Assistent - koordinera administrativa processer och samordna kal - Regeringskansliet - Administratörsjobb i Stockholm
Assistent - koordinera administrativa processer och samordna kal
Regeringskansliet / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg
Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Du som är en samhällsintresserad och utvecklingsorienterad administratör kommer som administrativ assistent vid enheten för immaterialrätt och transporträtt få möjlighet att tillsammans med dina kollegor bidra till samhällsutvecklingen och lagstiftningen inom departementets och enhetens ansvarsområde.

En stor del av din vardag består av att samordna enhetens ärendehantering där din roll är att ansvara för att de regelbundna administrativa handgreppen i vår regelstyrda verksamhet sköts effektivt. Vi arbetar intensivt med att digitalisera stora delar av lagstiftningskedjans administrativa delar och du förväntas ta en aktiv roll i denna utveckling som syftar till att säkerställa hög kvalitet och effektivitet i vårt arbete. Rent praktiskt innebär en vanlig dag att hålla ordning på alla steg i ett ärende och stötta handläggarna på enheten med planering och koordinering av olika möten, registrering av allmänna handlingar, expediering och arkivering av olika typer av beslut. Du hjälper också till med att redigera lagrådsremisser, propositioner m.m. i strävan efter hög kvalitet och enhetlighet. Du rapporterar till enhetschef, biträdande enhetschef och enhetens övriga medarbetare och samverkar i hög utsträckning med dina motsvarigheter vid andra enheter i departementet, på andra håll inom Regeringskansliet samt i vissa delar även med riksdagen, myndigheter, intresse­organisationer och näringslivet. Givetvis stöttar du vid behov och möjlighet också andra enheter med administrativt stöd och tar en aktiv del i departementets assistentnätverk för gemsamma utvecklingsprojekt.

Läs mer om enheten och vår verksamhet på https://www.regeringen.se

Din bakgrund
För att bli framgångsrik och trivas i rollen har du gymnasieutbildning eller motsvarande och minst två års erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete. Du har också hög IT-mognad, är positiv till utvecklingen av digitala arbetssätt och behärskar Office-paketets alla delar. Vi jobbar dock mest med Outlook kalendern, skriftliga underlag i Word och samordning i ärendehanteringssystemet SharePoint - det senare behöver du inte ha erfarenhet av, men snabbt kunna lära dig.

Därutöver är det meriterande om du har relevant eftergymnasial utbildning, gärna med närmare inriktning mot administration. Om du redan har arbetat i verksamhet som har omfattande ärendehantering och har kunskap om hur man hanterar registrering av allmänna handlingar är det meriterande, detta eftersom det kommer att underlätta för dig att snabbt bli framgångsrik i rollen.

Dina egenskaper
För att trivas och kunna leverera det betydelsefulla och verksamhetskritiska stöd som efterfrågas behöver du självständigt kunna strukturera, initiera och prioritera ditt eget arbete och bedöma var enhetens omvärldsstyrda verksamhet för tillfället bäst behöver dina tjänster. Du behöver ofta ha förmåga att ligga ett administrativt steg före dina kollegor och ha förmåga eller strategier för att kunna förutse deras behov på kort och lång sikt.

I en omvärldsstyrd verksamhet som vår behöver du kunna skifta fokus och med kort varsel även under tidspress klara av att bedöma vad som är viktigast - för att leverera ett tydligt och verksamhetsanpassat stöd utan att tumma på kvaliteten. Du är snabbfotad och har lätt för att anpassa dig till nya omständigheter. Din förmåga till konstruktiva samarbeten är framträdande egenskaper som vi värdesätter högt eftersom denna roll innebär täta kontakter med befattningshavare på alla nivåer i organisationen.

Övrigt
Tillsvidareanställning, som inleds med sex månaders provanställning. I denna rekrytering kommer vi att använda oss av tester.

En säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs innan beslut om anställning.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta biträdande enhetschef Anders Olin eller personalspecialist Josefine Sjöström Järvinen. Fackliga kontaktpersoner är Daniel Bergvall för SACO och Ralph Kron för ST. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 5 september 2018.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2018-08-21

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-09-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Regeringskansliet

Adress
Regeringskansliet
Regeringskansliet,
Justitiedepartementet
10333 Stockholm

Kontorsadress
Regeringskansliet,
Justitiedepartementet

Jobbnummer
4301968

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Regeringskansliet: