Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Lidköping

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Lidköping
2020-02-24
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Lidköping" (publicerad 2024-02-29) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Lidköping, Götene, Skara, Vara, Grästorp eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Lidköping, Skövde, Trollhättan, Åmål, Ale eller i hela Sverige

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon Dina utredningar är beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor och Skatteverket. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.

När du arbetar med föräldraförsäkringen möter du blivande föräldrar och föräldrar som planerar föräldraledighet eller är föräldralediga. Du kommer också att hantera situationer där barn eller ordinarie vårdare är sjuka. I vissa fall möter du föräldrar som är i kris på grund av traumatiska händelser.

Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du
• är trygg med att fatta beslut utifrån ett bestämt regelverk
• har erfarenhet från en mål- och resultatinriktad verksamhet
• har tidigare yrkeserfarenheter av kundmöten i en tempofylld arbetsmiljö
• trivs med att växla mellan olika arbetsuppgifter utifrån verksamhetens behov.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2020-02-24

Övrig information
Antal tjänster tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. För dig som går vidare till intervju kommer en inbjudan till vårt rekryteringsseminarium, som hålls den 18 mars 17.00.

Kontakt
Chef: Christoffer Aamillom, 010-118 40 34 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Annika Sörensen, 010-111 66 00 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Anne-Marie Ahlin, 010-118 41 34 Saco-S: Louise Henriksson, 010-118 40 55 Seko: Irre del Barba, 010-115 30 87.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 9 mars 2020.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-03-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Försäkringskassan (org.nr 202100-5521), http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss

Jobbnummer
5113227

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: