef för myndighetens båda handläggande enheter och har ett från myndighetschefen delegerat personal- och arbetsmiljöansvar för de medarbetare som är indelade för tjänstgöring på enheterna. Du leder och fördelar också det dagliga arbetet för dessa medarbetare.
Som enhetschef arbetar du med myndighetens samtliga ärendetyper och har ett ansvar för att arbetet vid myndigheten utförs på ett rättssäkert och effektivt sätt. Du ansvarar även för uppföljning och kontroll av att de för myndigheten uppsatta tidsmålen uppfylls samt för uppföljning av Överklagandenämndens praxis. Viss ärendehandläggning kan ingå. Du ingår i myndighetens ledningsgrupp och ansvarar i samarbete med myndighetens ledning för att samordna verksamheten och resurserna på ett effektivt sätt. I den omfattning som preciserats i myndighetens arbetsordning eller särskilda beslut har du ett delegerat ansvar för vissa administrativa ärenden.

Kvalifikationer
För att komma ifråga för befattningen ska du vara notariemeriterad. Det är meriterande om du har flerårig erfarenhet av juridiskt arbete, är domarutbildad eller har erfarenhet som bedöms likvärdig. Det är också meriterande om du har chefs- och ledarskapserfarenhet och några års erfarenhet från arbete som vi bedömer relevant, t.ex. hos CSN eller Regeringskansliet. Du bör ha mycket goda kunskaper om de rättsområden som myndigheten handlägger.
Du ska ha goda kunskaper om statsförvaltningen och dess beslutsprocesser. Vidare ska du ha erfarenhet av arbete med utveckling av organisationer och förändringsprocesser, särskilt i ljuset av en ökad digitaliserad ärendehantering. Du ska kunna medverka till att utveckla verksamheten inom ramen för en god förvaltningskultur.
Vid rekryteringen värdesätter vi om du har följande förmågor
goda chefs-och ledaregenskaper,
goda språkkunskaper; främst i engelska,
utvecklad samarbetsförmåga och social kompetens,
mycket god administrativ förmåga samt förmåga att organisera och strukturera det löpande arbetet,
kunna entusiasmera och motivera dina medarbetare,
väcka intresse och engagemang för myndighetens verksamhet, och
arbeta med yrkesmässig integritet.

Anställningen ställer särskilda krav på gott omdöme, samarbetsförmåga, ansvarskänsla, noggrannhet och stresstålighet. Det är viktigt att du är serviceinriktad och trivs med att vara en del av ett arbetslag. Du ska kunna arbeta självständigt, ta initiativ och lösa problem. Du ska därtill vara intresserad av att delta i en fortlöpande kompetensutveckling. Vi fäster övergripande stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Myndigheten eftersträvar en balanserad ålders- och könsfördelning samt värdesätter den kompetens som etnisk och kulturell mångfald tillför.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning. Myndigheten tillämpar som regel provtjänstgöring sex månader vid första anställning.
Omfattning: Heltid
Tillträde: snarast eller efter överenskommelse.

Så ansöker du
Ansökan ska ha inkommit till myndigheten senast den 20 februari 2022.
Ansökan sänds per e-post till registrator@oks.se.
Ansökan ska innehålla meritförteckning (CV) och löneanspråk. Ange också myndighetens diarienummer 2022-0250

Kontakt
Monika Vestin, biträdande direktör, 0611-34 75 00
Marianne Jägerving, arkivarie, tillika huvudregistrator, Fackförbundet ST,
0611-34 75 00
Ulrika Hellgren, föredragande, Saco-S, 0611-34 75 00

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-20

Adress
Överklagandenämnden För Studiestöd
Backgränd 9
87132 Härnösand

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "diarienummer 2022-0250".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Överklagandenämnden För Studiestöd (org.nr 202100-5273)
Backgränd 9 (visa karta)
871 32  HÄRNÖSAND

Ansökan
E-post: registrator@oks.se

Jobbnummer
6282687

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Överklagandenämnden För Studiestöd

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Överklagandenämnden För Studiestöd: