Biståndshandläggare till enhet ordinärt boende

Malmö kommun / Administratörsjobb / Malmö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Malmö, Burlöv, Lomma, Staffanstorp, Vellinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Malmö kommun i Malmö

Ref: 20212502

1 januari 2018 bilades den nya myndighetsavdelningen inom Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen i Malmö stad. Avdelningen ansvarar för myndighetsutövning för äldre och funktionshindrande utifrån respektive uppdrag. Avdelningen består av cirka 150 medarbetare indelade i tre enheter: SVU/korttid, ordinärt boende och SÄBO/ADM & utveckling samt en stabsfunktion. Vi är flera olika yrkeskategorier samlade inom myndigheten: chefer, biståndshandläggare, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, sjukgymnaster/ fysioterapeuter, administratörer och utvecklingssekreterare. Vi sitter i ljusa och nyrenoverade lokaler i centrala Malmö på Storgatan med nära tillgång till kollektivtrafik.

Publiceringsdatum
2021-09-24

Dina arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare arbetar du med myndighetsutövning inom Socialtjänstlagen (SoL). Detta innebär att utreda behov, fatta beslut och följa upp insatser för brukare som bor i ordinärt boende. Det dagliga arbetet innefattar dokumentation, individuella möten, samordnade individuella planeringar och samverkan med övrig personal, anhöriga och andra externa myndigheter.

Enheten omfattar ca 55 biståndshandläggare som arbetar datumindelat. Du har tillgång till ärendehandledningen genom vår utvecklingssekreterare som finns på plats för att bistå och vägleda. Varje morgon inleds med ett gemensamt möte där alla biståndshandläggare träffar sin närmaste chef. I dina arbetsuppgifter ingår även att tillsammans med kollegor jobba med ständiga förbättringar för att kvalitetsutveckla verksamheten.

Kvalifikationer
Socionomexamen eller annan universitets- eller högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har god kunskap om målgruppen och för målgruppen relevant lagstiftning. Du har mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, samt kan motivera dina beslut på ett klart och tydligt sätt. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter, strukturerar själv ditt arbete, driver processer framåt i målets riktning och har förmåga att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer. Du har förmåga att hantera och kritiskt granska synpunkter och klagomål. Du ska kunna prioritera samt göra etiska överväganden och ställningstaganden. Du har god förmåga att sätta dig in i andra människors situation och kan möta varje enskild person och dennes närstående utifrån deras individuella situation. Du erbjuder ditt stöd till kollegor vid behov och du ber dina kollegor om stöd när du själv behöver det.

Erfarenhet av myndighetsutövning, annat kvalificerat arbete inom funktionshinderområdet samt arbete i en politiskt styrd organisation är meriterande men inget krav. Meriterande är om du har fördjupade studier inom äldre- och/eller funktionshinderområdet och har erfarenhet av arbete med personer med demenssjukdomar och/eller av arbete med personer med psykisk ohälsa. Det är meriterande om du har arbetat i Procapita/Lifecare- Handläggare och Mina planer samt om du har kunskaper om Socialstyrelsens utredningsmodell IBIC. Dokumenterad förmåga att kunna möta människor på ett stödjande sätt och viss erfarenhet av att arbeta med Socialstyrelsens bedömningsinstrument Behov i centrum och ICF är meriterande. Andra språkkunskaper är meriterande liksom MI-utbildning eller annan utbildning inom samtalsmetodik.

Viktig information till dig som söker jobb i Hälsa-, Vård- & Omsorgsförvaltningen.
När du söker jobb hos oss kommer vi be dig att visa upp ett utdrag ur Polisens Belastningsregister.

Du behöver själv begära ett utdrag ur Belastningsregistret och det gör du via en blankett som du hittar på polisens hemsida: http://bit.ly/polisens-blankett

När du fått ditt utdrag uppvisar du sedan det för rekryterande chef.

Observera att den normala handläggningstiden hos polisen är cirka två veckor, så beställ gärna utdraget i samband med att du söker tjänsten.

Här kan du läsa mer: http://bit.ly/Information-om-utdrag

Om arbetsplatsen
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb

Information om tjänsten
Anställningsform:Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster:
Tillträde: 1 december eller enligt överenskommelse

Intervjuer sker löpande och kan komma att tillsättas innan datum för annonsperiod löper ut.

Övrig information
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-10-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Malmö kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Malmö kommun (org.nr 212000-1124), https://malmo.se/

Arbetsplats
Malmö stad

Jobbnummer
5992814

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Malmö kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Malmö kommun: