Seniora kommunikatörer till Svenska kyrkan, Uppsala

Experis AB / Marknadsföringsjobb / Uppsala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker, Håbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Experis AB i Uppsala, Sigtuna, Håbo, Enköping, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Här får du chans att göra verklig skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling med människovärdet i centrum. Svenska kyrkan har idag ca 22 000 anställda, varav ca 550 hör till den nationella nivån - kyrkokansliet i Uppsala. Kyrkokansliets uppdrag är att ansvara för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. Den nationella nivån är kyrkans röst utåt såväl i det svenska samhället som internationellt. Arbetet leds av generalsekreteraren. På kyrkokansliet har också ärkebiskopen sitt kansli.

Kyrkokansliets kommunikationsavdelning ansvarar för att ge kommunikationsstöd till Svenska kyrkan utifrån ett helhetsperspektiv, ge kommunikationsstöd till kyrkokansliets avdelningar, generalsekreteraren, ledningsgruppen och kyrkostyrelsen samt genomföra kommunikationsinsatser kopplade till kyrkomötet. Kommunikationsavdelningen har ett 40-tal medarbetare i tre enheter, vilka leds av enhetschefer. Kommunikationschefen är ytterst ansvarig för avdelningen.

Att arbeta inom Svenska kyrkan innebär en stor spännvidd; allt från teologi och rättvisefrågor till fastighets- och finansfrågor. Vi bedriver ett långsiktigt arbete, både nationellt och internationellt.

Tjänstebeskrivning
I rollen som kommunikatör kommer du, på den aktuella enheten, arbeta tillsammans med ett tiotal kollegor. Alla kommunikatörer på enheten har ett projektledaransvar för kommunikationsavdelningens samlade leverans till uppdragsgivarna i verksamheten. Det ställer höga krav på förmåga att identifiera behov av och samordna olika kompetenser och resurser, god samarbetsförmåga samt förståelse för hur de olika enheterna arbetar med webb, intranät, produktion, sociala medier och traditionella medier.

Rollen som kommunikatör på kyrkokansliet är en bred och omväxlande generalistroll som innefattar både snabb operativ hantering och mer långsiktigt strategiskt arbete. I ett nära och regelbundet samarbete med handläggare, projektledare och kyrkokansliets avdelningschefer bidrar du aktivt med att tillföra ett kommunikationsperspektiv på ett sätt som ökar både verksamhetens förmåga till måluppfyllelse och kommunikationsmognaden.

Publiceringsdatum
2021-01-25

Dina arbetsuppgifter
I rollen som kommunikatör på Svenska kyrkan kommer du upprätta kommunikationsplaner, samordna och genomföra kommunikationsinsatser samt utföra uppföljningar utifrån uppsatta mål. Att skapa och publicera innehåll på intranät, externwebb och i sociala kanaler ingår också i tjänsten. Vid framtagande av övrigt digitalt och tryckt material, pressmeddelanden, etcetera har du hjälp av kollegor på övriga enheter på kommunikationsavdelningen. Du rapporterar till chefen för enheten för kommunikationsstöd till kyrkokansliet.

Du har spetskompetens antingen inom förändringskommunikation eller marknadskommunikation och har mycket god vana av arbete med digitala kanaler, digitala verktyg och publiceringsverktyg. Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift och att anpassa innehåll och tonalitet efter olika målgrupper och kanaler är avgörande för tjänsten. Båda tjänsterna förutsätter kunskap om och erfarenhet av projektledning inom kommunikation.

Meriterande är om du, utöver ovanstående krav, har erfarenhet av arbete inom Svenska kyrkans församlingsverksamhet, utbildning inom teologi/religionsvetenskap eller har kunskaper i ett av de officiella svenska minoritetsspråken.

Du är drivande och strukturerad och trivs med att använda din breda kompetens till omväxlande arbetsuppgifter. Ditt goda omdöme och flexibla förhållningssätt gör att du lätt kan ställa om och hjälpa till där det behövs. Som den lagspelare du är har du lätt för att samarbeta och skapa relationer, samtidigt som du har förmåga att självständigt driva arbetet framåt. Du är intresserad av och engagerad i den digitala utvecklingen. Din analytiska förmåga använder du både för att skapa de bästa och mest relevanta kommunikationslösningarna och för att läsa av samtiden och utifrån det bidra till insikter om och utveckling av kommunikationsarbetet.

Du har integritet, kunskap och erfarenhet som i kombination med ditt coachande förhållningssätt gör att du självständigt och framgångsrikt kan företräda kommunikationsperspektivet i dialogen med uppdragsgivarna och därmed aktivt bidra till att kyrkokansliet når sina mål.

För att du ska lyckas i ditt arbete är det en förutsättning att du delar Svenska kyrkans värderingar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av
Tf. enhetschef Helga Baagøe [Gör namnet till maillänk] via e-post eller mobil 0702-32 90 03.

Kontaktperson hos Jeffersson Wells en del av ManpowerGroup vid frågor om processen är rekryteringskonsult Anne Wegar 0709-535880 alternativt anne.wegar@jeffersonwells.se

Fackliga företrädare
Katarina Ottosson (Vision), Henrik Fröjmark(Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA). Samtliga nås med fördel via e-post.

Välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid Permanent

Ersättning
Not Specified

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-02-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Experis AB

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "f8cbccf1-01d6-".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Experis AB (org.nr 556855-1104)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Svenska kyrkan

Jobbnummer
5540814

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Experis AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Experis AB: