Rådgivare till Specialpedagogiska rådgivningsenheten i Västerås

Specialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska rådgivnin / Speciallärarjobb / Västerås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla speciallärarjobb i Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Eskilstuna, Enköping eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska rådgivnin i Västerås, Örebro, Stockholm, Linköping, Jönköping eller i hela Sverige

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning - oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb

Inom Specialpedagogiska rådgivningsavdelningen arbetar cirka 175 stycken rådgivare på 10 enheter över hela Sverige.


Publiceringsdatum
2020-06-04

Arbetsuppgifter
Specialpedagogiska skolmyndighetens ska verka främjande och förebyggande i syfte att bidra till ett långsiktigt och hållbart resultat. Det specialpedagogiska stödet ska underlätta för huvudmannen, förskolor och skolor att ge barn, elever och vuxenstuderande en likvärdig utbildning enligt skollagens krav inom alla skolfromer. Som rådgivare inom specialpedagogik kommer du att arbeta med komplexa specialpedagogiska frågeställningar och strategiska framgångsfaktorer på olika nivåer för att ge skolverksamheterna stöd i att utveckla tillgänglig lärmiljö för barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning.

Detta sker genom att:
• ta emot förfrågningar om och ge specialpedagogisk rådgivning
• föreläsa, genomföra och leda olika utbildningsinsatser i form av exempelvis nätbaserade och fysiska kurser
• verka aktivt för att öka kännedomen om myndigheten och vad vi kan erbjuda exempelvis genom att representera myndigheten i olika sammanhang vid mässor och konferenser
• samverka med olika aktörer, exempelvis intresseorganisationer, andra myndigheter, skolhuvudmän och regioner.

Vi erbjuder ett omväxlande och stimulerande arbete där du har stora möjligheter att påverka din egen arbetssituation. Resor ingår i arbetet.



Kvalifikationer
Vi söker dig som är en erfaren specialpedagog och väl förankrad i det praktiknära arbetet, har förmågan att lyfta blicken och se systemteoretiskt på en specialpedagogisk frågeställning. Vi söker dig som i närtid har arbetat med komplexa specialpedagogiska frågeställningar utifrån helklassundervisning inom grundskola eller gymnasieskola. Genom utbildning och yrkeserfarenhet har du mycket goda kunskaper i vilka framgångsfaktorer som leder till en inkluderande undervisning och du kan förmedla det i en konsulterande situation. Det är viktigt att du har erfarenhet av att leda förändringsarbete och att leda kollegialt lärande i relation till specialpedagogiska kunskapsområdet. Som rådgivare förväntas du även kunna förhålla dig till specialpedagogiska frågeställningar ur ett förebyggande och hälsofrämjande perspektiv på olika nivåer i skolverksamheterna, från förvaltningsnivå till det klassrumsnära.

Arbetet ställer höga krav på att du har god analytisk förmåga. Som person är du utåtriktad med en utvecklad ansvarskänsla, initiativförmåga och personlig mognad. Du är kvalitetsmedveten, tycker om att ta dig an nya arbetsuppgifter och har lätt för att anpassa dig till rådande förutsättningar och behov. Det är viktigt att du har ett strukturerat arbetssätt och har god förmåga att på egen hand driva arbetet framåt. Du är trygg i att kommunicera och skapa goda relationer såväl internt som externt. Du är en lagspelare men kan också arbeta självständigt och är prestigelös i ditt förhållningssätt. För oss är det också viktigt att du som person är nyfiken, kreativ och har förmågan att engagera och motivera. Du har ett konsultativt förhållningssätt samt god problemlösande förmåga.
I urvalet lägger vi stor vikt vid dina fem senaste års arbetslivserfarenhet och kompetenspåbyggnad som vi bedömer som relevant för tjänsten och som kompletterar den kompetens vi redan har i vår enhet. Vi fäster stor vikt vid de personliga egenskaperna.

Vi söker dig som:
• har specialpedagogisk examen/speciallärarexamen
• har lärarlegitimation inom grund- eller gymnasieskola
• har arbetat inom de tre senaste åren med komplexa specialpedagogiska frågeställningar utifrån helklassundervisning inom grundskola eller gymnasieskola.
• har fördjupade kunskaper inom ett av områdena synnedsättning, dyslexi/läs- och skrivsvårigheter samt tal- och språksvårigheter
• är väl insatt i skolans uppdrag, styrdokument och de funktionshinderspolitiska målen
• har kunskap om pedagogiska konsekvenser av funktionsnedsättningar
• har erfarenhet av att kommunicera och ge specialpedagogiskt stöd
• har arbetat övergripande med frågor om specialpedagogiskt stöd och skolutveckling
• har vana av att arbeta processinriktat
• har god formaga att uttrycka dig i saval tal som skrift
• har tydlig forankring i aktuell skolforskning, vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Ovanstående ska kunna styrkas genom intyg och referenser.

Det är meriterande om du har:
• erfarenhet inom skolformerna förskola, grundskola, grundsärskola, gymnasiesärskola, eller särskild utbildning för att arbeta med vuxna med intellektuell funktionsnedsättning
• kunskaper om och intresse for digitala lärverktyg och webbaserat stöd
• fördjupad kompetens och kunskap inom språkstörning, AKK (alternativ kompletterande kommunikation och eller rörelsehinder.
• erfarenhet av samverkan och utvecklingsarbete med andra organisationer, lärosäten och nätverk inom utbildningsfrågor,
• god förståelse för vad det innebär att arbeta som tjänsteman i en politiskt styrd organisation.
• Fördjupning inom grav språkstörning


ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Intervjuer genomför 18/6, 23/6 samt 24/6.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: 1 okt 2020 eller enl. överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-06-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska rådgivnin

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2 STO-2020/819".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Specialpedagogiska Skolmyndigheten (org.nr 202100-5745)

Arbetsplats
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska rådgivningsenheten 10

Jobbnummer
5251977

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Specialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska rådgivnin

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Specialpedagogiska rådgivnin: