Häng med i vårt förändringsarbete på försörjningsstödsenheten i

Marks kommun, Socialförvaltningen / Administratörsjobb / Mark
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Mark, Härnösand, Timrå, Sundsvall, Kramfors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Marks kommun, Socialförvaltningen i Mark

Det finns få kommuner i Sverige som kan matcha Marks kommun. Vi har något så ovanligt som en mycket stabil ekonomi och vi växer på alla håll och kanter. Inte så märkligt eftersom allt fler får upp ögonen för vilken livskvalitet vi erbjuder. Med närheten till Borås, Göteborg och Varberg finns alla möjligheter att njuta av natur, hav och storstadspuls. Detta samtidigt som just Du kan vara talangen som tillsammans med oss utvecklar och bygger en hållbar kommun för framtiden. Det här är därför mer än en jobbannons - det är ett erbjudande om ett bättre liv präglat av utveckling och laganda.

Babyboom, vidareutveckling och möjlighet att pröva annat arbete! 2018 är året då socialtjänsten i Marks kommun har levererat många barn, personal har fått förkovra sig och ta chansen att ta med sig kompetens som det fått genom sitt arbete hos oss till annan arbetsgivare! Vi är stolta över att den kompetens vi besitter kan vara intressant hos annan arbetsgivare, att arbeta som socialsekreterare inom försörjningsstöd kräver att du klarar av den komplexitet som arbetet innebär.

Är du den vi söker? Vill du bli en del i vårt gäng? Du kommer till en arbetsgrupp med mycket humor och glädje. Här stöttar vi alla varandra i det dagliga arbetet!

Sedan hösten 2018 har alla på enheten gått en utbildning i MIX, en utredningsmanual utifrån Instrument X och MI (motiverande samtal). Ett arbetssätt som ska ge vägledning i utredningsarbetet och MI som samtalsmetod. Denna vidareutbildning är en del i att enheten deltar i tre-årigt projekt tillsammans med 27 andra kommuner i Sverige kring att bryta långvarigt bidragsberoende. Ett projekt som syftar till arbeta mot målgruppen, långvarigt bidragsberoende, men också höja statusen kring arbetet med försörjningsstöd. Under dessa tre år ges också möjligheten att vidareutbilda sig inom yrkesrollen på Linnéuniversitet, där det utformats en riktad utbildningssatsning bara för oss!



Publiceringsdatum
2018-11-30

Arbetsuppgifter
Du kommer att utreda och handlägga rätten till bistånd i form av försörjningsstöd utifrån Socialtjänstlagen (SoL), vi har ca 40 - 45 ärenden per handläggare, färre som nyanställd. Som nyanställd har du under de första månaderna ett nära stöd av 1:e socialsekreterare i att komma in i ditt arbete och får din delegering när du är redo att fatta egna beslut.

I arbetsuppgifterna ingår också information, rådgivning, kontakt med andra myndigheter. Syftet är att stärka den enskildes förutsättningar till självförsörjning eller behov av insatser.
Personalen som arbetar med försörjningsstöd har extern handledning. Som anställd erbjuds du fortlöpande utbildningar, vi har en utbildningstrappa för all personal, i den ligger de utbildningar som krävs för att du ska kunna utföra ditt arbete på bästa sätt och för att du ska kunna känna dig trygg i din roll som socialsekreterare. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag om 2500 kr per år.

Enheten består sedan 2014 av två arbetsgrupper dels socialsekreterare som ansvarar för all utredning avseende försörjningsstöd samt en grupp handläggare som arbetar mot sysselsättning och arbetsmarknadsåtgärder utifrån en framtagen arbetsmodell (RAMS), det finns ett nära samarbete mellan dessa två arbetsgrupper. För respektive arbetsgrupp finns det en 1:e socialsekreterare som stöttar och ger metodhandledning i det dagliga arbetet. Totalt är vi på hela enheten 25 personal, varav 10 st arbetar med löpande försörjningsstöd, varav två av dessa arbetar i mottaget. Inom enheten finns också 1 tjänst som boendesamordnare och 1 1/2 tjänst som budget- och skuldrådgivare samt en enhetschef.



Kvalifikationer
Den vi söker är en utåtriktad person med arbetserfarenhet utav myndighetsutövning. Du är intresserad av att arbeta med människor och förändringsarbete genom försörjningsstöd där utredning, uppföljning och dokumentation är dina redskap i ärendehandläggningen. Som stöd i ditt arbete följer du gällande lagstiftning och våra riktlinjer för försörjningsstöd.

Samverkan inom vår egen organisation, med andra myndigheter och föreningar m.m. utgör en tydlig del av vårt arbete.

Vi ser helst att du har socionomexamen alt juridikexamen eller annan lämplig högskoleexamen med samhällsvetenskaplig inriktning, kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt har goda kunskaper i gällande lagstiftning, datavana och har ett positivt sätt och engagemang för arbetsuppgifterna.

Kunskaper i Procapita är meriterande.

Körkort B är ett krav.


ÖVRIGT
Marks kommun som arbetsgivare ska främja lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten.

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Marks kommun har upphandlade avtal.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer kommer att ske löpande och tillsättning av tjänsterna kan komma att ske innan ansökningstiden löpt ut. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-12-31
Ange följande referens när du ansöker: A831632
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jenni Gustafsson 0320-21 72 45
Helen Cederborg 0320-21 72 68

Företag
Marks kommun, Socialförvaltningen

Adress
Marks kommun, Socialförvaltningen
Marks kommun
51180 KINNA

Kontorsadress
51180 KINNA

Jobbnummer
4485172

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Marks kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Marks kommun, Socialförvaltningen: