Produktchef med strategisk höjd till Digitalt kundmöte i Stockho

Försäkringskassan / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Stockholm, Sundbyberg, Huddinge, Botkyrka, Sollentuna eller i hela Sverige

Är du genuint intresserad av att skapa samhällsnyttiga tjänster som både ger nöjda användare och effektiviserar för verksamheten? Vi söker nu dig som vill jobba som produktchef inom digital tjänsteutveckling.

Tillsammans med åtta kollegor kommer du att vara en del av området Digitalt kundmöte som ansvarar för strategi och utveckling av digitala tjänster för Försäkringskassans kunder samt för att säkerställa ett sammanhållet digitalt tjänsteutbud på myndigheten. Vi ingår i det nya verksamhetsområdet Digital samverkan inom Försäkringskassans IT-avdelning. Verksamhetsområdet har förutom digitala tjänster ansvar för myndighetens samtals- och mötestjänster och digitalt informationsutbyte med externa parter. Vår utgångspunkt är användardriven utveckling med fokus på insikter om beteende, behov och trender i både kort- och långsiktigt perspektiv. Målet är att öka servicen för Försäkringskassans kunder och samtidigt möta Försäkringskassans mål med digitaliseringen i ett större perspektiv.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som produktchef inom Digitalt kundmöte har man rollen som verksamhetsutvecklare med ansvar för att strategiskt, taktiskt och operativt driva produktutvecklingen och digitaliseringen framåt för myndighetens gemensamma digitala tjänster. Ditt huvudsakliga produktansvar kommer vara Mina sidor. Mina sidor har ca 3,5 miljoner besökare varje månad omfattar bland annat åtkomst till Försäkringskassans alla digitala tjänster samt översikt och information om de ärenden som man som kund har hos Försäkringskassan

Du kommer vara beställare av och driva utvecklingsinitiativ och jobbar i nära samarbete med övriga produktchefer och digitala strateger inom området. Baserat på kund- och verksamhetsinsikt, teknik- och marknadstrender identifieras målbild och färdplaner för hur det digitala kundmötet ska utvecklas för att möta framtiden. Utgångspunkt är också Försäkringskassans mål och inriktning, samt att se nya möjligheter med digitalisering. Förvaltningsansvaret innefattar resultatuppföljning och analys för att säkra effekthemtagning och identifiera förbättringsmöjligheter.

Arbetet innebär ett nära samarbete med tjänstedesigners och product owners inom IT-avdelningens enhet som ansvarar för kravställning på och leverans av digitala användargränssnitt. Det innefattar också många interna och externa kontaktytor i syfte att samarbeta kring hur det digitala kundmötet kan utvecklas.

Placeringsorten är Stockholm.

Vi söker dig som:

• har relevant akademisk utbildning eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga.
• har flera års erfarenhet av att jobba som digital strateg, produktchef, produktägare, projektledare eller tjänsteutvecklare.
• har erfarenhet av kunddriven tjänstedesign.
• är genuint intresserad av att skapa användarvänliga tjänster, som ger nytta för både medborgare och verksamhet.
• har erfarenhet av att analysera kundbehov och bedöma affärs- och verksamhetsnytta.
• är affärsmässig, analytiskt lagd och har både strategisk och kreativ förmåga.
• har en god samarbetsförmåga, tycker om att jobba i team, men är även van att jobba självständigt.
• är nytänkande och har ett fokus framtida behov och möjligheter.
• har erfarenhet av att driva förändring, att ta initiativ och visa på möjligheterna med digitala lösningar.
• är van att hålla presentationer.

Som person:

• värdesätter och bidrar du till ett positivt, transparent och inkluderande samarbete med kollegor.
• är du utåtriktad och har god kommunikativ förmåga.
• bidrar du konstruktivt till hur vi kan utveckla vår verksamhet och våra arbetssätt.
• tycker du om att jobba i team men också är van att arbeta självständigt.

Det är meriterande om du har:

• drivit utveckling av digitala tjänster mot många olika målgrupper, både inom privat och offentlig sektor.
• utbildning eller erfarenhet inom Service design.
• har erfarenhet av digital konvertering och att mäta användarupplevelse och beteende, kvalitativt som kvantitativt.
• erfarenhet av att arbeta med externa leverantörer och ha en ledande roll i kundrelationer.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.



Publiceringsdatum
2020-02-24

Övrig information
Anställningen är heltid och det kan bli aktuellt med provanställning på 6 månader. Placeringsort är Stockholm (Telefonplan).

Mer information
Har du frågor om anställningen kan du kontakta rekryterande chef Johanna Ullman, 010-116 22 44. Fackliga kontaktpersoner är för SACO Mohamed Abu-Tors, 010-114 77 96, för Fackförbundet ST Anna Sladö, 010-118 33 14 och för Seko Irre del Barba, 010- 115 30 87.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 2020-03-16. Bifoga ditt cv där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker tjänsten.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-03-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Försäkringskassan (org.nr 202100-5521), http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss

Jobbnummer
5114091

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: