Handläggare med ansvar för budget- och skuldrådgivning samt döds - Timrå Kommun - Företagsekonomjobb i Timrå
Handläggare med ansvar för budget- och skuldrådgivning samt döds
Timrå Kommun / Företagsekonomjobb / Timrå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla företagsekonomjobb i Timrå, Sundsvall, Mark, Härnösand
Visa alla jobb hos Timrå Kommun i Timrå

Vi söker handläggare med ansvar för budget- och skuldrådgivning samt dödsbo
1 tillsvidare
Vill du jobba för en stark kommun i en växande region?
Timrå kommun strävar efter att utveckla en framgångsrik individ- och familjeomsorg. Vi har en god samverkan mellan kommunen, regionen och kringliggande kommuner.

Publiceringsdatum
2019-11-12

Dina arbetsuppgifter
I rollen som budget- och skuldrådgivare tillhör du enheten för försörjningsstöd. Du arbetar gentemot Timrå kommuns invånare och stöttar den enskilde medborgaren i sin vardagsekonomi genom att hjälpa till med:
• planering av budget
• skuldrådgivning
• skuldsanering
• ekonomiskt förändringsarbete över längre tid.
Arbetet innebär självständig handläggning av ärenden där du dock samarbetar med andra aktörer både externt och internt. Det finns ett upprättat nätverk inom Västernorrlands län och du erbjuds möjlighet att regelbundet delta i gemensam handledning utifrån uppdraget. Rollen kan även ge möjlighet att belysa vår verksamhet genom utåtriktat informativt arbete till exempelvis organisationer och föreningar.
I rollen som dödsbohandläggare verkar du utifrån Socialtjänstens ansvar att provisoriskt förvalta dödsbon, där dödsbodelägare inte kunnat spåras eller underrättas. Om den avlidne inte efterlämnar någon som ordnar med gravsättningen ska den ordnas av kommunen. För detta uppdrag finns riktlinjer som syftar till att säkerställa rättssäkerhet och likabehandling samt ge stöd i det praktiska arbetet med att tolka lagstiftningen och de individuella behovsbedömningar som alltid ska göras.

Kvalifikationer
Vi söker dig med stark servicekänsla och stort engagemang samt vilja och förmåga att bemöta människor med olika förutsättningar och livsvillkor. För att lyckas i rollen har du en högskoleexamen med social, juridisk eller ekonomisk inriktning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av socialt arbete och gärna erfarenhet av motiverande samtal, att möta människor i utsatta situationer eller andra erfarenheter som arbetsgivaren bedömer lämpliga för tjänsten. Erfarenhet av myndighetsutövning, eller tidigare erfarenhet av budget- och skuldrådgivning är meriterande. Du har god svenska och engelska i tal och skrift. Som person har du ett serviceinriktat förhållningssätt och skapar lätt goda relationer. Du har en personlig mognad, är positiv, empatisk och lösningsorienterad med förmågan att bygga och ta vara på nätverk inom och utanför organisationen. Du delar med dig av din yrkeskunskap och sakkunskap. Vidare har du fokus på den rådsökandes behov och uppfyller förväntningar genom att arbeta på ett systematiskt och pålitligt sätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!
Varmt välkommen med din ansökan!

Arbetstid/varaktighet:
Tillsvidare
Lön: Individuell lönesättning.

Övrig information
Kommunen tillämpar rökfri arbetstid. Friskvårdsbidrag ges.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-12-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Timrå kommun

Jobbnummer
4951310

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Timrå Kommun: