Strategisk inköpare med placering Stockholm och Linköping

Polismyndigheten / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Södertälje, Sigtuna, Uppsala eller i hela Sverige

Beskrivning av arbetsplats
Inköpsenheten ansvarar för att säkerställa Polismyndighetens försörjning av varor, tjänster och byggentreprenader, exklusive IT-området. Det innebär att vi styr, stödjer och utvecklar myndighetens inköpsverksamhet och utifrån ett kategoribaserat strategiskt inköpsarbete planerar, anskaffar och följer upp myndighetens avtal och leverantörer. Inom vårt ansvarsområde ingår dessutom myndighetens materielförsörjning, centrala lager och användning av e-handel. Polismyndighetens årliga anskaffningsvolym är 6,7 miljarder kronor.
Under de senaste åren har vi genomfört ett omfattande förändringsarbete i syfte att skapa förutsättningar för en ändamålsenlig inköpsorganisation, robusta försörjningskedjor samt en effektiv användning av myndighetens resurser. Som en del av detta arbete, och i samverkan med myndighetens övriga verksamheter, pågår successivt ett införande av kategoristyrning som metod för inköpsarbetet
Vi är ca 100 medarbetare med en geografisk spridning över landet där merparten har sin placering i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Umeå.
Vi rekryterar nu till tre grupper med placering i Stockholm (Kungsholmen), förutom gruppen forensiskt där du kan välja placering även i Linköping (Garnisonen).
Enheten är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning. Vill du veta mer? Läs mer om ekonomiavdelningen här.

Publiceringsdatum
2022-11-14

Dina arbetsuppgifter
Som Strategisk inköpare ska du kunna ta ett samlat inköpsansvar inom en eller flera kategorier/underkategorier och självständigt ta ansvar för genomförandet av en hel inköpsprocess, från att behov uppstår till att avtalet avslutas.
I din roll ska du självständigt genomföra upphandlingar och vid behov förnyade konkurrensutsättningar samt mer komplicerade direktupphandlingar. I samband med upphandling, verkställa framtagna kategoriplaner och upprätta upphandlingsstrategier och implementera avtal tillsammans med processägare för kategorin. Du arbetar även med affärsrelaterad och kommersiell uppföljning, inklusive avtalstolkning. Genom aktivt samarbete driver du affärs- och leverantörsutveckling inom dina underkategorier. För att nå enhetens mål driver du tillsammans med dina kollegor arbetet med att effektivisera och rättssäkra myndighetens inköp genom utvecklad E-handel. Du säkerställa en god förvaltning av avtal, system och dokumentation. Arbetet bedrivs periodvis i högt tempo med flera uppdrag parallellt. Det är möjligt att arbeta på distans upp till två gånger i veckan.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
minst 2 års relevant högskoleutbildning eller motsvarande alternativt 2 årig yrkesutbildning inom inköp eller motsvarande inriktning
genomfört upphandlingar enligt LOU och/eller LUFS
god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som skrift

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
goda kunskaper i inköpsanalys
marknads- eller verksamhetskännedom inom kategorierna fordon, polisspecifik utrustning eller forensiska, främst inom medicinska tjänster och produkter
kunskaper i att leda team och skapa resultat
erfarenhet av strategiskt inköp/kategoristyrt inköp
god förmåga att uttrycka dig på engelska i tal och i skrift

Arbetsuppgifterna ställer krav på din förmåga att strukturera ditt arbetssätt och driva dina processer framåt. Du är en god problemlösare genom din förmåga att analysera och bryta ner problem.
I denna roll samverkar du såväl med interna som externa aktörer, varför vi ser att du har en god samarbetsförmåga. Du relaterar till dina samarbetspartners på ett lyhört och smidigt sätt samt kommunicerar och löser ev. konflikter på ett konstruktivt sätt. Slutligen ser vi att du trivs i en flexibel arbetsmiljö, du anpassar ditt förhållningssätt till nya situationer och ser möjligheter. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Du agerar i enlighet med polisens medarbetarpolicy där du företräder Polismyndigheten och stärker förtroendet hos allmänheten. Du har förmåga att kombinera effektivitet, engagemang och tillgänglighet i arbetet.
Rollen kräver svenskt medborgarskap på grund av placering i säkerhetsklass.

Kontakt
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta:
sektionschef Susan Sahlin på mail susan.sahlin@polisen.se eller gruppcheferna Erik Lind erik.lind@polisen.se, Anna Ersson (Linköping) anna.ersson@polisen.se , Sara Björklund sara.bjorklund@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Hanna Ågren hanna.agren@polisen.se
Fackliga företrädare
SACO, Andreas Johansson, 073 084 13 01
Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10
Fackförbundet ST, Johan Gertz, 010-567 70 92
Seko Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med inledande provanställning
Arbetsort: Stockholm och Linköping
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare
Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Ansökan
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast tisdagen den 29 november 2022. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Du måste även ange vilken placeringsort (Stockholm/Linköping) som din ansökan avser.
Märk din ansökan med ref.nr. A637.142/2022 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A637.142/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-11-29

Adress
Polismyndigheten
Polhemsgatan 30
10226 Stockholm

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Polhemsgatan 30 (visa karta)
102 26  STOCKHOLM

Ansökan
E-post: jobb.na@polisen.se

Jobbnummer
7167748

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: