Fransktalande projektledare med erfarenhet av ekonomisk uppföljn - Svenska Röda Korsets Centralstyrelse - Administratörsjobb i Stockholm
Fransktalande projektledare med erfarenhet av ekonomisk uppföljn
Svenska Röda Korsets Centralstyrelse / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg
Visa alla jobb hos Svenska Röda Korsets Centralstyrelse i Stockholm

Bli en del av världens främsta katastroforganisation

Röda Korset är världens största humanitära nätverk. Vi finns i 192 länder och vårt mål är att förhindra och lindra mänskligt lidande, oavsett vem det drabbar och hur det än uppstår.

Vi arbetar förebyggande för att katastrofer inte ska inträffa. Vi finns där om den ändå sker och vi är kvar efteråt. Före, under och efter katastrofen.

Röda Korset har ett särskilt uppdrag i den internationella humanitära rätten: att hjälpa människor som drabbats av krig och konflikt. Tack vare vårt unika mandat, vår neutralitet och opartiskhet finns vi på plats i oroshärdar och krigszoner dit ingen annan når.

I Sverige är vi den största humanitära frivilligorganisationen, med över 25 000 frivilliga i fler än 700 lokalföreningar över hela landet.

Vikariat 1 år

Publiceringsdatum
2020-06-22

Om företaget
Svenska Röda Korsets verksamhet i Sverige och i världen bedrivs i projektform. Projekt som har tidsplan, budget och krav på återrapportering. Enheten Verksamhetsstyrning har till uppgift att skapa förutsättningar för bra beslutsfattande, effektiva verksamheter och en prioritering av resurser i linje med Svenska Röda Korsets långsiktiga mål. Inom enheten arbetar fem business controller och nio projektcontrollers. Vi har nu ett vikariat som projektcontroller inom vår internationella avdelning, som hanterar externa bidrag i storleksordningen 200-300 miljoner kr/år. Det här är en tjänst för både hjärta och hjärna.

Om tjänsten

Som stöd till de länder där vi har inlett ett partnersamarbete, och till våra handläggare som hanterar projekten, söker vi nu en person med fokus på finansiell uppföljning. Du kommer vara närvarande genom hela projektcykeln från budgetanalys, avtalsförberedelser till analys av ekonomiska rapporter och revisioner. Du kommer främst arbeta gentemot handläggare och landrepresentanter men även dyka ner djupare vid behov med kapacitetsbedömningar och stöd direkt till lokala föreningar.

I tjänsten förutsätts att du kan genomföra resor med utbildningsinsatser på plats, utifrån den lokala föreningens behov, upp till ca 90 dagar om året. Restid per tillfälle är ca en vecka.

Lika viktigt som att du lätt skapar dig en uppfattning om ett stort material och gör en analys är att du har en stor pedagogisk förmåga och på ett enkelt sätt kan beskriva och dela med dig av dina kunskaper

Tjänsten är placerad på det svenska kontoret och arbetet är f.n. främst riktat mot Västra Afrika. Genom den geografiska inriktningen så är det en grundförutsättning att du talar franska.

Dina kontaktytor i arbetet kommer främst att vara, övriga controllers, handläggare och de rådgivare som ansvarar för planering, uppföljning, utvärdering och rapportering både i Sverige och i fält

Ansvarsområden och arbetsuppgifter

* Att bistå handläggare med råd i processer kring avtal, budget, finansiell rapportering, revision, riskhantering och redovisning av integritetsfall. Parter i dessa processer är både våra lokala föreningar som vi driver projekt med samt Internationella Röda Kors Federationen.
* Att driva processer kring verksamhetsplanering, internrapportering och bokslut.
* Att ansvara för att bedöma partners finansiella kapacitet, eventuella risker och ge rekommendation kring möjliga förbättringsområden samt hur SRK ska hantera samarbetet
* Att ge stöd, coaching och utbildning avseende bedömning av finansiell kapacitet och de processer som nämns i första punkten. Detta stöd ges huvudsakligen till handläggare inom Svenska Röda Korset samt våra landrepresentanter i fält.
* Att tillsammans med landrepresentanter stödja partners kapacitetsbyggnad genom riktade utbildningar och workshops.
* Att göra stick-prov och kontroller av partners finansiella underlag för att säkerställa kvalité och avtalsefterlevnad.

Om dig

* Civilekonom eller annan relevant utbildning
* 2-4 års relevant arbetslivserfarenhet
* Baskunskaper inom redovisning
* Erfarenhet av bidragsuppföljning
* Erfarenhet av att utbilda, coacha och projektledning
* God franska i tal o skrift
* Flytande engelska och svenska i tal och skrift.

Du får gärna ha:

* Erfarenhet av internationellt biståndsarbete och gärna EU finansiering
* Fransk juridisk/ekonomisk fackspråklig erfarenhet
* Rödakorsengagemang som frivillig

Övrig information

I tjänsten förutsätts att du kan genomföra resor med utbildningsinsatser på plats, utifrån den lokala förenings behov. Resorna kan gå till insatser i både katastrof och konfliktområden och arbetsförhållanden kan innebära viss/stor psykisk påfrestning.

Tjänsten avser ett 1-årigt vikariat med start 1 oktober 2020 och med placering på Röda Korsets kontor vid Mariatorget i Stockholm.

Så här rekryterar vi

Vi välkomnar din ansökan senast den 2 augusti. I våra rekryteringsprocesser ingår urvalstester, intervjuer, arbetsprov och referenstagning. Välkommen att kontakta rekryterande chef Peter Eriksson på mail: peter.eriksson@redcross.se om du har frågor om tjänsten. Peter är tillgänglig för frågor under vecka 26 (22-26 juni) och 29 (13-17 juli).

Vi undanber oss samtal från säljare av rekryteringsrelaterade tjänster.

Varaktighet, arbetstid
* -

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-08-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Svenska Röda Korsets Centralstyrelse

Jobbnummer
5271562

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Svenska Röda Korsets Centralstyrelse: