Rättslig expert, internationell företagsbeskattning, Rättsavdeln

Skatteverket / Administratörsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Det vi gör på Skatteverket har betydelse för företagaren, individen, andra myndigheter, samhällsfunktioner och Sverige. Vi ska skapa förutsättningar i kundens vardag och underlätta med digitala tjänster. Vår övergripande ambition är att Skatteverket ska fortsätta att ligga i framkant och vara ett föredöme inom svensk statsförvaltning. Framtiden är inget som ska upptäckas utan något vi gemensamt, tillsammans med andra, är med och skapar. Vi har stora möjligheter att göra skillnad.

Rättsavdelningen, RA, arbetar med rättslig styrning och rättsligt stöd, analys och utveckling av regelverken. RA ska medverka till en enhetlig och korrekt rättstillämpning inom Skatteverket. Vi tar bland annat fram allmänna råd och föreskrifter, ställningstaganden, meddelanden och rättslig vägledning. RA samverkar i rättsliga frågor med andra avdelningar och bistår verksledningen med juridiskt stöd. Vi för Skatteverkets talan i högre rättsliga instanser och behandlar remisser från riksdag, regering och andra myndigheter.

Dina arbetsuppgifter som rättslig expert innebär att du ansvarar för och medverkar i arbetet för en enhetlig och korrekt rättstillämpning inom Skatteverket. Du arbetar med rättslig styrning och rättsligt stöd och du använder dig av ett konsultativt förhållningssätt. Dina arbetsuppgifter består av att skriva rättsliga ställningstaganden, svara på remisser, vara kontaktperson gentemot andra avdelningar inom Skatteverket, regeringskansliet och andra myndigheter och yttra dig för Skatteverkets räkning till Skatterättsnämnden och Högsta förvaltningsdomstolen. Som rättslig expert arbetar du också med analys och utveckling av regelverken.

Du och din grupp ansvarar för frågor som rör bl. a. internationell inkomstbeskattning för näringsverksamhet som bedrivs utomlands av svenska fysiska och juridiska personer och motsvarande utländska verksamheter i Sverige. Du arbetar med tillämpning av skatteavtal och interna internationella beskattningsregler i t ex inkomstskattelagen, avräkningslagen och kupongskattelagen men även med utländsk lagstiftning. Även andra arbetsuppgifter förekommer. Vi söker engagerade medarbetare som kan ta ett stort eget ansvar. I gengäld erbjuder vi dig utmanande arbetsuppgifter som främjar professionell utveckling.

Rättsavdelningen har en virtuell organisation. Din chef och dina arbetskamrater kan vara placerade på olika orter i landet. Det är därför viktigt att du kan och vill kommunicera och samarbeta under andra former än vid personliga möten. Placeringsort för tjänsten är enligt överenskommelse.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som

• har en högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom juridik eller ekonomi eller motsvarande utbildning
• har mycket goda kunskaper inom företagsbeskattningsområdet och minst fem års aktuell erfarenhet av kvalificerat arbete inom internationell företagsbeskattning
• har djup analytisk förmåga
• uttrycker dig väl, enkelt och pedagogiskt i tal och skrift på svenska och engelska
• tar initiativ, driver på i arbetet och tar ställning i frågor, både självständigt och i samråd med andra
• har god samarbetsförmåga och skapar goda relationer
• är van vid att arbeta med många olika typer av komplicerade frågor - ofta under tidspress
• är bra på att prioritera.

Det är meriterande om du har erfarenhet av remissyttranden eller uppdrag i statliga utredningar.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.

Tester kan komma att användas som ett led i urvalsprocessen.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2018-12-11

Ersättning
Individuell lönesättning tillämpas.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-01-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Goran Todorovic, Sektionschef 010-573 66 90 alt. mobil 0702-39 80 51
Åsa Carlström, hr-konsult asa.carlstrom@skatteverket.se 010-574 15 63
Göran Sundwall, Facklig kontaktperson SACO goran.sundwall@skatteverket.se 010-5748829
Pablo Dias-Taguatinga, facklig kontaktperson ST 010-574 91 38

Företag
Skatteverket

Adress
Skatteverket
17194 SOLNA
17194 Solna

Kontorsadress
Solna strandväg 22

Jobbnummer
4503286

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: