Socialsekreterare till Mottagningsenheten, Nyanlända

Kungälvs kommun, Enhet Mottagningsenheten / Administratörsjobb / Kungälv
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kungälv, Göteborg, Partille, Lerum, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungälvs kommun, Enhet Mottagningsenheten i Kungälv

Mottagningsenheten är organiserad i den samlade Myndighetsverksamheten inom sektor Trygghet och Stöd. Sektorn består av Individ och Familjeomsorg, Funktionshinder och Äldreomsorg under ledning av en gemensam sektorchef. I Myndighetsverksamheten ingår enheterna; Mottagning, Barn och Ungdom, Familjehem och Familjerätt, Vuxen, Funktionshinder, Stöd och Försörjning, Äldre/under 65 år och Administration.

En viktig målsättning med vår nya organisation är att stödja samordning av våra processer och arbetssätt över sektors-, verksamhets- och enhetsgränser. Ett centralt mål är att våra brukare skall kunna erbjudas tydlighet, samordning och en effektiv process i kontakten med oss.

En annan viktig byggsten i ett förändrat arbetssätt är kommunens nya Stadshus som har en kontorslösning som bygger på ett aktivitetsbaserat arbetssätt för att stödja kommunikation och samarbete. I det ingår också IT-lösningar som främjar ett papperslöst arbetssätt.

Arbetet med Nyanlända är en viktig del i kommunens arbete och vi strävar efter att erbjuda bästa möjliga stöd för de som håller på att etablera sig i vår kommun. Integrationsarbetet utförs av Enheten för mottagning och introduktion, medan myndighetsutövningen utförs inom myndighetsverksamheten. Vi håller på att utveckla vårt arbetssätt för målgruppen som ingår i etableringen. Som ett led i detta söker vi nu två nya socialsekreterare som kommer att arbeta med myndighetsutövningen. Dessa två kommer att ingå i Mottagningsenheten som idag består av Gemensam mottagning, Budget- och skuldrådgivning samt en koordinator för SSPF (Samverkan mellan skola, socialtjänst, polis och fritid) och samordning kring frågor som rör våld i nära relation. Totalt 10 personer, under ledning av en enhetschef.

Vill du bli en av oss och arbeta med något av det viktigaste och roligaste som finns i en framåtblickande kommun som drar nytta av närheten till storstaden och den mindre kommunens möjligheter? Vänta inte! Kom in med din ansökan så snart som möjligt.



Publiceringsdatum
2018-05-07

Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare inom Nyanlända Myndighet, kommer du att arbeta med personer som av olika anledningar har behövt lämna sitt hemland och påbörja ett nytt liv här i Sverige. Arbetet sker i nära samverkan med integrationshandläggare och integrationsstödjare och externa aktörer såsom Arbetsförmedlingen. Din roll blir att handlägga ärenden avseende ekonomiskt bistånd, boendefrågor samt i förekommande fall våld i nära relation.

Arbetet ställer krav på ett respektfullt bemötande och en hög servicenivå samt kompetens, för att säkerställa att vårt arbete utförs rättssäkert och med hänsyn till den enskildes integritet och förmågor. Du har vana av att arbeta med tolk och behöver ha intresse för att arbeta med människor från andra kulturer. Arbetet ställer höga krav på samarbetsförmåga och samverkan, varför du bör känna dig trygg i den yrkesroll och ditt eget uppdrag.

Du erbjuds ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter i en verksamhet som ständigt utvecklas utifrån brukarnas och samhällets krav. Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Alla är en del av den gemensamma arbetsmiljön och har ett ansvar för att skapa trivsel på arbetsplatsen. Vi värderar samarbetsförmåga likväl som förmåga till självständigt arbete och vi bemöter människor på ett respektfullt sätt, ofta i svåra situationer.



Kvalifikationer
Socionomexamen samt erfarenhet av socialt arbete och myndighetsutövning.
God kunskap kring lagstiftning enligt SoL och kunskaper om bosättningslagen och etableringsstöd är meriterande. Ditt arbete präglas av brukarfokus, gott bemötande och omdöme och du har lätt för att fatta beslut.

Du har god administrativ förmåga, är stresstålig och har förmåga att skapa överblick och struktur i ditt arbete, även i akuta situationer. Du är också kommunikativ och lösningsorienterad i mötet med klienter, du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete. Du har god samverkans- och samarbetsförmåga och har lätt för att bygga förtroendefulla relationer. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.



ÖVRIGT
Ansökan tas endast emot digitalt via offentligajobb.se.
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Vi tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder våra medarbetare friskvårdsbidrag.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
KUNGÄLVS KOMMUN HAR UPPHANDLADE AVTAL.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-05-27
Ange följande referens när du ansöker: A781345
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Kristina Olsson 0303 - 239077

Företag
Kungälvs kommun, Enhet Mottagningsenheten

Adress
Kungälvs kommun, Enhet Mottagningsenheten
Ytterbyvägen 2
44281 KUNGÄLV

Kontorsadress
Stadshuset KUNGÄLV

Jobbnummer
4128867

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungälvs kommun, Enhet Mottagningsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungälvs kommun, Enhet Mottagningsenheten: