Försäkringsutredare särskilt utredningskrävande tillfällig föräl

Försäkringskassan / Administratörsjobb / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Norrköping, Linköping, Katrineholm, Nyköping, Motala eller i hela Sverige

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Avdelningen barn och familjs 1 600 medarbetare arbetar med att ge barnfamiljer bättre förutsättningar för ekonomisk trygghet genom att på ett effektivt sätt och med god kvalitet besluta och betala ut ersättningar. Varje år betalas cirka 73 miljarder kronor ut i föräldrapenning, VAB, barnbidrag, bostadsbidrag, graviditetspenning och underhållsstöd till ungefär 2 miljoner blivande föräldrar samt föräldrar. Avdelningen finns representerad på 15 orter i hela landet.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag: att se till så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger de människor som ansöker om ersättning förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakterna sker genom telefon och skriftligt. I arbetet gör du utredningar och fattar därefter beslut. Varje förälder har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov.

I arbetet möter du föräldrar som har barn med funktionsnedsättning, har barn som är allvarligt sjukt eller barn som har avlidit och utreder föräldrarnas rätt till tillfällig föräldrapenning. Du gör en bedömning av rätten till tillfällig föräldrapenning, ibland med stöd av försäkringsmedicinsk rådgivare. Du har mycket kontakter med hälso- och sjukvården och kommuner.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende i dina kontakter
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2018-04-16

Övrig information
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Kontakt
Chef: Inger Allert, tel. 010-112 31 79 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emil Jarengrim, tel. 010-116 79 49 (för frågor om rekryteringsprocessen) Fackförbundet ST: Elisabeth Töre 010-117 29 09. Saco-S: Ingmarie Johansson, tel. 010-119 26 37 Seko: fseko@forsakringskassan.se.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 2 maj 2018.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-05-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm
10351 Stockholm

Kontorsadress
10351 Stockholm

Jobbnummer
4084013

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: