Kravanalytiker med intresse för offentlig upphandling, Stockholm

Shaya Solutions AB / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Shaya Solutions AB i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Södertälje, Nynäshamn eller i hela Sverige

Om konsultuppdraget

• Ort: Stockholm
• Uppdragslängd: ca. 12 månader
• Sista ansökningsdagen: ansök snarast
• Uppdragsstart: Enl. ök.
• Omfattning: 100%
• OBS! Det är väldigt viktigt att du uppfyller skall-kraven för att vi överhuvudtaget ska kunna offerera dig, annars förkastar beställaren vårt anbud omgående där både din tid resp. vår tid går till spillo.

Bakgrund

Kunden söker nu en kravanalytiker för att hålla ihop och leda kravarbetet och framtagandet av nya och ändrade verksamhetsprocesser för programmet Digitalisering på Nät med dess ingående projekt. Som kravanalytiker tillhör du ett team av kravanalytiker och testledare inom IT Projektkontor.

Uppdragsbeskrivning

Som kravanalytiker leder och driver du kravarbetet i ett eller flera projekt med IT-påverkan. Projekten kan omfatta både egenutveckling eller införande av standardsystem och bemannas av verksamhetsspecialister och interna resurser och externa inom IT. Du ansvarar för en plan för kravframtagning, håller workshops och samordnar kravaktiviteter med projektteam och rapporterar kravarbetets framdrift till din programledare/projektledare.

Kunden använder projektmodellen PPS, styrs av riktlinjer, anvisningar och instruktioner t ex lagen om offentlig upphandling. Du följer i arbetet enligt kravprocess som finns beskriven inom ITs produktionsmodell.

Du kommer arbeta generellt i vattenfallsprojekt med agilt genomförande där det passar och ser att du har erfarenhet av kravhantering och att formulera krav inför upphandling i ett vattenfallsprojekt. Du är van att arbeta i team med projektledare, lösningsarkitekt och testledare.

Publiceringsdatum
2022-01-18

Dina arbetsuppgifter
• Ge metodstöd inom kravhantering till verksamhetsspecialister/kravställare avseende både funktionella och icke-funktionella krav
• Ge metodstöd inom kravhantering i projektgruppen
• Samla in funktionella och icke-funktionella krav genom kravworkshops och enhetligt dokumentera resultatet av kravarbetet inför upphandling
• Säkerställa att kraven kommuniceras och förankras med och mellan olika kravställare
• Koordinera kraven med verksamhets- och IT-arkitekter.
• Säkerställa att kraven är skrivna på ett inköpsmässigt och testbart sätt
• Säkerställa kravuppfyllnad i de testfall som tas fram i samarbete med testledare
• Vi ser gärna erfarenhet av testledning då man för vissa projekt även kan axla rollen som testledare
• Bidra till att utveckla kravprocess och strategi i samarbete med andra krav- och testledare

Obligatoriska kompetenser och erfarenhet (skallkrav):

• Högskole/Universitetsutbildning med IT-inriktning, alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet
• REQB/IREB certifiering eller motsvarande diplomerad kravutbildning
• Minst 10 års arbetslivserfarenhet som kravanalytiker och/eller testledning inom IT-projekt
• Minst 3 års arbetslivserfarenhet där workshopledning och/eller att hålla workshops för kravinsamling varit en återkommande del av arbetet
• Minst 3 års arbetslivserfarenhet av att ta fram och dokumentera arbetsflöden och processer vid IT-förändringar, t ex enligt Astrakanmetoden eller liknande
• Minst 2 års arbetslivserfarenhet av kravställning för upphandling inom offentlig sektor
• Minst 3 års arbetslivserfarenhet av arbete med verksamhetskritiska eller driftkritiska system såsom t ex styr-/övervakningssystem i processindustrin
• Minst 2 års arbetslivserfarenhet från att arbeta inom större program med många projekt och intressenter

Meriterande kompetenser och erfarenhet (börkrav):

• Minst 1 års arbetslivserfarenhet inom energibranschen
• Minst 1 års erfarenhet från större organisation som bygger, förvaltar och underhåller infrastruktur eller tekniska anläggningar
• Minst 1 års kravarbete kring processer där genomförande ligger hos en leverantör (tex, projektering, förebyggande/avhjälpande underhåll) och där relation och uppföljning av leverantör är centralt för en beställarorganisation
• 1-2 års erfarenhet av Agila utvecklingsmetoder och hur krav/testarbete anpassas till detta
• Minst 1 års erfarenhet av digitaliseringsuppdrag

Annat

Nedanstående personliga egenskaper säkerställs via referenser och vid eventuell intervju. Kunden förbehåller sig rätten att kontakta egna relevanta referenser (än de som leverantören själv angivit) för att säkerställa uppfyllande av krav.

• Du är kommunikativ och har en förmåga att engagera din omgivning och kunna sätta dig in i olika verksamheters förutsättningar och behov
• Du har en god social förmåga. Bra på att leda och få med dig människor genom att kommunicera med alla inblandade parter
• Du är en positiv och trygg person som driver projekt framåt och löser problem på ett pragmatiskt och kreativt sätt samt tar initiativ och har en mycket god problemlösningsförmåga
• Du samarbetar effektivt med andra och delar med dig av dina erfarenheter och vill lära av andra

______________________

Hur du kommer vidare

• Sök uppdraget genom denna annons
• I ansökan anger du ett kravställt timpris
• Lägg in ett CV i word-format
• Vi återkopplar genom plattformen om något behöver kompletteras eller förtydligas.
• Återkoppling sker vanligtvis från Kunden till oss inom 10 arbetsdagar från det att ansökningstiden utgått. Vi försöker återkoppla omgående till dig som kandidat snarast vi har ny information avseende din ansökan eller uppdraget. Skulle återkoppling dröja, vänligen kontakta oss via plattformen.

Inför en eventuell intervju meddelas du om vilken kunden är i god tid.

Om Shaya Solutions

Konsult- och kompetenspartner inom IT, Management och Teknik.

Vi lägger ett stort fokus på kund-/konsultpartnernöjdhet och kvalité i våra leveranser och verkar idag i hela Sverige med utgångspunkt i Stockholm. Vårt motto är därför Ödmjukhet, Ihärdighet samt Flexibilitet.

Varmt välkommen att höra av dig vid frågor eller funderingar.

Annonsförsäljare undanbedes.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Konsultuppdrag, 12 mån

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-01-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Shaya Solutions AB

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Shaya Solutions AB (org.nr 559058-6649)

Kontakt
Erika Evertsson
erika.evertsson@shayasolutions.se
08-35 35 53

Jobbnummer
6258876

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Shaya Solutions AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Shaya Solutions AB: