Hemvårdsförvaltningen söker Socialt ansvarig samordnare

Halmstads kommun, Hemtjänst och särskilt boende, Hemvårdsförvalt / Administratörsjobb / Halmstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Halmstad, Laholm, Båstad, Falkenberg, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Halmstads kommun, Hemtjänst och särskilt boende, Hemvårdsförvalt i Halmstad

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 100 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 8000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro

Hemvårdsförvaltningen ansvarar för äldre personers behov av vård, omsorg, boende och aktivitet. Förvaltningen är en av kommunens största arbetsplatser med cirka 2 200 anställda. Vi strävar ständigt efter utveckling och förnyelse inom vårt verksamhetsområde.

Hemvårdsförvaltningen i Halmstads kommun är inne i en spännande utvecklingsfas. I rollen som socialt ansvarig samordnare ingår du i Myndighetsenheten inom Hemvårdsförvaltningen. Myndighetsenheten är en platt organisation med starkt teamtänk och medledarskap. Här finns olika funktioner: Biståndsenheten, Avgiftsenheten, Boendesamordning, Samordnad vårdplaneringsteam, MAS (medicinskt ansvarig sjuksköterska), MAR (medicinskt ansvarig för rehabilitering) och myndighetschef. Du kommer också samarbeta med chefer och medarbetare inom och utanför Hemvårdsförvaltningens verksamhetsområden såsom andra förvaltningar, privata utförare inom lagen om valfrihetssystem m fl.


Publiceringsdatum
2018-06-12

Arbetsuppgifter
Uppdraget som Socialt ansvarig samordnare, SAS, innebär att ha övergripande kvalitetsansvar med fokus på det sociala innehållet utifrån gällande lagstiftningar och för verksamheten antagen plan och värdegrund. SAS är sakkunnig inom det sociala området och har en stödjande funktion i organisationen och ska säkra och utveckla kvalitén inom verksamheten. Du är en person som ser helheten och tycker om att driva utvecklingsfrågor för att ständigt förbättra stöd och omsorg till invånarna samt tar fram strategier för förbättring och utveckling tillsammans med verksamheterna.

SAS arbetar aktivt för att öka kvalitén när det gäller den sociala dokumentationen och följer upp och kontrollerar att verksamheten bedrivs enligt de processer, riktlinjer och rutiner som beslutats och genomför intern tillsyn och egenkontroll av verksamheterna i form av bl.a. dokumentationsgranskningar och platsbesök.

SAS återkopplar resultatet av uppdragen till ansvariga chefer regelbundet och skapar årligen en sammanhållen kvalitetsberättelse. SAS ansvarar för riktlinjer och stödja verksamheter i avvikelsehantering utifrån SoL samt rapporter utifrån lex Sarah och lex Sarah anmälningar till IVO (Inspektionen för vård och omsorg).
SAS omvärldsbevakar rättsläge och kvalitetsarbete inom socialtjänsten.

I rollen som SAS ingår att stödja verksamheten i det systematiska kvalitetsarbetet och driva på utveckling inom området, ta fram riktlinjer för det sociala omsorgsarbetet samt utreda synpunkter, klagomål, avvikelser och missförhållanden utifrån Lex Sarah. SAS har även ett samordningsansvar för att inventering och utbildning sker enligt gällande lagstiftning och arbetar strategiskt med kompetensutveckling tillsammans med HR. Du arbetar för att stärka den enskildes rättigheter kring delaktighet och inflytande över sin vardag.

Du lyfter fram och tydliggör/synliggör det sociala innehållet i omsorgsarbetet. I rollen ingår att arbeta långsiktigt med att påverka kulturen och rådande värdegrunder. I rollen som SAS ingår att genomföra kvalificerat utredningsarbete inom ramen för verksamhetsområdet. Det ingår även att du är delaktig i gruppen som beslutar om vilka företag som ska få rätt att bli privata utförare inom Hemvårdsförvaltningen.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av handläggning, ledarskap/projektarbete samt att driva förändringsarbete inom verksamhetsområdet. Du är väl förtrogen med de lagar som styr verksamheten och har erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL och LSS. Arbetet kräver god förmåga att samverka och utreda samt tillsammans med verksamheterna utveckla kvalitén inom ansvarsområdet. Vi söker en kollega med glad, positiv och prestigelös laganda med ödmjukhet och förståelse för verksamheternas komplexitet. Du har ett helhetsperspektiv och är analytisk och drivande. Den vi söker har även lätt för att samarbeta och uttrycker sig väl i tal och skrift.

Social omsorgs-/socionomexamen på högskole-/universitetsnivå.

Kunskap om och lång erfarenhet av arbete inom SoL och LSS.

Dokumenterad erfarenhet och kunskap av kvalificerat utredningsarbete inom ramen för verksamhetsområdet. Gärna erfarenhet av arbete på övergripande nivå.

För att vara aktuell för tjänsten krävs kunskap och lång erfarenhet från sektorns verksamhetsområde och den lagstiftning som verksamheten omfattar såsom SoL, LSS och övergripande kommunallagstiftning. Det är av stor vikt att kunna de dokumentationskrav som ställs på verksamheten. Du ska ha god pedagogisk förmåga för att kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer inom sektorn.

Du är van att arbeta självständigt och tillsammans med andra. Du har stort intresse och engagemang för kvalitets- och utvecklingsfrågor. Erfarenhet av dokumentationssystem är meriterande.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka i Visma Recruit och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal.

För att bli aktuell för anställning vill vi att du uppvisar ett utdrag från belastningsregistret. Beställ redan nu registerutdrag 442.3 på polisens hemsida. https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/. Utdraget ska tas med i ett oöppnat kuvert och uppvisas i samband med rekryteringen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast eller enligt ök.

Ersättning
Individuell lönesättning tillämpas

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-07-10
Ange följande referens när du ansöker: A792936 - 2018
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Gabriela Arvidsson 070-891 77 60

Företag
Halmstads kommun, Hemtjänst och särskilt boende, Hemvårdsförvalt

Adress
Halmstads kommun, Hemtjänst och särskilt boende, Hemvårdsförvalt
Box 153
30105 Halmstad

Kontorsadress
Kyrkogatan 5 Halmstad

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Halmstads kommun, Hemtjänst och särskilt boende, Hemvårdsförvalt

Jobbnummer
4199112

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Halmstads kommun, Hemtjänst och särskilt boende, Hemvårdsförvalt

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Halmstads kommun, Hemtjänst och särskilt boende, Hemvårdsförvalt: