Barnsekreterare, familjehems- och familjerättsenheten - Ale kommun, Familjehem och familjerätt - Administratörsjobb i Ale
Barnsekreterare, familjehems- och familjerättsenheten
Ale kommun, Familjehem och familjerätt / Administratörsjobb / Ale
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla administratörsjobb i Ale, Alingsås, Vårgårda, Lilla Edet
Visa alla jobb hos Ale kommun, Familjehem och familjerätt i Ale

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 300 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.

I kommunen är vi 2 000 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?

Familjehems- och familjerättsenheten består av familjehemssekreterare, barnsekreterare, familjerättssekreterare och leds av två 1:e socialsekreterare och en enhetschef. På enheten finns en uppskattad socialadministratör, som bistår handläggare med administrativa uppgifter.

Röster från dina framtida kollegor:
"Trevlig enhet med go sammanhållning, roligt att jobba i en mindre kommun och ha ett närmare samarbete med sina kollegor"


Publiceringsdatum
2018-11-19

Arbetsuppgifter
Vi söker en barnsekreterare som kommer att arbeta med inriktning både mot traditionellt placerade och ensamkommande barn och ungdomar. Som barnsekreterare i Ale ansvarar du för uppföljning av barn och ungdomar som är placerade i familjehem. Då tjänsten även är inriktad mot ensamkommande innebär det också uppföljning av barn och unga som är placerade på HVB och stödboende.
Du träffar barnen/ungdomarna, deras föräldrar och de uppdragstagare som har dem i sin vård regelbundet. Du följer upp placeringarna utifrån gällande lagstiftning och planerar fortsatta insatser utifrån barnets/ungdomens behov. Arbetet med de familjehemsplacerade barnen sker i tät samverkan med våra familjehemssekreterare. Som barnsekreterare ansvarar du för att barnen och ungdomarna får en rättssäker och trygg handläggning och du har en myndighetsutövande roll.
Allt arbete på enheten sker utifrån BBIC och vi arbetar i datasystemet Treserva.

Röster från dina framtida kollegor:
"Att arbeta med placerade barn och unga är ett viktigt och väldigt givande och lärorikt jobb, man får möjlighet att skapa varaktiga relationer och arbeta mot förändring tillsammans med dem vi jobbar med".


Kvalifikationer
Du som söker är utbildad socionom samt kunnig i rådande lagstiftning. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning och av socialt arbete med barn, ungdomar och deras familjer. Önskvärt är även att du har utbildning i samt erfarenhet av att samtala med barn.

Det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och att du kan arbeta såväl enskilt som i grupp. Du har god förmåga att möta barn och ungdomar och förmåga att sätta barnet i centrum. Som person är du ansvarsfull och flexibel i ditt arbete. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt och har en god analytisk förmåga. Då tjänsten innefattar en del dokumentation behöver du vara duktig på att formulera dig i tal och skrift.

Ditt arbetssätt bör präglas av engagemang, drivkraft och med förmåga att ta eget ansvar. Som person behöver du vara stabil och trygg i din yrkesroll och ha ett positivt förhållningssätt.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
I arbetet ingår en del resor och B-körkort är därför ett krav.

Intervjuer kan komma att ske under rekryteringstiden.

ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-12-05
Ange följande referens när du ansöker: A828782
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ylva Färdig ylva.fardig@ale.se 0303-70 33 49

Företag
Ale kommun, Familjehem och familjerätt

Adress
Ale kommun, Familjehem och familjerätt
Ledetvägen 6
44980 ALAFORS

Kontorsadress
Ledetvägen 6 ALAFORS

Jobbnummer
4463864

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ale kommun, Familjehem och familjerätt: