Socialsekreterare till mottagning, ekonomiskt bistånd

Älvsjö Stadsdelsförvaltning, Stockholms Stad / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Älvsjö Stadsdelsförvaltning, Stockholms Stad i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Arbetsplatsbeskrivning
Vi står inför spännande utmaningar med en växande stadsdel och verksamheter som utvecklas.

Enheten för ekonomiskt bistånd och arbetsmarknad ingår i den sammanhållna socialtjänstavdelningen som också består av Enheten för vuxna, Enheten för barn och familj, Enheten för funktionsnedsatta och Enheten för äldre. Enheten för ekonomiskt bistånd och arbetsmarknad består idag av sju socialsekreterare varav två har en mottagningsfunktion. Enheten har även en bostadskonsulent som arbetar vräkningsförebyggande, en arbetskonsulent som ansvarar för enhetens arbetsmarknadsåtgärder samt en handläggare/administration som främst ansvarar för egna medel. Det operativa arbetet leds av en biträdande enhetschef. Det strategiska arbetet leds av en enhetschef. Vi behöver förstärka vår mottagning och söker därmed en socialsekreterare.

Publiceringsdatum
2018-10-10

Dina arbetsuppgifter
Som socialsekreterare i mottagning gör du första bedömningen om stadsdelstillhörighet, genomför telefonutredningar, fattar beslut om att inleda utredningar och träffar klienter på nybesök. Vi arbetar efter fastställda processer och rutiner som ständigt utvärderas och förbättras. Vår målsättning är ett kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet. Det är ett roligt arbete med stor omväxling, olika uppdrag och många kontakter som ger en stor variation av arbetsuppgifter varje dag. Arbetet kräver relativt hög grad av självständighet inom lagstiftning, riktlinjer och praxis samt förmåga att hantera även akut uppstådda situationer.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom och som tidigare arbetat med ekonomiskt bistånd. Du är välformulerad i både tal och skrift och har goda datorkunskaper, där erfarenhet av arbete i Paraply är meriterande. För att bli framgångsrik i den aktuella tjänsten är samarbetsförmåga en grundförutsättning. Vi arbetar nära i teamet och hjälps åt och stöttar varandra i det dagliga arbetet. I arbetet kommer du även att träffa på människor med olika erfarenheter och historia. Det är därför viktigt att du är lyhörd och kan lyssna in personen du möter för att skapa god kontakt. Arbetet präglas även av föränderlighet och det är därför viktigt att du är flexibel och lätt kan förhålla dig till ändrade omständigheter. Du är lugn, stabil och har förmågan att fokusera på rätt saker och behålla ett realistiskt perspektiv även vid hög arbetsbelastning. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt, och har förmågan att fatta beslut och agera utifrån dessa trots stundtals begränsad information eller svåra omständigheter.

Övrig information
Vi är en stabil arbetsgrupp med låg personalomsättning. Vi arbetar för att ha en bra stämning på arbetsplatsen, goda skratt, utmaningar, nära ledarskap och stöttande kollegor; det som ger positiv energi på jobbet. Idag är vi mycket stolta över vår verksamhet och det vi åstadkommer. Som anställd hos oss erbjuds du introduktion, intern och extern handledning, friskvårdstimme, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling. Vi kommer att påbörja urvalsarbetet under ansökningstiden och intervjuer kommer att ske löpande.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-24
Ange följande referens när du ansöker: 2018/6493
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Sabrina Hansson, Enhetschef 0850821350

Företag
Älvsjö Stadsdelsförvaltning, Stockholms stad

Adress
Älvsjö Stadsdelsförvaltning, Stockholms stad
Älvsjö Stationsgata 21
12521 Älvsjö

Kontorsadress
Älvsjö Stationsgata 21

Jobbnummer
4394477

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Älvsjö Stadsdelsförvaltning, Stockholms Stad

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Älvsjö Stadsdelsförvaltning, Stockholms Stad: