Handläggare inom förvaltningsrätt med placering i Västerås

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Juristjobb / Västerås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Eskilstuna, Enköping eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Västerås, Eskilstuna, Uppsala, Örebro, Stockholm eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu handläggare inom förvaltningsrätt till rättsavdelningen med placering på förvaltningsrätt i Västerås. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Om arbetet
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.


Publiceringsdatum
2020-11-23

Arbetsuppgifter
Som förvaltningsrättshandläggare kommer du i första hand arbeta med att handlägga ärenden där en privatperson ansökt om tillstånd att få inneha vapen, bedöma om vapentillstånd ska återkallas och hur ett vapen från ett dödsbo ska hanteras. Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antigen ska föredra för beslutfattare eller själv besluta i. Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem. I arbetet ingår att utföra inspektioner av vapenförvaring och vapenhandlare samt fysisk vapenhantering.

Vid behov kommer du även få arbeta inom andra rättsområden på rättsenheten

Resor i arbetet förekommer


Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig
• minst tre års yrkeserfarenhet av kvalificerad handläggning på en myndighet i närtid
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• B-körkort

Det är meriterande om du har:

• juridiska kunskaper och erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
• erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• kunskaper inom relevant lagstiftning

Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du kan arbeta självständigt, har en god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du är intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.



ÖVRIGT
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Placeringsort:

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Flextid Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-12-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C44418/2020".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Jobbnummer
5458559

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: