Utredare inom narkotika och dopning med inriktning tillstånd och

Folkhälsomyndigheten / Administratörsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Folkhälsomyndigheten i Solna, Stockholm, Ragunda, Östersund, Lund eller i hela Sverige

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.

Är du intresserad av att arbeta förebyggande och kunskapshöjande inom folkhälsa med koppling till områdena narkotika och dopning? Vill du arbeta med myndighetsutövande uppgifter såsom tillstånd och tillsyn? Då har vi jobbet för dig!

Vad ska du jobba med?
Vi söker dig som vill arbeta med att stödja samhällets insatser för en god och jämlik hälsa genom att arbeta med myndighetens tillstånd och tillsyn kopplat till hälsofarliga varor.

Arbetet utgår bland annat från myndighetens instruktion och prioriteringar, relevanta regeringsuppdrag samt de strategier som gäller för området alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel (ANDTS) samt det folkhälsopolitiska målet om en god och jämlik hälsa.

Som utredare kommer du att:

• Ansvara för enhetens arbete med tillstånd och tillsyn enligt lagen om hälsofarliga varor. Arbetet omfattar att ta emot och hantera ansökningar, vara med och utveckla föreskrifter, besvara frågor inom verksamhetsområdet samt att vid behov vara enhetens representant i myndighetsövergripande arbete inom tillstånd och tillsyn.
• Ansvara för enhetens arbete med att utveckla metoder, rutiner och processer kopplat till tillstånd och tillsyn inom enhetens ansvarområde. Arbetet utförs tillsammans med andra medarbetare på myndigheten.
• Bidra i arbetet med kunskapsstöd inom narkotika- och dopningsområdet, både självständigt och i grupp, särskilt inom myndighetens arbete med klassificering av nya psykoaktiva substanser.
• Följa och analysera hälsoläget i befolkningen och de faktorer som påverkar hälsan, nationellt och internationellt inom enhetens ansvarområden.
• Utöver ovan ingår sedvanliga myndighetsuppgifter som exempelvis remissvar, granskning av texter samt omvärldsbevakning.
• Resor förekommer i tjänsten.

Vem söker vi?
Krav för anställningen

Masterexamen eller motsvarande inom ett för arbetsområdet relevant område, t.ex. folkhälsovetenskap eller naturvetenskap (inriktning farmakologi, toxikologi eller kemi).

Utöver kraven ser vi att nedan kompetenser, förmågor och erfarenheter är viktiga för att du ska trivas hos oss.

Mycket stor vikt läggs vid:

• flerårig erfarenhet av arbete med tillstånd och/eller tillsyn i offentlig sektor,
• erfarenhet av att utveckla processer och arbetsrutiner för myndighetsutövande uppgifter,
• personlig lämplighet för anställningen såsom god samarbetsförmåga och noggrannhet samt att vara serviceinriktad,
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift,
• mycket goda kunskaper i Officepaketet (Outlook, Excel, Word och PowerPoint).

Stor vikt läggs vid:

• erfarenhet av självständigt utrednings- och/eller tillsynsarbete från kunskapsbaserad statlig förvaltning,
• erfarenhet av att söka efter, bedöma och sammanfatta vetenskaplig information och annat källmaterial gällande kemiska substansers funktion och struktur,
• erfarenhet av att ha samverkat med olika myndigheter och andra offentliga aktörer,
• personlig lämplighet för anställningen såsom god kommunikativ förmåga samt analytisk förmåga.

Vikt läggs vid:

• erfarenhet av arbete med skyddslagstiftning,
• självständigt arbete inom offentlig sektor med fokus på hälsofrämjande eller förebyggande verksamhet.

Vad gör enheten?
Enheten för drogprevention hanterar myndighetens arbete på narkotika- och dopningsområdet. Det inkluderar bland annat rapportering och uppföljning, framtagande av kunskapsstöd för våra målgrupper samt tillståndsgivning och tillsyn av hälsofarliga varor.

Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten?
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund.

Om anställningen
Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Joakim Strandberg, telefon 010- 205 29 08.

Fackliga företrädare är för SACO Karin Strömberg, telefon 010-205 22 68, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22.

Publiceringsdatum
2021-09-16

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan till befattningen som utredare hos oss!

Ansök senast 2021-10-03 via myndighetens webbplats.

Arbetsgivarens diarienummer: 03729-2021-2.1.1



#LI-MD1#utredare#narkotika#dopning#tillstånd#tillsyn

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-10-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Folkhälsomyndigheten

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Folkhälsomyndigheten (org.nr 202100-6545), http://www.folkhalsomyndigheten.se

Jobbnummer
5972755

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Folkhälsomyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Folkhälsomyndigheten: