Verksamhetsspecialist till lönerelaterade tjänster

Statens Servicecenter / Organisationsutvecklarjobb / Östersund
2018-03-28
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Verksamhetsspecialist till lönerelaterade tjänster" (publicerad 2018-05-08) ⬅️


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Östersund, Strömsund, Sollefteå, Kramfors, Sundsvall eller i hela Sverige

Statens servicecenter är en av Sveriges mest expansiva myndigheter. Vi levererar administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom områdena ekonomi, lön, HR och snart även inom e-arkivering. I dag är vi 450 medarbetare som finns i Eskilstuna, Gävle (HK), Göteborg, Norrköping, Stockholm och Östersund. Från och med den 1 januari 2019, när vi även driver de statliga lokala servicekontoren, kommer vi att vara 1 400 medarbetare. Servicekontoren välkomnar medborgare, nyanlända och företagare som behöver stöd med tjänster från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning. Du bidrar till vår entreprenörsanda och har stora möjligheter att påverka i en verksamhet som befinner sig i en spännande utveckling.

Anställningen är placerad inom avdelningen för Lönerelaterade tjänster i Gävle eller Östersund. Inom lönerelaterade tjänster erbjuds administrativt arbete kring lön, resor- och utlägg.

För att ansluta nya kunder till Statens servicecenter arbetar vi i projektform genom anslutningsteam. Anslutningsteamen arbetar med övertagandet av löneadministrationen från blivande kunder. I teamen ingår representanter från lön, servicedesk och IT. Teamen leds av en projektledare. En viktig yrkesroll i anslutningsteamen är verksamhetsspecialisten som står för expertkunskap kring lön och löneprocesser. Verksamhetsspecialisten är den person som ansvarar för att standardprocesserna inom lön används för de kundmyndigheter som ansluts.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Arbetet innebär att kartlägga och dokumentera den befintliga löneadministrationen vid kundmyndigheten samt definiera och hantera gapet mellan kundmyndighetens- och Statens servicecenters löneprocesser. Rollen innebär även att informera kunder om Statens servicecenters standardiserade rutiner och processer och att vara behjälplig vid införandet av Statens servicecenters stödsystem vid kundmyndigheterna gällande teknik och utbildning. Vidare innebär arbetsuppgifterna att informera och stödja de lönehandläggare som ska överta löneadministrationen för de nya kund-myndigheterna samt att ansvara för överlämning av löneadministrationen från kundmyndighet till Statens servicecenter. Rollen innebär också att arbeta med processförbättringar inom lön.

Publiceringsdatum
2018-03-28

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen eller motsvarande utbildning som exemeplvis högskoleutbildning till lönekonsult eller motsvarande kompetens
• Minst 3 års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• Minst 2 års erfarenhet av lönerelaterade arbetsuppgifter
• Erfarenhet av att ha arbetat med lönesystem samt avtal och övriga regelverk inom offentlig sektor

Dessutom är det meriterande om du har:
• God kunskap om lagar och statliga avtal
• Erfarenhet av att arbeta i projekt
• Erfarenhet av arbete med processförbättringar inom löneområdet
• Kunskap om Statens servicecenters standardprocesser

Vidare ska du:
• Ha god kommunikativ förmåga både muntligt och skriftligt
• Vara serviceinriktad och övertygande
• Vara strukturerad
• Ha god samarbetsförmåga

Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare.
Anställningen är placerad i Gävle eller Östersund, efter överenskommelse
Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Anställningen innebär en del resande.

Vällkommen med din ansökan senast 11 april 2018.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Fackliga kontakter Annika Andersson ST tel. 010-456 00 57, Håkan Alenius SEKO tel. 026-656582

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-04-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ann-Sofie Sjögren, Enhetschef ann-sofie.sjogren@statenssc.se 010-456 03 26
Anders Einarsson, Enhetschef anders.einarsson@statenssc.se 010-456 04 90

Företag
Statens Servicecenter

Adress
Statens Servicecenter
Statens servicecenter
FE15
80171 Gävle

Kontorsadress
Statens servicecenter
FE15

Jobbnummer
4051096

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: