Handläggare till överförmyndarenheten

Norrköpings kommun / Administratörsjobb / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Norrköpings kommun i Norrköping, Söderköping, Linköping, Åtvidaberg, Motala eller i hela Sverige

KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA
Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 11 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid.

Drivs du av ett omväxlande och stimulerande arbete där du tar ett stort eget ansvar? Är du organiserad, drivs av att leverera god service och gillar administrativa arbetsuppgifter? Då kan vi vara dina nya arbetskamrater!
Vilka är vi?

Överförmyndarenheten är en kommunal tillsynsmyndighet som utövar tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Enheten har även ansvar för att rekrytera och utbilda gode män och förvaltare. Överförmyndarenhetens verksamhet regleras i lagstiftning i bland annat föräldrabalken. Vi ger stöd till överförmyndarnämnden och ingår i kommunstyrelsens kontor. Idag är vi 20 medarbetare på kontoret och kommer även utökas med ytterligare en nyinrättad tjänst inom verksamhetsutveckling.

Verksamheten står inför stora förändringar då Norrköpings kommun från den 1 januari 2027 blir värdkommun för överförmyndarverksamheterna i Finspång, Valdemarsvik och Söderköping (gemensam nämnd).

Publiceringsdatum
2023-02-04

Arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som handläggare är att bistå med stöd och service till enheten genom främst registrering av inkomna handlingar i verksamhetssystemet, registrera, kontrollera och till viss del handlägga nya ärenden, anmäla sjuk- & friskanmälan till löneenheten samt arbeta med andra enklare handläggande uppgifter. På sikt utvecklas du i din roll och tar ett bredare ansvar där du fungerar som stöd för chefer och nämndansvariga tjänstemän i utveckling av verksamheten.

Arbetsuppgifterna är av olikartad karaktär och förutsätter erfarenhet och intresse av offentlig verksamhet. Det kan även innebära att självständigt utveckla och förbättra administrativa och handläggande arbetsmetoder och rutiner med utgångspunkt från den lagstiftning som påverkar vårt arbetsområde. Offentlighet- och sekretesslagen och förvaltningslagen spelar stor roll för dina arbetsuppgifter. Med tillkommande ansvar från 2027 förutsätts att du är nyfiken, driven och gillar att utveckla ditt arbetsområde. Du kommer arbeta nära enheten och ha stöd av andra medarbetare i dina arbetsuppgifter.

Möjlighet till distansarbete är begränsad i denna tjänst då du arbetar med att dagligen diarieföra handlingar och vara ett handläggande och administrativt stöd till enheten.

Vem är du?

Vi söker dig som har minst treårig gymnasial utbildning från samhällsvetenskapligt eller ekonomiskt program eller annan likvärdig utbildning. Meriterande är eftergymnasial påbyggnad med för tjänsten lämplig inriktning, exempelvis inom juridik eller offentlig förvaltning.

Du har god erfarenhet av att ha arbetat med handläggande uppgifter inom offentlig förvaltning och förstår och uppskattar att arbeta i en politiskt styrd verksamhet.

Som person är du positiv, tillmötesgående och serviceinriktad. Vidare har du ett genuint intresse samt vilja och förmåga att hjälpa andra, och anstränger dig för att ge god service och leverera lösningar. Ditt dagliga arbete kräver att du kan ta eget ansvar och göra prioriteringar för att få en god struktur på arbetet. Du har lätt för att samarbeta med andra människor och är flexibel då du kan komma att ställas inför nya utmaningar utifrån vad som händer under arbetsdagen.

Du har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Välkommen med din ansökan!

Information om tjänsten

Antal lediga tjänster: 1
Anställningsform: Tillsvidareanställning på heltid.
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse, men helst till 1 april.
Arbetstid: Dag
Sista ansökningsdatum: 19 februari, men urval görs löpande.
Kontakt: Enhetschef Sofie Nordqvist, 011-15 19 14, sofie.nordqvist@norrkoping.se

Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-02-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Norrköpings kommun (org.nr 212000-0456), http://www.norrkoping.se

Jobbnummer
7412919

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Norrköpings kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Norrköpings kommun: