Samordnare till Barnahus i Kronobergs län

Växjö kommun, Arbete och välfärd / Socialsekreterarjobb / Växjö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Växjö, Alvesta, Uppvidinge, Lessebo, Hylte eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Växjö kommun, Arbete och välfärd i Växjö, Uppvidinge, Lessebo, Tingsryd, Ljungby eller i hela Sverige

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Växjö kommun är Kronobergs största arbetsgivare som varje dag, året runt, arbetar för våra invånare, företag och besökare. Tillsammans skapar vi en hållbar morgondag och en attraktiv kommun att bo, leva och verka i - idag och i framtiden. Det innebär ett arbete där vi utmanar oss att tänka nytt, lära och utvecklas med varandra. Vill du vara en del i ett stort sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt? Välkommen till oss på Växjö kommun!


Publiceringsdatum
2022-05-16

Arbetsuppgifter
Barnahus Kronobergs län har funnits sedan 2017 och styrs och samfinansieras av samtliga åtta kommuner i länet samt Polisen, Åklagarkammaren och Region Kronoberg. Växjö kommun har ansvar för driften av verksamheten och tjänsten som samordnare ligger organisatoriskt på förvaltningen Arbete och välfärd.

Målet för samverkan på Barnahus Kronobergs län är att tillförsäkra barn som misstänks vara utsatta för brott skydd, rättstrygghet, gott bemötande och stöd samt vid behov omgående kris- och behandlingsinsatser. Barnets bästa skall vara i fokus under processen. Målgruppen utgörs av barn 0-18 år som misstänks vara utsatta för misshandel eller andra våldsbrott, sexualbrott, kvinnlig könsstympning, barn som bevittnat brott mellan närstående, barnäktenskapsbrott eller andra brott med heder som motiv. Barnahus lokaler finns centralt i Växjö och består av möteslokal för samverkan, kontor, förhörsrum där Polisen håller förhör med barn, barnanpassade väntrum, läkarundersökningsrum, samt samtalsrum där psykologerna har krisstöd med barn och föräldrar.

På Barnahus Kronobergs län finns två samordnartjänster. En av våra samordnare ska nu gå vidare till nya spännande uppdrag och därför söker vi en ny samordnare. Vi söker dig vill arbeta på Barnahus med samordnande arbetsuppgifter i en tvärprofessionell verksamhet med brottsutsatta barn och ungdomars situation och rättigheter i fokus.

Huvudsakliga arbetsuppgifter för samordnare
• Koordinera kärnverksamheten på Barnahus i nära samverkan mellan samverkansparterna (samråd, barnförhör, läkarundersökning och krisstöd) samt andra för verksamheten och målgruppen relevanta uppdrag. Verka för engagemang och delaktighet mellan samverkansparterna.
• Sammankalla till och leda samrådsmöten kring polisanmälda brott mot barn där alla samverkansparter deltar.
• Bidra med rådgivning och specialistkunskap till länets socialtjänster i frågor som gäller misstankar om brott mot barn.
• På ett serviceinriktat och empatiskt sätt möta föräldrar, barn och skolpersonal med flera som kommer till Barnahus.
• Genomföra dokumentation på Barnahus, sammanställa statistik, ta fram dokument som exempelvis verksamhetsberättelse och verksamhetsplan.
• Planera och genomföra verksamhetsinformation och utbildningar, samt ingå i de regionala och nationella nätverk som är viktiga för Barnahus verksamhet.
• Genomföra riskbedömningar på uppdrag av socialtjänsten gällande barn som utsatt andra barn för sexuella övergrepp (ERASOR).



Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som anses likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning med barn och unga inom socialtjänsten är meriterande, liksom kunskap och/eller arbetslivserfarenhet från området barns utsatthet för våld och sexuella övergrepp och kunskap om trauma. Arbetet kräver att du är ansvarsfull och initiativtagande och har en god kommunikativ förmåga. Att leda möten och hålla föreläsningar ingår i tjänsten. I samordnarrollen arbetar du med att främja, leda och utveckla samverkan mellan samverkansparterna på Barnahus och därför är yrkeserfarenhet från tvärprofessionella sammanhang samt erfarenhet av arbetsledande och/eller processledande roller meriterande.

Det är viktigt att du är flexibel, positiv och prestigelös som person. I en verksamhet som bygger på samverkan krävs smidighet och förmåga till realistiska förväntningar. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Utbildning i ERASOR riskbedömning är inget krav, utbildning erbjuds i anställningen.

B-körkort är ett krav.


ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde 2022-08-15 eller enligt överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-06-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Växjö kommun, Arbete och välfärd

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "AoV 41/22".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Växjö kommun (org.nr 212000-0662)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Växjö kommun, Arbete och välfärd

Kontakt
Avdelningschef
Katarina Carlzon
0470-432 38

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Växjö kommun, Arbete och välfärd
Senaste upphandlingen: Kommunikationsbyråtjänster

Jobbnummer
6646261

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Växjö kommun, Arbete och välfärd

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Växjö kommun, Arbete och välfärd: