Vi söker en e-arkivarie till vårt framtida digitala arkiv - är d

Säters Kommun / Arkivariejobb / Säter
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Säter, Hedemora, Borlänge, Falun, Smedjebacken eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Säters Kommun i Säter

I mars 2017 beslutade dalakommunerna att gemensamt driva projektet "Digitalt långtidsbevarande (e-arkiv)" med målet att kommunerna i Dalarnas län ska erbjuda medborgare, näringsliv, forskning och förvaltning enkel tillgång till offentlig digital information, via enheten e-arkivcentrum Dalarna.

Säters kommun har utsetts till värdkommun för e-arkivcentrum Dalarna, med uppdraget att stödja samtliga dalakommuner i arbetet med långsiktigt bevarande av digitala handlingar. E-arkivcentrum Dalarna ska vara i drift vid årsskiftet 2018/2019 och bestå av ett e-arkiv (IT-lösning) samt en förvaltningsorganisation.

Upphandling av ett e-arkiv pågår och parallellt med det inleds nu arbetet med att få en förvaltningsorganisation på plats. Först ut att rekryteras är en e-arkivarie med personalansvar samt en systemförvaltare. Ytterligare kompetenser kommer att rekryteras.

Publiceringsdatum
2018-06-13

Dina arbetsuppgifter
Du kommer att ha en drivande och samordnande roll i
arbetet med att bygga upp e-arkivcentrum Dalarna och kommer att arbeta med digitala dokumenthanteringsfrågor samt ge stöd till de kommunala arkivmyndigheterna. Du kommer att bevaka
strategiska dokumenthanteringsfrågor, delta i utvecklingsprojekt som sakkunnig
inom området och bevaka utvecklingen i omvärlden. Vidare kommer du att arbeta med regelverk för elektronisk arkivering, delta i arbetet med styrande och stödjande dokument samt fungera som stöd till Dalakommunernas arkivmyndigheter via rådgivning.

Samarbete kommer att ske regelbundet med kollegor på enheten samt Dalakommunernas arkivmyndigheter.

Ansvar för personal, budget och arbetsmiljö ingår.

Närmaste chef kommer att vara Förvaltningschef för Kommunstyrelseförvaltningen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk utbildning med minst 60 hp arkivvetenskap och som har erfarenhet av både traditionellt och digitaliserat arkivarbete samt kunskaper i lagstiftning kring hantering av allmänna handlingar. Har du genomfört ytterligare studier och/eller har erfarenhet av arbete inom systemvetenskap eller juridik är det meriterande likväl som erfarenhet av projektledning och arbetsledning. Har du kännedom om standarder kring dokumenthantering är även det meriterande likväl som kunskaper av processkartläggning eller teoretiska kunskaper om verksamhetsbaserad arkivredovisning samt kunskaper i informationssäkerhet och dataskyddslagstiftning.

B-körkort är ett krav.

Kandidater som uppfyller skall-kraven kommer att kallas till anställningsintervju den 5-6 juli (preliminärt).

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som är mål- och resultatorienterad, serviceinriktad, strategisk och tydlig, med god samarbetsförmåga. Du är även kvalitetsmedveten med en språklig analytisk förmåga.

Vi erbjuder
En möjlighet att själv vara med och forma arbetsinnehåll och vardag!

Kontaktinformation
Malin Karhu-Birgersson, Förvaltningschef/Personalchef, 0225-55 128, malin.karhu-birgersson@sater.se

Arbetsplats
Åsgränd 2

783 30 Säter

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidare.

Ersättning

Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-06-27
Ange följande referens när du ansöker: 3833781483
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Malin Karhu-Birgersson malin.karhu-birgersson@sater.se 0225-55 128

Företag
Säters kommun

Adress
Säters kommun
Åsgränd 2
78330 Säter

Kontorsadress
Åsgränd 2, 783 30 Säter

Jobbnummer
4201721

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Säters Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Säters Kommun: