Gruppchef digitala kanaler på kommunikationsavdelningen

Polismyndigheten, Kommunikationsavdelningen / Marknadsföringsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Kommunikationsavdelningen i Stockholm, Uppsala, Eskilstuna, Västerås, Örebro eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 35 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
Kommunikationsavdelningen är en av Polismyndighetens nationella avdelningar med verksamhet i hela landet. Avdelningen har ansvar för att samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete internt och externt, samt att under dygnets alla timmar vara ett strategiskt och operativt kommunikationsstöd i hela myndigheten. Avdelningen har cirka 200 medarbetare fördelade på elva enheter, varav fyra med nationellt ansvar och övriga med ett mer regionalt ansvar. Du kommer att tillhöra enheten nationell kommunikation som består av fyra grupper med ansvar för att driva, utveckla, förvalta och samordna myndighetens interna och externa webbplats, sociala medier, medarbetartidning, grafiska profil, språkvårdsarbete, redaktionellt arbete samt Polismuseet.

Publiceringsdatum
2022-09-30

Arbetsuppgifter
Uppdraget som gruppchef för digitala kanaler
Som gruppchef för digitala kanaler rapporterar du till enhetschefen för nationell kommunikation samt ingår i enhetens ledningsgrupp. Tillsammans ansvarar ni för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Under din ledning ansvarar ni för gruppens verksamhet inom området digital utveckling och förvaltning av polisen.se, intranätet Intrapolis samt nationella externa digitala kanaler inklusive sociala medier.

Du kommer att ha personal- och arbetsmiljöansvar för ca 10 personer. I gruppen finns samordnare för externa webbplatser, intranät och för andra externa digitala kanaler samt webbutveckling, en digital strateg samt webbredaktörer. Gruppen ansvarar också för att driva nätverk samt vissa utbildningsinsatser inom ramen för de olika ansvarsområdena. Som gruppchef har du ett ansvar för att planera och fördela olika uppdrag, koordinera och samordna gruppens kompetens och resurser för bästa resultat och god arbetsmiljö. En viktig framgångsfaktor kommer att vara ett nära samarbete och planering tillsammans med it-avdelningen och med övriga enheter och grupper på kommunikationsavdelningen.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
• För området relevant utbildning på högskolenivå
• Erfarenhet av arbete i ledande befattning inom digital verksamhet i större organisation med beroenden till olika intressenter
• Erfarenhet av att styra, samordna arbetet med att stora webbplatser och omfattande närvaro i sociala medier
• Erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat samt skapa goda förutsättningar för samarbete mellan olika funktioner och medarbetare
• Erfarenhet av agilt arbetssätt och att vara kravställare/uppdragsgivare till IT
• Erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
• Erfarenhet av att arbeta i statligt bolag eller myndighet
• Erfarenhet av webbanalys/uppföljning, användbarhet (UX)
• Erfarenhet av strategiskt ledningsgruppsarbete

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:

• Analys och helhetssyn
• Mål och resultat
• Utveckling och förändring
• Social säkerhet
• Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna polisen.se/ledarkriterier/
Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare. Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

Vi är glada över det fina arbetsklimat vi har på kommunikationsavdelningen. Med ditt närvarande, coachande ledarskap och förmåga att skapa goda förutsättningar för dina medarbetares arbete kommer du kunna bidra till fortsatt utveckling av både arbetsmiljö och resultat för Polismyndighetens viktiga samhällsuppdrag.

ÖVRIGT
Placeringsort: Stockholm

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 14okt 2022. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Förtroendearbetstid Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Polismyndigheten, Kommunikationsavdelningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C105503/2022".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten, Kommunikationsavdelningen

Kontakt
HR-konsult
Thomas Blomgren
thomas.blomgren@polisen.se

Jobbnummer
7033037

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Kommunikationsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Kommunikationsavdelningen: