Administrativ assistent till IFO, gruppen för ensamkommande flyk

Linköpings kommun / Administratörsjobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Linköpings kommun i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Norrköping, Sundbyberg eller i hela Sverige

Om Socialförvaltningen
Socialförvaltningen är en växande myndighetsförvaltning med ca 400 medarbetare. Verksamheten består av tre verksamhetsområden, avdelningen för försörjningsinsatser, individ- och familjeomsorg samt äldre och funktionsnedsatta. Socialförvaltningen har enligt socialtjänstlagen det yttersta ansvaret för de som vistas i kommunen. Verksamheten fokuserar huvudsakligen på barn/ungdomar och deras föräldrar, vuxna i behov av insatser på grund av åldrande, funktionsnedsättning, psykosocial problematik samt individer i behov av försörjningsinsatser.

Om arbetsplatsen
Avdelningen för Individ- och familjeomsorg (IFO), gruppen för ensamkommande flyktingbarn (EKB) söker nu en administrativ assistent som stöd för de socialsekreterare som arbetar i gruppen. Tjänsten är ett vikariat under ett år.

Ansvaret för de ensamkommande barnen gick 2006 över från Migrationsverket till Sveriges kommuner. Ansvaret innefattar både mottagande, placering och uppföljning för dessa barn med syfte till självständighet. EKB-gruppen vid Socialförvaltningen är en relativt ny arbetsgrupp som bildades januari 2013.

Publiceringsdatum
2018-01-23

Dina arbetsuppgifter
På EKB-gruppen får du vara med och göra en konkret skillnad för några av våra mest utsatta barn och ungdomar när de går mot vuxenlivet.

Arbetet i EKB-gruppen på Socialförvaltningen är organiserat i tre grupper - Utredning och uppföljning, mottagning och utsluss. Arbetet innefattar utredningar enligt socialtjänstlagen samt uppföljning av fattade biståndsbeslut och andra insatser på ungdomarnas väg mot vuxenlivet eller vägen in i samhället. Vi arbetar utifrån ett salutogent synsätt. I arbetet får du möjlighet att utifrån en myndighetsroll följa barnet/ungdomen från första tiden i Sverige till ett självständigt vuxenliv. Samverkan internt inom förvaltningen och externt med andra berörda aktörer som exempelvis gode män, skola, boenden, hälso- och sjukvård samt Arbetsförmedlingen är viktiga för att uppnå detta.

På mottagning ansvarar våra socialsekreterare för alla nya anvisningar och inkommande förfrågningar till gruppen, ibland även anmälningar, med samordning av stödboenden och HVBplatser. Utredning och uppföljning genomför våra socialsekreterare utredningar utifrån individuella behov. På utsluss ansvarar våra socialsekreterare för de inskrivna ungdomarna och stöttar dem i de sista stegen mot sitt vuxenblivande.

Som administrativ assistent är dina arbetsuppgifter:

• Arkivering och akthantering; lägga upp nya akter, gallra i akter, lämna akter till Centralregistret och avsluta akter.
• Bistå vid nyanställning och avslut av personal gällande beställningar och behörigheter.
• Beställningar till gruppchef och handläggare (kontorsmaterial, vaktmästare, fika).
• Bokningar av hembesök, bilar, resor.
• Attestera och granska fakturor.
• Inhämta handlingar från domar, journal och registerutdrag från Polis.
• Föra mötesprotokoll.
• Kontrollera folkbokföring och andra register.
• Posthantering och diverse kontorsgöromål (kopiera, scanna, faxa).
• Skapa statistik och listor.
• Arbete i Treserva med aktualiseringar, registreringar och avslut.
• Ta fram handlingar till utskott och nämnd.
• Visst arbete kring arvodering kan komma att bli aktuellt.

Kvalifikationer
Vi söker dig med gymnasiekompetens inom ekonomi, administration, samhällskunskap eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Krav på goda kunskaper i datoranvändning. Erfarenhet av ekonomi/utbetalningar, övrigt administrativt arbete och erfarenhet från arbete inom Socialtjänstsektorn är meriterande. Meriterande är också kunskaper i Treserva, kring dokumentation och rapportskrivning.

Vi söker dig som har lätt för att samarbeta, är serviceinriktad och ansvarstagande. Du är även självgående, engagerad och lojal mot ditt arbete samt arbetar effektivt och strukturerat.

Information om tjänsten
Tillträde: Enligt överenskommelse, önskvärt i april 2018
Anställningsform: Vikariat 12månader
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 654

Om Linköpings kommun
I Linköpings kommun är idéer och innovation centralt. Det är nämligen idérikedomen hos kommunens engagerade och inflytelserika medarbetare som ger Linköping möjligheten att utvecklas och vara en av Sveriges snabbast växande städer. Här är kreativitet, mångfald och jämställdhet minst lika viktigt som att ligga i framkant när det gäller världsledande högteknologi och nytänkande forskning. Tillsammans förbättrar vi våra invånares vardag och framtid. Linköping - Där idéer blir verklighet.

För mer information om hur det är att arbeta hos oss hittar du här:linkoping.se

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-02-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Angelika Nordin, HR angelika.nordin@linkoping.se 013-294726
Camilla Haataja, Gruppchef camilla.haataja@linkoping.se 013-26 27 99

Företag
Linköpings kommun

Adress
Linköpings kommun
Linköpings kommun, Socialförvaltningen
58181 Linköping

Kontorsadress
Barnhemsgatan 2, 582 28, Linköping

Jobbnummer
3918924

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Linköpings kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Linköpings kommun: