Sydarkivera söker två arkivarier i Sörmland

Kommunalförbundet Sydarkivera / Bibliotekariejobb / Alvesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Alvesta, Växjö, Hylte, Uppvidinge, Ljungby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kommunalförbundet Sydarkivera i Alvesta, Växjö, Ronneby, Hässleholm, Katrineholm eller i hela Sverige

Kommunalförbundet Sydarkivera
Vi är en gemensam arkivorganisation för kommuner i södra Sverige med i dagsläget ett trettiotal anställda fördelade på våra kontor i Alvesta, Karlskrona, Vimmerby och Hässleholm. Sydarkivera samordnar digitala arkivleveranser från verksamhetssystem, förvaltar gemensamt arkivsystem, utför tillsyn samt ger råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv.

Vi söker två arkivarier som representerar Sydarkivera på plats i vårt nya lokalkontor (nod) i Katrineholm. Du kommer att ingå enheten för Tillsyn och informationsförvaltning som ansvarar för verksamhetsstöd och rådgivning, utbildning, tillsyn och digitala arkivleveranser. Enheten arbetar nära funktionerna för bevarandeplanering, utveckling och IT som finns på huvudkontoret i Alvesta. Enhetens medarbetare är i dagsläget utspridda på noderna i Hässleholm och Vimmerby. Inom Sydarkivera har vi ett enhetligt arbetssätt som trots geografiska avstånd fungerar väl då mycket av arbetet sker med hjälp av olika digitala verktyg. Resor i arbetet förekommer vid exempelvis kommunbesök och vid tillsyn.

I båda tjänsten ingår bland annat rollerna:
Ämnesansvarig: Du kommer att arbeta som ämnesansvarig och får möjlighet att ansvara ett kommunalt verksamhetsområde (till exempel ekonomi, socialt stöd eller kommunala bolag), fördjupa dig i frågor om bevarande och gallring inom den verksamheten. Det här arbetet är knutet till samverkan kring mallarna i konceptet VerkSAM Arkivredovisning. Du kommer som ämnesansvarig i dialog med kommunernas verksamheter förbereda, genomföra och dokumentera digitala arkivleveranser samt genomföra nätverksträffar inom ditt verksamhetsområde.

Medlemssamordnare: Du kommer att få rollen som medlemssamordnare för ett antal kommuner inom ditt upptagningsområde. I rollen som medlemssamordnare blir du medlemmarnas första kontakt och länken mellan förbundet och förbundsmedlemmarna. Du ansvarar för allmän rådgivning inom arkiv, informationsförvaltning och dataskyddsförordningen. Inom råd och stödverksamheten ingår det även att hålla i kortare utbildningar. Du kommer även att genomföra tillsyn hos kommunerna. Du kan komma att delta i arbetet med att ansluta nya medlemmar till förbundet.

Den ena tjänsten kan komma att ha en arbetsledande roll och kommer även att ha rollen som nodsamordnare och samordna det praktiska vid noden/lokalkontoret.

I en av tjänsterna ingår det att samordna och utveckla arbetet VerkSAM Arkivredovisning, vårt koncept för mallar och gallringsråd. Det kommer även vara en viktig del i våra användar- och intressentnätverk.


Vi erbjuder Dig
Vi erbjuder dig en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling samt en unik arbetsplats, fylld av kunniga experter inom arkivområdet. Vi har en dynamisk arbetsmiljö och stora möjligheter till flexibel arbetstid.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst 3 års högskoleutbildning, varav minst 60 hp arkivvetenskap eller har annan utbildning som vi bedömer som likvärdig.

Du har ett gediget intresse av frågor som rör arkiv och informationsförvaltning. Som arkivarie inom enheten för Tillsyn och informationsförvaltning behöver du vara säker i din roll och självgående, men även nätverkande och lyhörd. Vi värderar ett enhetligt arbetssätt med gemensamma arbetsmöten och avstämningar. Det är särskilt meriterande om du har erfarenheter och kunskaper om att arbeta med informationsförvaltning hos kommunala bolag och stiftelser.

I rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och hur du kompletterar kollegorna i enheten. Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arkivtillsyn, att göra gallringsutredningar och ge råd och stöd inom arkiv och informationsförvaltning såväl digital som analog. Det är meriterande om du har erfarenhet av att hålla i utbildningar inom ditt område. Tidigare erfarenhet från kommunal sektor och kunskap om gällande regelverk är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet inom något av följande områden digitalisering, e-förvaltning, informationssäkerhet eller dataskydd.


Omfattning, varaktighet, tillträde
Tjänsterna omfattar heltid (deltid kan diskuteras vid behov), och är tillsvidare. Tilltänkt tillträde 1 november 2020 eller efter överenskommelse. Placeringsort är Katrineholm.
För att vara så flexibla som möjligt i denna anställning så intervjuar vi kandidater fortlöpande.

Publiceringsdatum
2020-05-22

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-06-14

Företag
Kommunalförbundet Sydarkivera

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "Arkivarer Sörmland".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kommunalförbundet Sydarkivera (org.nr 222000-3103)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Ansökan
E-post: registrator@sydarkivera.se

Jobbnummer
5236716

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kommunalförbundet Sydarkivera

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kommunalförbundet Sydarkivera: