Pressekreterare till Kommunikationsavdelningen, Nationellt medie

Polismyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Södertälje, Sigtuna, Uppsala eller i hela Sverige

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

De gemensamma avdelningarna tillgodoser ledningens och verksamhetens behov av strategisk styrning, verksamhetsnära stöd samt stöd av mer administrativ karaktär för hela Polismyndigheten. Avdelningarnas organisationsstruktur bygger på principen tillgänglighet och professionalitet före närhet och individ. Avdelningarna har ett funktionsansvar för all verksamhet inom respektive funktion. Det innefattar fullt ansvar för verksamhet, ekonomi och personal oavsett var i landet personalen geografiskt är placerad. Avdelningens enheter ska tillsammans skapa förutsättningar för ett verksamhetsdrivet, professionellt, tillgängligt och likvärdigt stöd för hela Polismyndigheten.

KOMMUNIKATIONSAVDELNINGEN
En av de gemensamma avdelningarna, Kommunikationsavdelningen, har ansvar för att proaktivt styra och samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete samt vara ett strategiskt och operativt kommunikationsstöd i hela myndigheten. Avdelningen har cirka 190 medarbetare och finns på ett flertal orter i hela landet.

BESKRIVNING AV ARBETSUPPGIFTER
Kommunikationsavdelningen söker nu tre erfarna pressekreterare till Nationellt mediecenter som är en nationell enhet inom kommunikationsavdelningen. Det rör sig om två tillsvidaretjänster och ett vikariat på sex månader.

Som pressekreterare på nationellt mediecenter arbetar du direkt under polisens presschef i en snabb och föränderlig miljö med högt medietryck. Det nationella mediecentret ansvarar för polisens mediestrategi, utvecklingen av myndighetens mediearbete, mediefrågor som rör polismyndighetens ledning och styrning, övergripande policyfrågor samt polismyndighetens nationella avdelningar.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
• Koordinera presskontakter och mediefrågor.
• Stödja organisationen i att hantera
publika-/medierelationer.
• Hantera kriskommunikation.
• Bidra till att utveckla mediearbetet i
myndigheten.
• Proaktivt hantera nationella och internationella
mediekontakter.
• Ansvara för och genomföra annan proaktiv
kommunikation främst externt men ofta även
internt.
• Tillsammans med övriga pressekreterare
bemanna pressjouren utanför kontorstid.
• Ta fram, anpassa underlag för att stödja och
coacha chefer och talespersoner vid
mediekontakter.
• Omvärldsbevaka och analysera frågor som är
relevanta för polisen.
• Stödja i framtagandet av tal och underlag till
polisens ledning.
• Företräda hela polismyndigheten både externt
och internt.

Publiceringsdatum
2018-05-21

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Akademisk utbildning inom
kommunikation/media eller motsvarande som
arbetsgivaren bedömer som relevant.
• Minst tre års erfarenhet som pressekreterare,
pressansvarig eller liknande, gärna i en
myndighet, organisation eller företag med högt
medietryck.
• Gedigen erfarenhet av att arbeta med
kriskommunikation och av att strukturera och
hantera komplexa mediefrågor i traditionella
såväl som sociala medier.
• Vana att agera rådgivare i mediefrågor till
ledning, beslutsfattare och experter.
• Mycket god svenska och engelska i tal och
skrift.

MERITERANDE
Det är meriterande om du har:

• Kunskap om/eller erfarenhet av
polisverksamhet.
• Erfarenhet av att arbeta i offentlig
verksamhet/myndighet

PERSONLIGA EGENSKAPER
Då rollen innebär stora kontaktytor såväl inom hela myndigheten som utanför, krävs god förmåga att samarbeta, knyta kontakter och arbeta i team. Du gillar ett högt arbetstempo och kan snabbt sätta dig in i och driva nya och komplexa frågor. Du är van att arbeta med flera parallella uppgifter mot deadline och har god förmåga att kunna avgöra vilka frågor som är strategiskt viktiga. Du bör vara stresstålig, strukturerad och lösningsorienterad med god analytisk förmåga.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

KONTAKTPERSONER
Information om uppdraget lämnas av Presschef Sara Kvarnström Nilsson, tfn 010-563 90 88. Information om rekryteringsprocessen lämnas via ansvarig HR-konsult: Charlotte Ryrberg, tfn 070-22 91 930.

Facklig kontakt
Kent Svärd SACO 010-56 342 11; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92; Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27.

ÖVRIG INFORMATION

Anställningen:
Anställningsform: 2 tillsvidareanställningar med provanställning om sex månader, 1 vikariat på 6 månader med möjlighet till förlängning.
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet, säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kommer genomföras före anställningen.

Så ansöker du
Genom din ansökan samtycker du till att dina personuppgifter behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen och dataskyddsförordningen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 7 juni 2018. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format.

Skicka din ansökan via e-post till jobb.na@polisen.se eller till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm. Märk din ansökan med dnr A260.703/2018 i mailets ärendemening.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan via post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta HR-konsult Charlotte Ryrberg, 070-22 91 930.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-06-07

Företag
Polismyndigheten

Kontorsadress
Polhemsgatan 30

Jobbnummer
4156322

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: