Försäkringsutredare förstagångsbeslut inom sjukpenning i Halmstad

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Halmstad
2022-09-26
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringsutredare förstagångsbeslut inom sjukpenning i Halmstad" (publicerad 2022-12-22) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Halmstad, Laholm, Båstad, Falkenberg, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Halmstad, Falkenberg, Ängelholm, Markaryd, Varberg eller i hela Sverige

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 230 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Välkommen att söka till oss som arbetar med att utreda och besluta i inkommande ansökningar om sjukpenning från hela landet.

Några av områdets ledord är engagemang och arbetsglädje där medarbetaren är vår viktigaste resurs. Vi ser oss som en trygg och långsiktig arbetsgivare som värnar att efterleva den statliga värdegrunden. Vår vardag bjuder på högt tempo och ständig utveckling.

Utredningar, beslutsfattande och teamarbete
Som försäkringsutredare ansvarar du för att handlägga ansökningar och fatta rättssäkra beslut om sjukpenning. Arbetet sker enligt en given process och med stöd av vägledande dokument. Du gör dagligen ett stort antal utredningar där du tar beslut om rätten till ersättning och ansvarar för att rätt ersättning betalas ut. Utredning och bedömning av rätt till ersättning gäller första beslutet i ett ärende och du kommer att handlägga ärenden från hela landet. Om den sökande är fortsatt sjuk efter första beslut lämnas ärendet vidare till en kollega lokalt placerad i landet. Vid behov tar du kontakt med den enskilde, arbetsgivare och sjukvården via telefon och brev.

Det är avgörande för uppdraget att du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra och att rätt information lämnas. Du ansvarar för att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om. Det ingår i dina arbetsuppgifter att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden. Utifrån verksamhetens mål och uppdrag för vi en gemensam dialog kring förutsättningar och resultat. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Som försäkringsutredare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av såväl chef, utsedda handledare som olika stödfunktioner t.ex. specialist och försäkringsmedicinsk rådgivare.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet, eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
• kommunicerar begripligt och strukturerat, både i skrift och tal
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor

Det är meriterande om du:

• har erfarenhet av utredningsarbete och beslutsfattande som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har erfarenhet av arbete inom socialförsäkringen
• har vana av arbete med beräkningar och utbetalningar
• har god datavana och vana av att jobba med digitala verktyg
• har kunskaper om samhällsaktuella frågor
• har kunskap/erfarenhet av förvaltningslagen, informationssäkerhet, offentlighet och sekretess

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2022-09-26

Övrig information
Flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Placeringsort: Halmstad.

Om du går vidare i rekryteringsprocessen kommer ett rekryteringsseminarium äga rum den 19 oktober och intervjuer kommer hållas under november månad.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontakt
Chef: Anna Birgerson, 010-119 26 18 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Malin Skoglund, 010-113 10 45 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Marita Lantto, 010-119 52 48 Saco-S: Helena Henningsson Viberg, 010-111 21 91 Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 9 oktober 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Försäkringskassan (org.nr 202100-5521), http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss

Jobbnummer
7013653

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: