Handläggare av förvaltningsärenden till Rättsavdelningen

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Butikssäljarjobb / Luleå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla butikssäljarjobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Luleå, Skellefteå, Lycksele, Umeå, Kiruna eller i hela Sverige

Polismyndighetens rättsavdelning består av drygt 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnande av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling. Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom polismyndigheten.


Publiceringsdatum
2019-05-10

Arbetsuppgifter
Utreda, handlägga, föredra och besluta i ärenden enligt vapenlagen och annan tillämplig lagstiftning. Även handläggning gällande andra ärendetyper såsom ordningsvakter, tillstånd enligt ordningslagen, besiktning av skjutbanor m.m. kan bli aktuellt. I arbetet ingår även inspektioner av vapenhandlare, privatpersoners, skytteföreningars, och sammanslutningars förvaring och innehav av vapen. Samverka med andra enheter inom Polisen och andra myndigheter samt övriga intressenter. I arbetet ingår att dokumentera och registrera relevant information kopplat till inkomna ärenden. I övrigt utföra arbetsuppgifter enligt närmaste chefs instruktion. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete som exempelvis att hantera vapen och ammunition inom arbetets ansvarsområde.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har:'
• för området relevant högskoleutbildning och/eller alternativt förvärvade erfarenheter/kunskaper som myndigheten bedömer lämpliga.
• erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning.
• god datorvana då handläggningen är digitaliserad.
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
• goda kunskaper i engelska.
• B-körkort. (Manuel-och automat)

Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av att söka i lagtexter samt göra juridiska bedömningar.
• erfarenhet av IT-baserade ärendehanteringssystem.
• erfarenhet av kundkontakter.
• erfarenhet av att jobba med olika är ärenden enligt ordningslagen och vapenlagen.
• avlagd jägarexamen.

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som:
• är serviceinriktad
• har förmågan att skapa goda relationer och kunna arbeta i grupp.
• har ett strukturerat arbetssätt, är noggrann, har en god analytisk förmåga och som kan prioritera rätt saker
• kan arbeta självständigt och hantera stressiga situationer då arbetet periodvis innebär hög arbetsbelastning
• är intresserad av hantering av digital information samt kan förstå och ta till dig nya IT-system
• är flexibel- Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter

Vi kommer att fästa stor vikt vid din personliga lämplighet för arbetsuppgifterna.



ÖVRIGT
Mer om anställningen
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 24 maj 2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-05-24
Ange följande referens när du ansöker: C27902/2019
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Evelina Fredriksson evelina.fredriksson@polisen.se 070-239 58 91
Anette Nielsen anette.nielsen@polisen.se

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
4781852

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: