Tullverket söker handläggare till uppbördsavdelningen

Tullverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Lidingö
Visa alla jobb hos Tullverket i Stockholm

Vill du arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället och ha meningsfulla och intressanta arbetsuppgifter inom handel och tullhantering? I så fall är Tullverket något för dig.
Tullverkets operativa verksamhet är indelad i fyra avdelningar: kontroll, uppbörd, underrättelse och tullkriminal.

Uppbördavdelningen har ett brett uppdrag inom tre verksamhetsområden, tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning. Uppbördsavdelningens operativa arbete bedrivs inom fyra enheter med flexibla grupper som arbetar med hela avdelningens uppdrag, men är specialiserade utifrån verksamhetens behov.

Vi söker nu handläggare till verksamhetsområden tillstånd inom uppbördsavdelningen i område öst, med placeringsort Stockholm.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Arbetet som handläggare inom uppbördsavdelningen är varierande. Som handläggare arbetar man med olika typer av tillstånd. Verksamheten är till stora delar efterfrågestyrd därav finns stort behov av flexibilitet hos handläggaren att kunna växla mellan olika arbetsuppgifter. Tillståndsverksamheten innebär främst att granska och utreda tillståndsansökningar men även övervakning av redan utfärdade tillstånd ingår i arbetsuppgifterna. Arbetet som handläggare innefattar mycket kontakt via våra system och telefon/e-post med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter. Vissa arbetsuppgifter omfattar även företagsbesök.

Som handläggare arbetar du självständigt, men också i team.

Handläggningen medför ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att du som handläggare behöver vara både flexibel och problemlösande. Exempelvis ingår det i handläggartjänsten att bevaka interna rutiner och förbättra arbetssätt.

Arbetstiden / normtiden är måndag till fredag 8.00-16.30.

Vi söker dig som har:

* Avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg i Matte B/2, Engelska B/6 och Svenska B/2 eller motsvarande, samt relevant arbetslivserfarenhet minst 3 år, inom annan offentlig eller tullrelaterad verksamhet.

och/eller

* Avslutad för tjänsten relevant Kvalificerad yrkesutbildning (KY) eller minst 60 poäng/90 högskolepoäng inom samhällsvetenskap, spedition/logistik, juridik eller ekonomi samt relevant erfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv.

Du skall dessutom ha:

* God förmåga att utforma och författa utredande beslut eller andra handlingar.
* Grundläggande kunskaper inom MS Office och Excel.
* God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
* Möjlighet till resor och övernattningar i tjänsten.
* Svenskt körkort, klass B för personbil.

Det är meriterande om du har:

* Erfarenhet av att självständigt tolka lagstiftning och handläggning från annan statlig myndighet eller offentlig förvaltning.
* Erfarenhet av arbete i verksamhet som arbetar med tullhantering, till exempel logistik, spedition och internationell handel.
* Erfarenhet med kundbemötande och service, till exempel kundkontakter.
* Erfarenhet av arbete inom Tullverket.
* Goda IT kunskaper samt intresse för utvecklingsfrågor inom detta område.

Publiceringsdatum
2022-06-28

Dina personliga egenskaper
Arbetet kräver att du som person har stor social kompetens, är serviceinriktad och har god samarbetsförmåga. Du är analytisk, noggrann och ansvarstagande och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och ta egna initiativ. Arbetet kräver att du periodvis kan hantera stora arbetsmängder, prioritera det väsentliga, lösa problem och ta beslut med bra kvalitet.
Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt vår värdegrund, ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personlig lämplighet och egenskaper.

Övrig information
Referensnummer: PER 2022-578.

Placeringsort: Stockholm.

När anställningen börjar kommer du att genomgå en grundutbildning som ger dig en grundläggande kunskap om begrepp och principer inom hanteringen av import- och exportvaruflödena. Beroende på upplägg varvas grundutbildningen med avdelningsspecifik arbetsplatsförlagd utbildning främst på din anställningsort.

Anställningen är tillsvidare och inleds med 6 månaders provanställning.

Individuell lönesättning tillämpas.

Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv och våra förmåner omfattar bland annat friskvård, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Tillträdesdag: 2 eller 3 november.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att göra en bakgrundskontroll.
Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Marie Henricsson, tel. 08-405 00 74 och Amanda Eggert, tel. 08-456 54 47. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Svjetlana Buco, tel. 011-15 85 44 och för Saco-S, Lena Edehag, tel. 08-456 58 68.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 7 augusti 2022. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-08-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
TULLVERKET

Jobbnummer
6781056

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera på jobb från Tullverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Tullverket: