Biståndshandläggare inom äldreomsorg (Vikariat)

Salems kommun / Administratörsjobb / Salem
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Salem, Botkyrka, Ekerö, Södertälje, Huddinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Salems kommun i Salem, Botkyrka, Södertälje, Stockholm, Österåker eller i hela Sverige

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 17 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.

Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i.

Publiceringsdatum
2022-06-28

Dina arbetsuppgifter
Vi söker en biståndshandläggare med erfarenhet av arbete inom äldreomsorgen.

Som biståndshandläggare arbetar du med att utreda, bedöma behov och fatta beslut samt följa upp beslutade insatser. Arbetet är till stor del självständigt men sker i nära samverkan med kollegor och chef. I arbetet ingår att träffa brukare och företrädare samt att samverka med aktörer i brukarens nätverk såväl internt som externt. Du har kunskap om denna målgrupp och är van att möta den. En stor del av arbetet innebär att dokumentera utifrån de enskildas ansökningar och i relation till aktuell lagstiftning. Målet med vårt arbete är att i samverkan med brukare och andra aktörer hitta ett bra stöd som bidrar till en fungerande vardag för de som har rätt till stöd och hjälp från oss utifrån gällande lagstiftning.

Du arbetar rättssäkert, processinriktat, strukturerat och behovsorienterat. Vi använder oss av IBIC som ett stöd i detta där vi ständigt utvecklar oss. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Treserva.

Du är kunnig, lyhörd, serviceinriktad, har erfarenhet att arbeta efter lagar och rättspraxis. Du har ett gott bemötande och en helhetssyn på målgruppen vi arbetar med. I arbetet ingår att tydligt kunna informera kommuninvånarna om verksamheten och arbetet. Det är också mycket meriterande att ha erfarenhet av myndighetsutövning inom andra av de områden enheten arbetar med.

Vi välkomnar dig till en trevlig enhet med kompetenta kollegor. Vi värnar om en god arbetsmiljö. Du bidrar med din kunskap, ditt engagemang och ditt intresse för förändringsarbete.

Arbetsplatsbeskrivning
Som biståndshandläggare på Myndighetsenheten är du del av en spännande enhet där det finns stora utvecklingsmöjligheter. På enheten arbetas det med biståndsbedömning för äldre, LSS och socialpsykiatri.

En av våra duktiga biståndshandläggare kommer att gå på föräldraledighet och vi söker därför en ny kollega. Enheten består av en gruppledare, en administratör, fem biståndsbedömare som utreder och fattar beslut inom funktionsnedsättningsområdet samt fem biståndsbedömare som utreder och fattar beslut inom äldreomsorgen. Vi tar emot ansökningar och utreder både inom SoL och LSS. Vi utreder färdtjänst samt riksfärdtjänst. Vi arbetar utifrån ett salutogent förhållningssätt med individen i fokus.

Kvalifikationer
Socionomexamen eller utbildning arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Du har kunskap inom relevant verksamhetsområde, kunskap om gällande lagstiftning och arbetar enligt gällande rättspraxis.

God datorvana samt goda kunskaper i svenska språket både skriftligt och muntligt då krav ställs på dokumentation och utredningssamtal. Övriga språkkunskaper är meriterande.

Det är önskvärt med utbildning och kunskap om samtalsteknik, gärna MI.

Du har ett intresse för andra människor, är intresserad av mötet med dem och har en trygg och stabil personlighet.

Du är utvecklingsbenägen och håller dig ajour med gällande lagstiftning.

Du har ett intresse för Socialstyrelsens nationella metoder för kartläggning och bedömning av individer och deras behov. Kunskap om IBIC.

B-körkort är meriterande.

Anställningsvillkor
Vikariat: 11 månader med möjlighet till förlängning
Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Sista ansökningsdatum: 2022-07-12

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-07-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Salems kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Salems kommun (org.nr 212000-2874), http://www.salem.se

Kontakt
Carolina Severinsen, Gruppledare/Tf. enhetschef
carolina.severinsen@salem.se

Jobbnummer
6781701

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Salems kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Salems kommun: