Enhetschef internkommunikation till kommunikationsavdelning, Stockholm

Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,9 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

Ett av Pensionsmyndighetens tre huvuduppdrag är att informera allmänheten om hela sin pension och att stärka pensionsspararna och pensionärerna som konsumenter av finansiella produkter inom pensionsområdet. Myndighetens kommunikationsavdelning ansvarar för detta uppdrag och på avdelningen arbetar drygt 45 medarbetare fördelade på fyra enheter: enheten för digital kundupplevelse, enheten för extern kommunikation, enheten för fondinformation samt enheten för internkommunikation. Avdelningen har dessutom en pressfunktion.

Till enheten för internkommunikation söker vi nu en driven ledare med djup kunskap om internkommunikationens betydelse för en organisation.

Publiceringsdatum
2023-03-22

Arbetsuppgifter
Enheten för internkommunikation är en enhet med sju medarbetare på kommunikationsavdelningen som ansvarar i första hand för myndighetens interna kommunikation inklusive rörlig media. Som enhetschef rapporterar du till avdelningschefen för Kommunikation och ansvarar för myndighetens strategiska arbete för att stötta en kommunikativ och effektiv organisation. Det innebär konkret att du:

- Leder, fördelar och följer upp och utvecklar arbetet inom Enheten för internkommunikation inom Kommunikationsavdelningen
- Samordnar, tar fram och planerar intern kommunikation om övergripande ledningsbudskap och bygger förtroende
- Är kommunikativt råd och stöd till myndighets- och avdelningsledningarna samt till övriga chefer i organisationen och bistår i förändringskommunikation
- Samordnar arbetet med att initiera, planera och genomföra löpande internkommunikationsinsatser
- Har övergripande ansvar för vårt intranät Orangeriet samt är drivande i att myndigheten har ett effektivt internt kommunikationssystem.
- Samordnar och utveckla arbetet med myndighetens egen filmproduktion, både för internt och externt bruk
- Säkerställer att det finns stöd, metodik och material för ledningskommunikation och övrig intern kommunikation
- Tar en aktiv roll i Kommunikationsavdelningen ledning för att tillsammans med övriga enhetschefer samordna och utveckla den interna och den externa kommunikationen
- Samverkar med Avdelningen för myndighetsstyrning, MSS, där bland annat HR-enheten återfinns samt samarbetar med övriga avdelningar inom organisationen för att möta de behov som finns hos chefer och medarbetare så att rätt internkommunikationsaktiviteter genomförs

Profil
Vi söker dig som har:

- Akademisk examen inom kommunikation och/eller marknadsföring eller annan relevant inriktning.
- Mångårig erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete inom intern och gärna extern kommunikation i större organisationer med komplexa produkter/frågor att hantera
- Ledarerfarenhet inom kommunikationsområdet, gärna med inriktning mot internkommunikation och förändringsledning
- Erfarenhet av förändringsarbete

Dessutom är det meriterande om du har:

- Djupare kunskap inom kommunikativt ledarskap, organisationskommunikation och förändringsledning.
- Erfarenhet av kommunikationsarbete från offentlig sektor
- Erfarenhet av hur man genom strukturerat arbetssätt som bygger på forskningsresultat och/eller systematisk utvärdering, skapar förutsättningar för en kommunikativ organisation
- Erfarenhet från försäkrings-, finans och/eller pensionsområdet

Egenskaper
Som person är du kommunikativ och tydlig med mycket god förmåga att skapa förtroende och bygga relationer. Eftersom rollen innebär många kontaktytor inom organisationen är det viktigt att du är lyhörd, samarbetsorienterad och prestigelös. Det är också viktigt att du leder arbetet utifrån en helhetssyn och med integritet då arbetet innebär stöd till ledning och chefer.

Du arbetar proaktivt och långsiktigt med strategisk planering samtidigt som du har god förmåga att strukturera arbetet och nå konkreta resultat. Du är kreativ och entusiasmerar verksamheten och medarbetare att ta nya kliv i utvecklingen för att nå resultat. Du uttrycker dig mycket väl, har ett gott omdöme och personlig mognad och förstår betydelsen av mångfald i en organisation. Du är övertygande och har förmåga att skapa engagemang och delaktighet - du leder utifrån ett synligt och nära ledarskap som bygger på delegering genom en aktiv dialog och tydlig rollfördelning.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för anställningen.

Vi erbjuder
- Ett spännande uppdrag med möjlighet att påverka och utveckla internkommunikationen hos en viktig samhällsaktör där information är ett av de tre kärnuppdragen
- Ett utvecklande arbete på en modern myndighet med stort kundfokus och där vi värdesätter en sund balans mellan jobb och fritid
- Goda anställningsvillkor enligt kollektivavtal och många förmåner såsom tjänstepension och friskvårdsbidrag
- Möjlighet att kombinera arbete på kontoret med arbete på distans

Övrig information
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde så snart som möjligt enligt överenskommelse. Placeringsort är Stockholm. Vi sitter i ljusa och trevliga lokaler vid Hornstull på Södermalm. Arbetet kan innebära resor till våra kontor ute i hela landet.

Arbetspsykologiska tester ingår som en del av rekryteringsprocessen. Provanställning kan komma att tillämpas

Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande säkerhetsprövningssamtal, registerkontroll och särskild personutredning görs då för slutkandidaten. För vissa tjänster ställs krav på svenskt medborgarskap.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

#VårtJobbBerörAlla

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-04-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2023-42".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Kontakt
Mia Palmgren Liblik
010-4542222

Jobbnummer
7574015

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: