Demenssjuksköterska, vill du vara med och skapa framtidens demen - Sotenäs Kommun, Omsorgsförvaltningen - Sjuksköterskejobb i Sotenäs
Demenssjuksköterska, vill du vara med och skapa framtidens demen
Sotenäs Kommun, Omsorgsförvaltningen / Sjuksköterskejobb / Sotenäs
2021-05-25

Visa alla sjuksköterskejobb i Sotenäs, Lysekil, Munkedal, Tanum
Visa alla jobb hos Sotenäs Kommun, Omsorgsförvaltningen i Sotenäs

Sotenäs - havets kommun, ligger längst ut mot Västerhavet mitt i Bohuslän mellan storstäderna Göteborg och Oslo. I kommunen bor ca 9 000 människor i kustsamhällen som Smögen, Kungshamn, Hunnebostrand, Bovallstrand, Hovenäset och Malmön. Fördelarna med att arbeta och leva i Sotenäs kommun är många: Sveriges vackraste natur, havsnära bostäder, bra skolor, möjlighet till en aktiv fritid och en trygg kommun. Här genomsyras vårt arbete av våra gemensamma ledord: Öppenhet, Delaktighet och Helhetssyn. I Sotenäs kommun strävar vi efter en mångfald bland anställda och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet. Kommunen erbjuder alla tillsvidareanställda möjlighet till heltid.




Publiceringsdatum
2021-05-25

Beskrivning
Omsorgsförvaltningen i Sotenäs kommun är en organisation med ett tydligt politiskt uppdrag att arbeta förebyggande.

Som en del i det arbetet ser vi att vi vill utveckla vår demensverksamhet. Vi vill därför hitta dig som brinner för frågan och som vill vara med och skapa framtidens vård- och omsorgsorganisation för personer med kognitiv svikt. Vi vill att alla personer som har en demenssjukdom, eller andra kognitiva symtom ska ges en personcentrerad omvårdnad utifrån ett salutogent synsätt. Vi vill skapa en organisation som kan ge tidiga och smidiga insatser för personer med kognitiv svikt för att hitta rätt vård, stöd och hjälp för såväl patient som anhörig.

Du kommer rapportera direkt till avdelningschefen för äldreomsorg samt hälso- och sjukvård och arbeta nära ledningsgruppen och MAS. Du kommer få möjlighet att, i samråd med ledningsgruppen, i viss mån själv utforma ditt uppdrag.

Vi vill att du ska få en god start hos oss. Därför får du introduktion både på din enhet och i Sotenäs kommun. Du erbjuds även möjlighet till löpande kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och möjlighet till löneväxling. Läs mer om dina förmåner på https://www.sotenas.se/naringslivarbete/jobbahososs/visomarbetsgivare/personalformaner.4.6a5776e415ae3419826aa72f.html

Dina arbetsuppgifter
Uppdraget som demenssjuksköterska är tvådelat, en konsultativ del och en utvecklande del.

I den konsultativa rollen arbetar du patientnära gentemot personer med demenssjukdom eller andra kognitiva symptom samt deras närstående. Du kommer även ha en konsultativ roll gentemot olika personalkategorier som undersköterskor, legitimerad personal, biståndshandläggare och chefer. Det innebär att du inte har något så kallat patientansvar utan detta ligger på respektive patientansvarig sjuksköterska.

I ditt konsultativa uppdrag ingår följande delar:
* Vara rådgivande och stödjande
* Vägledande
* Utbildande
* Handledande

I den utvecklande rollen arbetar du med att, i samråd med avdelningsledningen, hitta former och arbetssätt för att på en organisatorisk nivå utveckla vår verksamhet. Syftet är att skapa en god vård- och omsorg för personer med kognitiv svikt i Sotenäs kommun samt utforma ett gott stöd till deras anhöriga.

I ditt utvecklande uppdrag ingår följande delar:
* Omvärldsbevakning med fokus på forskning och utveckling inom området
* Hitta fungerande samverkansformer internt och med andra huvudmän
* Identifiera och synliggöra styrkor och svagheter i nuvarande organisation
* Ge förslag på organisatoriska förändringar

Uppskattningsvis kommer fördelningen mellan de två uppdragen vara ca. 80% konsultativt och 20% utvecklande

Kvalifikationer
Vi söker dig som är legitimerad sjuksköterska med vidareutbildning inom specialistområdet så som exempelvis Silviasjuksköterska, specialistutbildning till demenssjuksköterska eller annan likvärdig vidareutbildning. Du har tidigare erfarenhet ifrån arbete med personer med en demenssjukdom eller andra kognitiva symtom. Din kunskap om den kommunala organisationen är god och du har erfarenhet av att arbetat i samverkan med andra huvudmän. Du får gärna ha erfarenhet samt ett stort engagemang för att utbilda och handleda olika personalkategorier och närstående. Om du har erfarenhet av arbete med BPSD- registret ser vi detta som meriterande. För tjänsten är det ett krav att du har B-körkort.

Arbetet kräver att du är självständig och kan planera och strukturera ditt arbete. Du behöver ha god samarbetsförmåga och vara lyhörd inför andras åsikter och behov. En stor del av dina arbetsuppgifter handlar om att kunna kommunicera med olika parter, att arbeta med dokumentation samt att använda datorn som arbetsredskap vilket kräver att du har god datorvana samt god kommunikationsförmåga i såväl tal som skrift.

Villkor

Tjänsten är en visstidsanställning till och med 2022-12-31 med eventuell möjlighet till förlängning.



Information för rekryteringskonsulter och annonssäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser

Varaktighet, arbetstid
40 tim/v. Tillträde: 2021-09-01 Visstidsanställning

Ersättning
Fast månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-06-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sotenäs kommun, Omsorgsförvaltningen

Jobbnummer
5765081


Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sotenäs Kommun, Omsorgsförvaltningen: