Socialsekreterare till Placeringsenheten

Oskarshamns kommun / Socialsekreterarjobb / Oskarshamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Oskarshamn, Mönsterås, Högsby, Hultsfred, Borgholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Oskarshamns kommun i Oskarshamn

Välkommen till en av landets absolut vackraste kuststräckor. Vår skärgård, med sina 5 429 öar, gör Oskarshamn till Sveriges fjärde örikaste kommun. Med havet som fond och skogen runt hörnet är det lätt att förälska sig och slå sig till ro.

Närheten mellan landsbygd, stad, hav och skog ger dig alla förutsättningar att leva tryggt och bekvämt, med tid över att följa passioner och drömmar. Närhet, trygghet och passion kort sagt alla byggstenar för en långvarig kärlekshistoria.

Med såväl stora arbetsgivare inom industri och teknik som drivna entreprenörer och småföretagare, erbjuder Oskarshamn ett välmående näringsliv och spännande utbildningsmöjligheter. Välkommen att stanna i Oskarshamns kommun!

Socialförvaltningen är en av de större arbetsplatserna i kommunen. Inom socialförvaltningens Individ- och Familjeomsorg (IFO) finns det tre enheter som arbetar med ärenden gällande barn och familj: en utredningsenhet, en placeringsenhet samt en råd och stödenhet. Vi är samlokaliserade i nya lokaler med närhet till övriga enheter inom IFO.

Placeringsenheten består av åtta socialsekreterare, fem familjehemssekreterare, en förste socialsekreterare samt enhetschef. Socialsekreterarna handlägger ärenden gällande barn och ungdomar som bor i familjehem alt. behandlingshem/SIS eller har insatser i form av kontaktfamilj och kontaktperson. Familjehemssekreterarna arbetar främst med att rekrytera, utreda och handleda familjehem. Placeringsenheten har tillgång till två enhetsassistenter som servar samtliga enheter inom barn och familj.

Placeringsenheten är ett härligt gäng erfarna socionomer som hjälper varandra och vid behov arbetar tillsammans med ärenden. Trivsel och arbetsglädjen är viktiga för placeringsenheten och stödet från kollegor likaså. Vi arbetar med frihet under ansvar och kan på flera sätt styra vår arbetsdag utifrån det som fungerar bäst. Vi erbjuder nära arbetsledning.

Publiceringsdatum
2022-11-25

Arbetsuppgifter
I arbetet som socialsekreterare är ditt huvudsakliga uppdrag att fokusera på det placerade barnet/ungdomen och följa upp vården för att ge barnet en trygg och säker vård. Du arbetar i nära kontakt med barn och ungdomar, vårdnadshavare och familjehem. Du gör kontinuerliga uppföljningar och överväganden om vård utanför hemmet fortfarande behövs. Som socialsekreterare har du myndighetsansvar enligt SoL och LVU. Du har nära samarbete med familjehemssekreterare som stöttar och handleder barnets familjehem. Uppföljningar gör du tillsammans med familjehemssekreterare genom hembesök, skolmöten, etc. Socialsekreterare och familjehemssekreterare arbetar aktivt i team med barnet i fokus.

Arbetet innebär också en del resor då en del av våra barn och ungdomar är placerade i andra delar av landet. Vi har valt att följa upp våra placerade barn och ungdomar var åttonde vecka samt oftare vid behov. Tillsammans med gruppen är du en del i att utveckla verksamheten i enlighet med gällande lagstiftning och övriga styrdokument.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom och har kunskap om gällande lagstiftning inom SoL och LVU. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete med barn och familj. Det är också meriterande om du har arbetat utifrån BBIC samt har kunskaper i Treserva.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. För oss är det viktigt att du är en trygg och positiv lagspelare som kan skapa hållbara relationer. Du har god förmåga att hantera stressade situationer och anpassar dig väl till rådande omständigheter. Som person är du flexibel och deadlines är inga problem för dig. Du har en personlig mognad vilket innebär att du är känslomässigt stabil, har självinsikt och är trygg i dig själv. Du har en empatisk förmåga och lätt att samarbeta med andra. Du har ett strukturerat arbetssätt där du är mån om att hålla en god kvalitet i det du gör. Dokumentation är ett återkommande inslag, därför behöver du kunna kommunicera väl i tal och skrift på svenska. Körkort B krävs.

Vill du arbeta i en arbetsgrupp med mycket glädje och engagemang, som gärna utvecklas och ser helhetsbilden av en klients behov är du välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi tillämpar löpande rekrytering så varmt välkommen med din ansökan redan idag!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka via söklänken och inte via e-post eller pappersformat.

Vi har rökfri arbetstid.
Vi erbjuder ett flexibelt friskvårdsavtal.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.

Läs gärna mer på https://flyttahit.nu/ och https://oskarshamn.com/

Här hittar du våra ambassadörer: www.oskarshamn.se/lar-kanna-oss

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-12-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C114593".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Oskarshamns kommun (org.nr 212000-0761)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Kontakt
Enhetschef IFO
Ana Becovic
ana.becovic@oskarshamn.se
0491-88 000

Jobbnummer
7205931

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Oskarshamns kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Oskarshamns kommun: